کد مطلب: ۸۳۰۵۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جدیدترین وضعیت پروژه‌های رمزارز ملی کشورهای جهان

جدیدترین وضعیت پروژه‌های رمزارز ملی کشورهای جهان

تحقیق جدید انجمن آتلانتیک، نگاهی به پیشرفت کشورهای جهان در پروژه رمزارز ملی (CBDC) داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تحقیق جدید انجمن آتلانتیک ( Atlantic Council) درباره 130 کشور در جهان نشان می‌دهد که 98 درصد از کشورها در حال انجام تحقیقات در رابطه با پروژه رمزارز ملی (CBDC) هستند و 11 کشور در حال حاضر موفق به اجرای طرح رمزارز ملی خود شده‌اند، که کشور چین یک نمونه از این کشورهاست.

تصویر متحرک زیر، مجموع تعداد کشورهایی که پروژه رمزارز ملی خود را از آپریل 2021 تا ژانویه 2023 آغاز کرده‌اند نشان می‌دهد.

نگاهی به روند پیشرفت پروژه‌های رمزارز ملی

این تحقیق نشان می‌دهد که 95 کشور در جهان طی طی سه سال گذشته، پروژه رمزارز ملی خود را آغاز کرده‌اند. در زمان نگارش این گزارش، 130 کشور در جهان برنامه‌هایی در مراحل مختلف را برای پروژه CBDC خود معرفی کرده‌اند و کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و بریتانیا تعدادی از این کشورها هستند.

اکثر کشورها (46 مورد) در مرحله تحقیقات پروژه رمزارز ملی قرار دارند و 21 کشور نیز به مرحله تست آزمایشی CBDC خود رسیده‌اند. چین، نیجریه، باهاما، جامائیکا و جزایر کارائیب، کشورهایی هستند که بیشترین تمایل به انتشار نسخه دیجیتالی ارز ملی خود را دارند.

از میان کشورهای گروه بیست (G20)، 19 کشور در مرحله تست آزمایشی رمزارز ملی خود هستند؛ همه این کشورها پیشرفت‌های چشمگیری در رابطه با این پروژه داشته‌اند و طی 6 ماه گذشته، در منابع جدیدی که مرتبط با پروژه CBDC کشورشان است، سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

پروژه یوان دیجیتال چین

کشور چین، از پروژه یوان دیجیتال بهره‌برداری کرده است و در حال گسترش استفاده از آن در سیستم‌های پرداخت حقوق کارمندان دولتی خود است. مقامات شهرهای شنژن، جینان و لیانیانگانگ برای تشویق استفاده از یوان دیجیتال در فستیوال بهار اقدامات متعددی با یوان دیجیتال مانند امکان پرداخت خریدهای فروشگاهی و ارائه کوپن‌های یوان دیجیتال را انجام دادند. همچنین، مقامات این کشور امکان پرداخت با یوان دیجیتال را در طی المپیک زمستانی 2022 در پکن فراهم کردند.

پروژه‌های برون‌مرزی رمزارز ملی

این گزارش به معرفی پروژه‌های رمزارزی ملی بین کشوری نیز پرداخته است. پروژه‌های رمزارزی جورا، ماریانا، روزالیند، هلوتیا، جسپر و پولاریس تعدادی از این پروژه‌ها هستند.

برای مثال، جورا (Jura) یک پروژه مشترک بین بانک مرکزی فرانسه، سوئیس و بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) و یک کنسرسیوم خصوصی است که به آزمایش رمزارز ملی عمده‌فروشی برای معاملات برون‌مرزی بر اساس تکنولوژی دفتر کل توزیع شده خواهد پرداخت.

چشم‌انداز پروژ‌ه‌های رمزارز ملی

با توجه به اینکه تمامی کشور‌ها از جمله ایران در حال پیشبرد پروژه‌های CBDC خود هستند، ‌پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۲۵ بسیاری از کشور‌ها به مرحله بهره‌برداری از رمزارز ملی مختص خود برسند و رمزارز ملی به‌عنوان پول قانونی دیجیتال توسط کشور‌ها به‌کار گرفته شود. رمزارزهای ملی با یکدیگر سازگار خواهند بود و برای پرداخت‌های داخلی و بین‌المللی بانکی و مورد استفاده خواهند گرفت. همچنین، عرضه رسمی CBDC منجر به افزایش نظارت‌های قانونی بر دنیای رمزارزها خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.