فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۷۱۸۳۳۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نقش رمزارز در جنگ اوکراین و روسیه

نقش رمزارز در جنگ اوکراین و روسیه

رمزارز‌ها نقش مهمی را در جنگ اوکراین و روسیه نیز ایفا کرده‌اند. این دارایی‌های دیجیتال برای فعالیت‌های بشردوستانه در طی این جنگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

هستی میقاتی|به گزارش تجارت‌نیوز ، رمزارز‌ها نقش مهمی را در جنگ اوکراین و روسیه ایفا کرده‌اند. این دارایی‌های دیجیتال برای فعالیت‌های بشر دوستانه در طی این جنگ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

نقش پررنگ رمز‌ارز‌ها

جنگ میان اوکراین و روسیه نشان داد که رمزارز‌ها و تکنولوژی بلاک‌چین در زمان تحریم‌ها و جنگ می‌توانند نقش بزرگی را ایفا کنند. در حالی که جنگ وارد نهمین ماه خود می‌شود، کمک‌های بشردوستانه فراوانی به کمک رمزارزها انجام شده است. رمزارز‌ها در زمانی که ریسک اختلالات جابه‌جایی پول در نظام‌های متعارف متمرکز وجود دارد، به خوبی عمل می‌کنند.

نظام‌های مالی و بانکی متمرکز به دلیل سلطه‌ی دولت‌ها بر آنها، در زمان درگیری‌های سیاسی کارایی خود را تا حدودی از دست می‌دهند. تکنولوژی بلاک‌چین اما به دلیل غیرمتمرکز بودن می‌تواند کارایی خود را بدون نظارت دولتی حفظ کنند.

کمک‌های بشردوستانه با رمزارز

رمزارز‌ها توانسته‌اند به سازمان‌های بشردوستانه در دوران جنگ کمک به‌سزایی کنند. در ابتدای سال میلادی جاری، دولت اوکراین دریافت کمک‌های مالی به کمک رمزارز‌ها را برای سازمان‌های خیریه این کشور مجاز اعلام کرد. این تصمیم باعث شد تا‌ گستره‌ی اهدا‌کنندگان از سراسر جهان افزایش یابند.

در حال حاضر، وزارت تحولات دیجیتالی اوکراین، مسئول مبالغ اهدایی دیجیتالی به اوکراین است. این وزارت‌خانه فرآیند اهدای رمزارز را با کمک شرکت‌های صرافی FTX، KUNA و Everstake انجام داده است. دولت اوکراین تا‌کنون توانسته است بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را به وسیله‌ی رمزارز‌ها برای کمک‌های بشردوستانه جمع‌آوری کند.

پروژه‌های DAO

برخی از پروژه‌های رمزارزی اوکراین توانسته‌اند تا سازمان‌های خودگردان غیرمتمرکزی (دائو) را تاسیس و برای جمع‌آوری مبالغ اهدایی مدیریت کنند. سازمان دائو‌ی اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ افتتاح شده است. هدف این سازمان، جمع‌آوری کمک مالی به سربازان اوکراینی است.

این پروژه تاکنون موفق به جمع‌آوری ۸ میلیون دلار شده است. دائو اوکراین همچنین پروژه‌ی ان‌اف‌تی (توکن غیرقابل تعویض) پرچم‌های اوکراینی را عرضه کرد که توانست بیش از ۶ میلیون دلار به شکل اتریوم فروش داشته باشد. این پروژه در لیست یکی از بیست پروژه‌ی ان‌‌اف‌تی گران قیمت جهان قرار گرفت.

منفعت‌طلبی کلاه‌برداران

برخی از کلاه‌برداران فضای رمزارز، از شرایط جنگ به نفع خود استفاده کرده‌اند. آنها خود را به شکل نمایندگان دولت اوکراین جا می‌زنند و از خیّرین کلاه‌برداری می‌کنند. متخصصان سایبری تخمین زده‌اند که تا‌کنون میلیون‌ها ایمیل اهدای کمک از طرف این کلاه‌برداران به مردم ارسال شده است. این اقدام کلاه‌بردارانه باعث می‌شود که خیرین نسبت به کمک مردد شوند و اعتمادشان نسبت به فرآیند اهدای مبلغ به کمک رمزارز کاهش یابد.

در ابتدای آغاز این جنگ نیز، گروهی به کمک توکن World قصد کلاه‌برداری رمزارزی داشتند. این گروه ساعاتی پیش از ایردراپ رسمی این توکن که قرار بود توسط دولت اوکراین اعلام شود، ایردراپی غیررسمی را آغاز کردند. دولت اوکراین به سرعت ایردراپ این توکن را لغو کرد و نقشه‌ی کلاه‌برداری این گروه ناکام ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.