کد مطلب: ۸۳۰۶۶۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با فرهاد فلاح، مدیرعامل آبان تتر: 

سهم ۱۵درصدی آبان تتر از بازار ۲ میلیارد دلاری کریپتو در ایران

سهم 15درصدی آبان تتر از بازار 2 میلیارد دلاری کریپتو در ایران

حوزه رمزارز از سال ۲۰۰۹ به حوزه تکنولوژی‌های جهان اضافه شد. با گسترده‌ترشدن پروژه‌ها و توکن‌ها، سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های مبتنی بر بلاک‌چین افزایش یافت. در همین راستا، «آبان تتر»به‌عنوان یک صرافی رمزارز شکل گرفت. در این گفتگو، فرهاد فلاح مدیرعامل آبان تتر از این صرافی رمزارزی گفته و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیر عامل آبان تتر می‌گوید گردش مالی بازار کریپتوی ایران سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار است. حدودا 7 تا 8 میلیارد دلار از معاملات این حوزه در صرافی‌های خارجی انجام می‌شود و 2 تا 2.5میلیارد دلار هم در صرافی‌های ایران صورت می‌پذیرد. فرهاد فلاح در این گفتگو به توضحی درباره این بازار می‌پردازد.

برای شروع گفتگو، کسب‌و‌کارتان را معرفی کنید؛ اینکه ایده آن چگونه شکل گرفت و چه سالی راه‌اندازی شد؟

بنیان‌گذار اولیه این پروژه رضا شوهانی است. سال ۹۴ استارتاپی داشتیم و سعی می‌کردیم پروژه‌های جدید و ایده‌های نو را پایه‌گذاری کنیم. در همین زمینه کسب‌و‌کارهایی راه‌اندازی کردیم و سرمایه اولیه جذب شد.

حدودا سال ۱۷_۲۰۱۶ با رمزارز آشنایی اولیه پیدا کرده و شروع به سرمایه‌گذاری در این حوزه کردیم. تصور ما این بود که چنین حوزه‌ای پیشرفت خواهد کرد. در همان برهه، رضا که بنیانگذار اصلی شرکت بود، به این فکر افتاد که با تمرکز بیشتری روی رمزارز کار کند. چون با توجه به شرایط جهانی می‌شد پیش‌بینی کرد که این حوزه احتمالا نظر سرمایه‌گذاران بزرگ دنیا را هم جلب خواهد کرد.

چه مشکلی را احصا کردید که برایش راهکاری ایجاد کنید؟

ما و رضا در مشورت با هم به این نتیجه رسیدیم که در حوزه رمزارز کسب‌وکاری راه‌اندازی کنیم که به مثابه یک صرافی هم عمل کند. درواقع ما برای مشکلی که خودمان با آن مواجه شده بودیم، راهکار پیدا کردیم. ما با این مشکل مواجه بودیم که برای تهیه رمزارز حداقل باید 10 تا 20درصد فی بدهیم.

بنابراین اگر یک صرافی رمزارزی شکل می‌گرفت که می‌توانست در تهیه رمزارز از ایران با کمترین فی به مردم کمک کند، مشکل بزرگی را حل می‌کرد و می‌توانست موفق باشد. یعنی کاربر ایرانی مانند یک کاربر در سطح جهان بتواند رمزارز مورد نظرش را تهیه کند. همین فکر، ایده صرافی رمزارزی را تقویت کرد و آبان تتر را در سال 97 راه‌اندازی کردیم.

کسب‌وکار شما نسبت به دیگر بازیگران حاضر در بازار چه مزیت رقابتی برای کاربران ایجاد کرده است؟

مزیت رقابتی آبان تتر این است که وقتی تعداد توکن‌ها و پروژه‌ها افزایش یافت، سعی کردیم اکثریت توکن‌ها را موجود کنیم تا کاربران ایرانی به آن‌ها دسترسی داشته باشند و مجبور به خرید از صرافی‌های خارجی نباشند. این امر به این معناست که طیف متنوعی از توکن‌ها در آبان تتر در اختیار کاربران قرار دارد.

ضمن اینکه مهم‌ترین مزیت رقابتی آبان تتر نسبت به رقبا تنوع کوین‌ها است و زمانی که شرکت‌های دیگر چهل تا پنجاه توکن را پشتیبانی می‌کردند، آبان تتر 200 تا 30 توکن را پشتیبانی می‌کرد. در حال حاضر هم آبان تتر حدود ۴۰۰ پروژه و توکن را پشتیبانی می‌کند.

در کنار آن سعی کرده‌ایم ساده‌ترین شکل ممکن دسترسی به خرید و فروش را به کاربران ارائه بدهیم. همچنین یکی دیگر مزیت‌های رقابتی ما این است که وب‌سایتی با کاربری ساده و آسان در اختیار کاربران قرار دهیم.

