کد مطلب: ۹۰۱۵۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

توکن های ریبیس / یک محیط امن برای حفظ ارزش سرمایه است؟

توکن های ریبیس / یک محیط امن برای حفظ ارزش سرمایه است؟

ساختار هوشمند مداخله و عرضه در بازار، توکن های ریبیس را از دیگر انواع مشابه خود متمایز کند. این ساختار قابلیت کنترل نوسانات را دارد؛ اما چطور؟

به گزارش تجارت‌نیوز، توکن های ریبیس با توجه به ساختار مدرنی که در عرضه و تنظیم بازار خود اتخاذ کرده‌اند، تبدیل به یک محیط امن برای سرمایه‌گذاری در جهت حفظ ارزش شده و مورد توجه جهانی قرار گرفته‌اند. در این گزارش ما به تعریف توکن و توکن های ریبیس می‌پردازیم و کلیاتی حول این محور را معرفی می‌کنیم.

توکن چیست؟

توکن یک علامت یا نشانه برای نشان دادن مالکیت است. توکن یعنی یک نشانه برای ارزشگذاری در یک سیستم غیرمتمرکز. تفاوت توکن با رمزارز در این نکته نهفته است که توکن هیچ دارایی دیجیتال یا دارایی رمزانگاری شده‌ای ندارد. 

توکن‌ها معمولا ابزاری برای جمع‌آوری سرمایه به شمار می‌آیند و شامل یک دور تامین مالی هستند. توکن‌ها انواع مختلفی دارند. تقسیم‌بندی آن‌ها به شیوه‌های متفاوتی است. 

در این گزارش به توکن‌های ریبیس یا (Rebase) می‌‌پردازیم. 

توکن‌ های ریبیس 

توکن‌های ریبیس نوع خاصی از رمزارز‌ها هستند که به صورت دوره‌ای، روزانه یا چندبار در روز، کل عرضه خود را تغییر می‌دهند. تطبیق‌ها یا تعدیل‌ها به دنبال تثبیت قیمت توکن های ریبیس هستند. این مهم از طریق روش‌هایی محقق می‌گردد که عرضه توکن را در واکنش به انحرافات قیمت از هدف، کاهش یا افزایش می‌دهند. 

به عنوان مثال، یک تغییر مثبت، عرضه توکن را افزایش می‌دهد. یا مثلا اگر قیمت توکن از هدف مشخص شده بالاتر باشد، موجودی دارندگان فعلی کاهش می‌یابد. از سویی دیگر، یک تغییر منفی می‌تواند باعث کاهش عرضه توکن شود. در صورت کاهش قیمت به زیر هدف، ارزش دارایی موجود افزایش خواهد یافت. 

این سیستم تنظیم‌کننده، موجب عرضه‌ای پویا می‌شود. می‌توان ویژگی‌ها و عوامل متمایزی را در این سیستم معرفی کرد. نمونه‌هایی از توکن های ریبیس مثل AMPL و BAC، به عنوان توکن های ریبیس پر ریسک شناخته می‌شوند. این توکن‌ها دارای مزایای بالقوه‌اند. سرمایه‌گذاران باید مکانیسم‌های توکن را به دقت ارزیابی کنند. اثرات تعدیل عرضه بر دارایی یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید پیش از معامله به آن اشراف داشت. رویدادهای ریبیس خودکار هستند و از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. 

درک کامل توکن های ریبیس تا حدی برای عموم غیر متخصص دشوار است. از این رو احتیاط در این بازار بسیار لازم است. بازار توکن های ریبیس نوسانات قیمتی زیادی دارد و شناخت هویت یک توکن فرایند زمان‌بری است. این‌ها دلایلی هستند تا از ورود ناآگاهانه به این بازار جلوگیری کند. 

تفاوت توکن های ریبیس با توکن های سنتی

برخلاف توکن‌ های سنتی، توکن های ریبیس از سیستم عرضه پویا استفاده می‌کنند. این سیستم عرضه به شکل منعطف عمل می‌کند. این مکانیسم در پاسخ به شرایط بازار، حفظ ثبات قیمت و یا پایبندی به قیمت هدف‌گذاری شده استفاده می‌شود. 

