خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۱۳۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جنگ رمزارز‌های ملی به روایت ریچارد ورنر

جنگ رمزارز‌های ملی به روایت ریچارد ورنر

ریچارد ورنر، در گفتگویی جدید در همایش Web summit، نظرات خود را درباره سیستم مالی غیرمتمرکز،‌ جنگ رمزارز ملی با سیستم مالی و آینده بلاکچین مطرح کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ریچارد ورنر، اقتصادانان و استاد دانشگاه مونتفورت در مصاحبه با رسانه cointelegraph، درباره نقش رمزارز‌های ملی (CBDC)، چالش‌های پیش‌روی تکنولو‌ژی غیرمتمرکز‌سازی و نقش بلاکچین در آن به گفتگو پرداخته است.

بیوگرافی ریچارد ورنر

ریچارد ورنر ، در گفتگوی جدیدی نظرات خود در‌باره چالش‌ها و سوالات مرتبط با بلاکچین و فرآیند غیرمتمرکز‌سازی را مطرح کرده است.

ریچارد ورنر اقتصاددانی آلمانی و فارغ التحصیل دانشگاه آکسفورد است. او تا‌کنون در دانشگاه‌های آکسفورد، مدرسه اقتصادی Southampton، و دانشگاه مونتفورت در حوزه‌ی اقتصاد مالی و بانکداری تدریس کرده است. این اقتصاددان به دلیل تئوری‌های تسهیل (Quantitative Easing) که ۳۰ سال پیش منتشر شده است معروف است. ورنر خود از طرفداران اقتصاد غیرمتمرکز است. رسانه‌ کوین‌تلگراف، در همایش تکنولوژی Web Summit در شهر لیسبون با این اقتصاددان به گفتگو پرداخته است.

رمزارز ملی و ریچارد ورنر

آیا اجرا‌ی سیستم مالی غیرمتمرکز میسر است؟

ریچارد ورنر در پاسخ به این سوال می‌گوید :«بله اجرای آن شدنی است. در حال حاضر سیستم‌های متمرکز در جهان سلطه دارند و بازیکنان مرکزی این سیستم‌ها قصد ادامه‌ روند سنتی مرکزی را دارند که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. نمونه‌ی آن نظام پولی فوق متمرکز اتحاد جماهیر شوروی بود که تنها یک بانک‌مرکزی داشت و با شکست مواجهه شد.

بانک مرکزی اروپا (ECB) نیز علاقه‌مند به پیروی از همین رویه است. این بانک مرکزی باور دارد که تعداد بانک‌ها در اروپا بسیار بالا است. بانک مرکزی اروپا به دنبال دوری از رقابت است و می‌خواهد بانک مرکزی یکتا در این منطقه باشد. اعلام برنامه‌ی بانک‌های مرکزی درباره‌ی رمزارز‌های ملی (CBDC) درواقع اعلام جنگی از سمت بانک‌های مرکزی به دیگر بانک‌ها است، چرا که عرضه‌ی این رمزارز ملی در انحصار بانک مرکزی خواهد بود. جنگ‌ با نهاد تنظیم‌گر توسط بانک‌ها ممکن نیست.

آیا با چنین شرایطی، غیرمتمرکزسازی ممکن است؟

بله اما نیاز است که بانک‌های محلی زیادی ساخته شوند. بانک‌هایی تمام عیار که مجوز بانکی برای چاپ پول داشته باشند. با ایجاد چنین بانک‌‌های متعددی، فرآیند غیرمتمرکزسازی ممکن خواهد شد. این بانک‌های محلی فقط به شرکت‌های اطراف و ساکنان آن منطقه وام خواهند داد. این روش وام‌دهی کارآمد، پایدار و غیر تورم‌زا است. در راستای تحقق این بانک‌ها، رشد اقتصادی، اشتغال کامل و ثبات در اقتصاد شکل خواهد گرفت.

نقش بلاک‌چین در این سیستم چیست؟

بلاک‌چین، به دلیل دفتر کل توزیع شده خود، قابلیت توسعه فرآیند غیرمتمرکزی را دارد. سیستم‌ بانکی مرکزی فعلی، بر اساس دفتر کل متمرکز بنا شده است که توسط بانک‌های مرکزی اداره می‌شود. دفترهای کل (ledger) در علم حسابداری شامل تمامی اطلاعات از جمله تراکنش‌ها، بدهی‌ها و… هستند.

در دفتر کل توزیع شده، اطلاعات ثبت شده می‌تواند توسط افراد حاضر در آن بروز‌رسانی و نگهداری شود. تغییر و حذف اطلاعات توسط یک فرد غیرممکن است که باعث افزایش امنیت اطلاعات می‌شود. شناخته‌شده ترین نوع دفتر کل توزیع شده، مدل بلاک‌چین است که در حال حاضر کاربرد‌های فراوانی دارد و پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک، استفاده از آن شدت بیشتری یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.