نسبت به رقبای خود، چه امکاناتی به مشتریان‌تان ارائه می‌دهید؟

امکاناتی که برای مشتریان خود فراهم کرده‌ایم عبارتند از بیمه‌ای که نسبت به بقیه صرافی‌ها برای پروژه‌های که به مشکلات بلاک‌چینی یا مشکلات خاصی برمی‌خورند، فراهم کرده‌ایم. سعی بر این است که دارایی‌های مشتری‌های‌مان را بیمه کنیم. این اقدام از آن جهت انجام می‌شود که دارایی‌های مشتریان آبان تتر امن نگه داشته شوند.

مشتریان سرمایه‌های ما هستند و سرمایه‌های مالی آنها ارزشی که به کسب‌وکار ما اضافه می‌شود. بنابراین حفاظت از دارایی‌شان اهمیت زیادی برای آبان تتر دارد. آدرس آبان تتر در اختیار مشتریان است و همه چیز شفاف پیش می‌رود.

ما احتمالا تنها صرافی‌ای هستیم که اعلام کرده‌ایم اگر مشتریان به هر دلیلی اعتماد لازم را به این فضا ندارند، می‌توانند به دفتر آبان تتر بیایند و خریدشان را به صورت حضوری انجام دهند و رمزارز را در کیف پول شخصی خود تحویل بگیرند. ما در حال حاضر یک شعبه در تهران داریم که در اقدسیه، بلوار ارتش و در ساختمان نگین واقع شده است.

آبان تتر خودش را بازیگر چندم بازار رمزارز ایران می‌داند و فکر می‌کنید که چه سهمی از این بازار را در اختیار دارید؟

آبان تتر تقریبا 9۰۰ هزار کاربر دارد. با توجه به تعداد کاربرها، حجم معاملات و اطلاعات دیگر، آبان تتر جزو سه تا چهار صرافی بزرگ ایران محسوب می‌‌شود،. بنابراین قطعا جزو بزرگ‌ترین صرافی‌های کشور است.

چه آماری از گردش مالی بازار رمزارز در ایران دارید که به ما بگویید؟

گردش مالی بازار کریپتوی ایران سالانه حدود ۱۰میلیارد دلار است. حدودا 7 تا 8 میلیارد دلار از معاملات این حوزه در صرافی‌های خارجی انجام می‌شود و 2 تا 2.5میلیارد دلار هم در صرافی‌های ایران صورت می‌پذیرد.

البته این آمار مربوط به سال گذشته است و این بازار دائما در حال افزایش و کاهش است. بنابراین نمی‌توان به راحتی در مورد گردش مالی آن صحبت کرد.

من باز هم برمی‌گردم به مضمون قسمت دوم سوال قبل؛ چه حجمی از گردش مالی این بازار میلیارد دلاری در صرافی رمزارزی آبان تتر انجام می‌شود؟

اشاره کردم که بین 2 تا 2.5 میلیارد دلار از گردش مالی این بازار در صرافی‌های داخل ایران جریان دارد. از این میان، حدودا ۱۵درصد حجم معاملات در آبان تتر صورت می‌گیرد. یعنی ما سهم 15درصدی داریم.

کسب‌وکارهای موفق همیشه نگاهی هم به آینده دارند؛ کاربران در آینده چه خدماتی دیگری از آبان تتر دریافت خواهند کرد؟

آبان تتر همیشه به تنوع کوین‌ها اهمیت داده و کسانی که کاربر آبان تتر هستند، تنوع برای‌شان مهم است. به همین دلیل امسال قصد داریم که کاربرانی را جذب کنیم که با صرافی‌های خارجی در ارتباط هستند.

البته کار بسیار سختی است چون آن‌ها امکاناتی را ارائه می‌دهند که ما حتی از نظر قانونی قادر به انجام‌شان نیستیم و می‌خواهیم با تریدرها همکاری داشته و به آن‌ها امکاناتی بدهیم که بتوانند فعالیت‌شان را در صرافی‌های ایرانی ادامه بدهند. بنابراین امکاناتی نظیر ارائه اهرم به کاربران با موقعیت خرید و فروش را به کسب‌وکارمان اضافه می‌کنیم.

چه تصویری از آینده آبان تتر در ذهن‌تان دارید؟ فکر می‌کنید چه نقشی در آینده بازار کریپتو ایران ایفا خواهد کرد؟

از ابتدا ایده ما این بوده که خدمات جهانی رمز ارز را به کاربران ایرانی ارائه دهیم. همچنان همان ایده را پیگیری می‌کنیم و قصد داریم ایرانیان را به خدمات مالی جهانی وصل کنیم.

در حقیقت، آبان تتر به سمتی سوق خواهد یافت که خدمات پرداخت بین‌المللی را برای کاربران ایرانی ساده‌تر کند. چون الان محرومیت‌هایی وجود دارد و کار برای ایرانیان سخت شده است.

صرافی کریپتویی آبان تتر در آینده نزدیک، نه تنها به‌عنوان یک صرافی رمز ارز بلکه به‌عنوان شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی در سطح جهانی، فعالیت خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.