این توکن ها می‌توانند خود را با شرایط بازار سازگار کنند. توکن های سنتی چنین قابلیتی ندارند. این تمایز اساسی، ماهیت در حال تحول دارایی‌های دیجیتال را برجسته می‌کنند.

توکن‌ های ریبیس چگونه کار می‌کنند؟

مکانیزم عملی این توکن ها تا حدی منحصر به فرد است. عرضه در این بازار به شکل دوره‌ای تنظیم می‌شود و همانطور که ذکر شد، به شکل منعطف عمل می‌کنند تا ثبات قیمت حفظ شود. می‌توان به عملکرد توکن  AMPL برای نشان دادن نحوه عملکرد این توکن‌ها اشاره کرد.

به عنوان مثال اگر قیمت این توکن در بازار از حد 1 دلار تجاوز کند و قیمت بالاتر برود، این پروتکل در نحوه‌ی عرضه توکن دخالت می‌کند تا قیمت را به همان حدود تعریف شده بازگرداند. از طرفی اگر قیمت از حد مشخص‌شده کاهش یابد، دوباره چنین اتفاقی می‌افتد. پروتکل خود دست به کار می‌شود تا ارزش هر توکن را افزایش دهد و عملا بخشی از عرضه را از رده‌ی بازار خارج می‌کند تا ارزش دوباره به حد معین خود بازگردد. 

کاهش عرضه از طریق متعادل‌سازی دارایی‌ها بین تمام دارندگان صورت می‌پذیرد. این توکن ها از الگوریتم‌های یکسانی استفاده نمی‌کنند. بنابراین با توکن‌های الگوریتمی تفاوت دارند. 

پیامدهای مالیاتی توکن های ریبیس

تا به اینجا به تفاوت توکن های ریبیس چه در تعریف و چه در عملکرد با دیگر توکن ها پرداختیم. این توکن ها تفاوت‌های متعددی با دیگر انواع مربوط دارند. بنابراین رویکرد دیگر حوزه‌ها، نهادها و ارگان‌ها در برابر این توکن ها باید طبیعتا متفاوت باشد. 

از جمله این نهادها، نهادهای نظارتی و مالیاتی هستند. هر رویداد تغییر پایه‌ای می‌تواند پیامدهای مالیاتی داشته باشد. این پیامدها می‌توانند منجر به سود یا زیان شوند. زیرا نهادهای مالیاتی هر کدام از این تغییرهای پایه را به عنوان یک درآمد به حساب می‌آورد و آن را مشمول مالیات می‌داند. 

ابهامات نظارتی در این حوزه پیچیده است. زیرا ممکن است که مقامات تاثیرگذار در روال تصمیم‌گیری، تفاسیر متفاوتی در این حوزه داشته باشند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که معامله‌گران و کاربران این بازارها، آگاهی نسبی از قانون‌ها و قواعد نهادهای مالیاتی داشته باشند. 

مزایای توکن های ریبیس

کاهش نوسانات و ثبات قیمت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع از توکن‌ها است. مکانیزم‌های منحصر به فرد این توکن ها در فرایندهایی مثل پرداخت و سوددهی و دیگر موارد مشابه، برای دستیابی به یک بازار با ثبات معرفی و استفاده می‌شوند. 

این توکن ها می‌تواند ظرف‌های مناسبی برای مبادله و ذخیره‌سازی ارزش باشند. زیرا این بازار توانایی کنترل نوسانات را دارد. این مکانیزم هوشمند بدون نیاز به مداخله‌ی خارجی به تمامی اهداف خود می‌رسد. 

خطرات مربوط به توکن های ریبیس

این توکن ها به مکانیزم‌های هوشمندی برای عرضه متکی هستند. ممکن است این بازار برای افرادی که به چند و چون این پیچیدگی‌ها آشنایی ندارند ضرر و زیان‌هایی به همراه داشته باشد. مشکلاتی مانند عدم اعتماد به نفس از تبعات عدم دانش کافی است. معامله‌گران بهتر است قبل از ورود به بازار به نکاتی که به طور خلاصه به آن‌ها اشاره شد، توجه لازم را داشته باشند. 

توجه به مسائل مربوط به نهادهای نظارتی و مالیاتی نیز یکی دیگر از این موارد است که در صورت عدم شناخت، می‌تواند منجر به چالش‌های متفاوتی شود. 

اخبار حوزه رمز ارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.