خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۹۰۸۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

محدودیت‌های تجارت بین‌المللی روسیه با رمزارز کمتر می‌شود

محدودیت‌های تجارت بین‌المللی روسیه با رمزارز کمتر می‌شود

در پی تحریم‌های پرداخت‌های بین‌المللی علیه روسیه، این کشور به دنبال اتخاذ قدم‌های بزرگ‌تری به سمت استفاده رسمی از رمزارز‌ در معاملات تجاری و بین المللی خود است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس وزارت دارایی کشور روسیه، اعلامیه‌ی جدیدی در رابطه با استفاده از رمزارز در مسائل تجاری صادر کرده است. طبق این اعلامیه‌، دولت روسیه به دنبال اجرای سیاست‌های آزادسازی استفاده از رمزارز‌ به‌خصوص بیت‌کوین در قرارداد‌های تجارت بین‌الملل روسیه با انواع کشور‌ها و در صنایع مختلف است.

آزادسازی استفاده از رمزارز در تجارت

طبق گفته‌ی ایوان چبسکوف، رئیس وزارت دارایی روسیه، همه‌ی توافق‌نامه‌های تجاری بین المللی روسیه با دیگر کشور‌ها می‌تواند به کمک رمزارز‌ها صورت بگیرد. چبسکوف همچنین اعلام کرده است که بانک‌ مرکزی روسیه از ایجاد جریان استفاده از رمز‌ارزها حمایت می‌کند اما ترجیح می‌دهد، کنترل بر روی این جریان‌ها وجود داشته باشد و سیاست‌ و زیرساخت‌های داخلی برای رمزارز‌ها طراحی شود.

این زیرساخت داخلی باید در جهت جلوگیری از کلاه‌برداری‌های رمزارزی و حفظ امنیت کاربران در این فضا طراحی شود. وزارت دارایی روسیه درک کاملی از اهمیت روزافزون استفاده‌ی رمزارز در جهان دارد، به‌خصوص که تحریم‌‌ها علیه سیستم مالی و پرداخت بین‌المللی کشور روسیه از زمان جنگ با اوکرین چندین برابر شده است.

رمزارز

رمزارز ملی روسیه

الویرا نابیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، اولین بار در آبان ماه ۱۳۹۹، رمزارز ملی (CBDC) دیجیتال بانک‌ مرکزی روسیه به نام روبل دیجیتال را معرفی کرد و اعلام کرد که فاز آزمایشی استفاده از روبل دیجیتال تا پایان سال ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و در سال ۲۰۲۴ عرضه و به طور رسمی مورد استفاده قرار خواهد کرد.

بانک مرکزی روسیه در سال ۲۰۲۴، تمامی بانک‌های روسیه را به سیستم روبل دیجیتال اتصال خواهد کرد. روبل دیجیتال در واقع سومین حالت روبل به‌ غیر از روبل نقدی و غیرنقدی است که مورد استفاده در کشور روسیه است. روبل دیجیتال می‌تواند برای پرداخت مالیات، عوارض، خرید‌های روزمره و دیگر هزینه‌های شهروندان سراسر روسیه به‌کار گرفته شود و کیف‌پول دیجیتال مخصوص این رمزارز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

روبل دیجیتال

طبق برنامه‌ی اجرای این رمزارز ملی، روبل دیجیتال، پرداخت‌ها را سریع‌تر، و آسان‌تر خواهد کرد و قابل استفاده برای پرداخت های غیرنقدی در حالت آفلاین نیز است. استفاده از رمزارز ملی روسیه، هزینه‌های خدمات پرداخت و انتقال پول در کشور روسیه را نیز کاهش خواهد شد. با کنترل و نظارت بانک مرکزی بر این ارز، امکان فعالیت‌های غیرقانونی با این رمزارز کاهش و قابل ردیابی خواهد بود. بانک مرکزی روسیه هنوز اطلاعات دقیقی درباره تخصیص سود به حساب‌های دارای روبل دیجیتال نداده است و بانک‌های تجاری نیز در این مبحث، تابع تصمیم بانک مرکزی خواهند بود.

با وجود اینکه تحریم‌های مالی بین‌المللی فراوان و محدود‌کننده‌ای پس از آغاز جنگ اوکراین و روسیه بر سیستم مالی روسیه اعمال شده است، اما سرعت پذیرش رمزارز‌ها توسط دولت روسیه نسبتا پایین بوده و این اقدامات در واقع، قدم‌های رسمی روسیه به سمت آزادسازی استفاده از رمزارز در چارچوب مالی کشور انجام می‌شوند.

روسیه به دنبال حذف کردن سیستم سوئیفت در چارچوب مالی خود است چرا که این سیستم نیز بعد از جنگ، در این کشور تحریم شده است. در راستای تحریم‌هایی که بر دولت روسیه اعمال شده، اتحادیه اروپا قصد دارد تا انتقال رمزارز از کیف‌پول‌های روسیه‌ای را به کیف‌پول‌های اروپایی را مسدود کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.