خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۸۵۵۰۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:‌

آشنایی با رپد بیت کوین؛ پلی برای اتصال بلاکچین بیت‌کوین به اتریوم

آشنایی با رپد بیت کوین؛ پلی برای اتصال بلاکچین بیت‌کوین به اتریوم

Wrapped Bitcoin (رپد بیت کوین) یا wBTC راه‌حلی برای اتصال دو شبکه‌ی اولیه اتریوم و بیت‌کوین به یکدیگر جهت استفاده از نقدینگی بیت‌کوین در تراکنش‌های مالی غیرمتمرکز است.

امیرمحمد شریفی| به گزارش تجارت‌نیوز ، برای درک بهتر رپد بیت کوین، ابتدا باید به اکوسیستم بلاکچین‌ها اشاره کرد. بلاکچین‌هایی مانند بیت‌کوین و اتریوم، هر یک پروتکل‌ها و عملکردهای متفاوتی دارند و به‌دلیل تفاوت اساسی در الگوریتم‌هایشان، نمی‌توانند به یکدیگر متصل شوند. با وجود اینکه این استقلال، حاکمیت و امنیت بلاکچین‌ها را به‌همراه دارد، وجود یک اکوسیستم متصل‌به‌هم که در آن اطلاعات و داده‌ها بین بلاکچین‌ها به‌راحتی مبادله شود را به چالش می‌کشد.

به‌همین‌دلیل،‌ برخی از بلاکچین‌های جدیدتر مانند پولکادات (Polkadot) برای غلبه بر مشکل قابلیت همکاری ایجاد شده‌اند. با این حال، یافتن راه حل و امکان برقراری ارتباط بین شبکه‌های اولیه مانند بیت کوین و اتریوم همچنان ضروری باقی ماند و راه‌حل‌های بهینه‌تری چون رپد بیت کوین پدید آمده است.

توکن های رمزنگاری پیچیده‌شده یا رپد بیت کوین

توکن‌های کریپتو پیچیده‌شده، ارزهای دیجیتالی هستند که به ارزش یک رمز ارز اصلی یا دارایی‌هایی مانند طلا، سهام، سهام و املاک و مستغلات متصل شده‌اند و روی پلتفرم‌های دیفای کار می‌کنند.

دارایی اصلی در یک خزانه دیجیتال نگهداری می‌شود و یک توکن جدید برای انجام معاملات در پلتفرم‌های دیگر ایجاد می‌شود. Wrapped Tokens به دارایی‌های غیربومی اجازه می‌دهند در بلاکچین بومی استفاده شوند. در واقع،‌ پل‌هایی بین بلاکچین‌ها ایجاد کنند و قابلیت همکاری را در فضای ارزهای دیجیتال فراهم می‌سازند.

Wrapped Tokens می‌توانند به هر چیزی از هنر و کلکسیون، کالاها، دارایی های رمزنگاری، سهام تا ارزهای فیات و املاک و مستغلات متصل شوند. از آنجایی که توکن‌های رپد به دارایی دیگری متصل می‌شوند، لزوماً باید توسط یک نهاد متولی (Custodian) بررسی و مدیریت شوند که دارایی را بسته (wrap) و باز (unwrap) می‌کند. موضوعی که می‌تواند یکی از مشکلات اساسی فضای دیجیتال باشد.

انواع Wrapped Tokens

علیرغم تفاوت قابل‌توجهی که با سایر Wrapped Tokens‌ها دارند، به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است که استیبل‌کوین‌ها اولین نوع توکن‌های پیچیده‌شده بوده‌اند. برای مثال، تتر دارای پشتوانه یک دلاری است. با این حال، تتر مقدار دقیق یک دلار فیزیکی را برای هر USDT نگه‌داری نمی‌کند و ذخایر آن شامل دارایی‌هایی با ماهیت متفاوت است که شامل پول نقد، معادل‌های نقدی، سرمایه‌گذاری‌ها، مطالبات وام‌ها و غیره می‌شود.

با این وجود می‌توان Wrapped Token‌ها را به دو دسته تقسیم کرد: توکن‌های تسویه‌شده‌ی نقدی (cash-settled) و قابل بازخرید (redeemable). توکن‌های تسویه‌شده نقدی را نمی‌توان با دارایی پایه بازخرید کرد. از سوی دیگر، توکن‌های قابل بازخرید به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا توکن بسته‌شده را با دارایی زیربنایی مبادله کنند.

یکی از مهم‌ترین Wrapped Token‌ها، رپد بیت‌ کوین (Wrapped Bitcoin) است که امکان استفاده از ارزش و نقدینگی موجود در شبکه بیت‌کوین را در بلاکچین غیربومی‌ چون اتریوم به ارمغان آورده است.

رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin)

رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) در ژانویه سال 2019 راه‌اندازی شد. اولین پروتکل رپد بیتکوین (wBTC) با هدف آوردن نقدینگی بیت‌کوین به شبکه اتریوم همراه با انعطاف‌پذیری توکن ERC-20 طراحی شد.

در‌حالی‌که، بیت کوین اصلی نمی‌تواند برای تراکنش‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده شود، رپد بیت‌کوین (Wrapped Bitcoin) می‌تواند جایگزین دارایی اصلی شود و در اکوسیستم دیفای یا هر برنامه غیرمتمرکز دیگر در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار گیرد.

رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) افزودنی قابل‌توجهی به دنیای ارزهای دیجیتال است. در حالی که ارزش wBTC با بیت کوین اصلی یکسان است، جنبه عملکردی آن به‌شدت افزایش یافته و امکان استفاده از بیت‌کوین برای موارد استفاده دیگر مانند دیفای را افزایش داده است.

رپد بیت کوین (Wrapped Bitcoin) پاسخ به نیازی بنیادی

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز باورنکردنی است که بالاترین ارزش بازار را در بین هر ارز دیجیتال یا دارایی دیجیتال دارد. با این حال، اکوسیستم اپ‌های غیرمتمرکز که دیفای را تشکیل می‌دهند، توانایی استفاده تمام‌قد از ارزش بیت‌کوین را در گذشته نداشته بود. مانند هر بازار مالی، دسترسی به ارزش دارایی بیشتر منجر به افزایش نقدینگی می‌شود.

نقدینگی فراوان، عملکرد بهینه بازارها را تضمین می‌کند. باز کردن قفل بیت کوین از طریق رپد بیت کوین باعث شد که دیفای قوی‌تر شود. یک مزیت اضافی این است که از آنجایی که بلاکچین اتریوم می‌تواند تراکنش های بیشتری را در ثانیه انجام دهد، تراکنش های Wrapped Bitcoin بسیار سریع‌تر از تراکنش‌های بیت کوین انجام می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.