خبر مهم:

کد مطلب: ۸۴۷۵۸۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای هک صرافی ارز دیجیتال آبان تتر چه بود؟

ماجرای هک صرافی ارز دیجیتال آبان تتر چه بود؟

در هفته اخیر، ارسال پیامک‌های جعلی هک از صرافی ارز دیجیتال آبان تتر، باعث ایجاد نگرانی‌هایی میان فعالان بازار ارز دیجیتال شده است. اما ماجرا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای اخیر خبرهایی درباره هک حساب کاربران صرافی ارز دیجیتال آبان تتر منتشر شده است. با نگرانی مشتریان این صرافی درباره امنیت دارایی‌های دیجیتال خود، آبان تتر به کاربران اطمینان داده که تمام عملیات صرافی، بدون هیچگونه خلل و مطابق معمول و با رعایت پروتکل‌های امنیتی برقرار هستند. با این وجود، چنین پاسخی برای برخی از فعالان شبکه‌های اجتماعی، قانع کننده نبوده است.

ارسال پیامک هک برای کاربران صرافی آبان تتر

حدود 500 نفر از کاربران صرافی ارز دیجیتال ایرانی آبان تتر در هفته گذشته، پیامکی مبنی بر هک کیف‌پول ارز دیجیتال خود در حساب صرافی، دریافت کردند. این مسئله باعث شد تا گمانه‌زنی‌های متعددی درباره هک این صرافی در شبکه‌های اجتماعی بوجود آید.

به‌دنبال ایجاد ترس در میان کاربران، بسیاری تصمیم گرفتند که به‌سرعت دارایی‌های دیجیتالی خود را از این صرافی خارج کنند. با این وجود و بر اساس اعلام کاربران آبان تتر، قابلیت برداشت تا ساعتی پس از ارسال پیامک مورد اشاره، وجود نداشته است.

آبان تتر ارز دیجیتال

افشای اطلاعات شخصی کاربران توسط هکرها

پس از بررسی‌های انجام شده مشخص شد که این پیامک توسط شرکت ارسال پیام کوتاه کاوه نگار ارسال شده است. سرپرست این شرکت توضیح داده است که پیامک ارسالی از طریق پنل شرکت آبان تتر در کاوه نگار ارسال شده و مسئولیت آن با خود صرافی است. ممکن است که با هک سرویس این صرافی، پیامک‌ها به کاربران ارسال شده باشد.

به‌دنبال ارسال این پیامک، برخی از تیم‌های امنیت سایبری، با انتشار تصویر زیر، ادعا کردند که اطلاعات مشتریان این صرافی که شامل شماره تلفن همراه و کد ملی بوده نیز توسط هکران منتشر شده است. یکی از فعالان توییتری با آیدی Mr Analyzer (مستر آنالایزر)، از جمله اشخاصی بود که موضوع هک این صرافی و انتشار تصاویر داده‌های کاربران را پیگیری و توئیت‌هایی را در این مورد منتشر کرد.

اما بر اساس اعلام روابط عمومی این صرافی، مسئولین آبان‌تتر بلافاصله بعد از اطلاع یافتن از ارسال این پیامک‌های جعلی، سرشماره اشتراکی را مسدود کرده‌اند و تمام پیگیری‌های لازم را برای شناسایی عاملان انتشار این اکاذیب انجام داده‌اند.

ارز دیجیتال صرافی آبان تتر

پاسخ آبان تتر به اتهامات

روابط عمومی آبان تیتر اعلام کرد که هیچ‌گونه مشکل امنیتی برای دارایی کاربران بوجود نیامده است و این پیامک‌ها سراسر کذب هستند. بر اساس پاسخ این صرافی، دارایی‌های کاربران در امنیت کامل است و نگرانی و مشکلی بابت خرید، فروش، انتقال و برداشت از حساب‌های کاربران وجود ندارد.

آبان تتر این گونه به ادعای مستر آنالایزر پاسخ داد: «همانطور که پیش از این اعلام کردیم، دیتای منتشر شده، به هیچ عنوان مربوط به دیتابیس آبان‌تتر نیست و اطلاعات کاربران آبان‌تتر، مطابق معمول، نزد ما امن است. ‏از لیست شماره‌های تلفن همراه منتشر شده، بیش از ۹۰ درصد آن مربوط به کاربران آبان‌تتر نیست! و پیش فرض ما بر این است که دیتای منتشر شده، مربوط به جامعه فعالان حوزه رمزارز در ایران است و از محلی - واضحاً غیر از دیتابیس آبان‌تتر - منتشر شده است.»

افشاگری‌هایی با مستندات بی پایه؟

با وجود اینکه تصاویر مورد اشاره، در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر بارها دست به دست شده‌اند، باید توجه داشت که بیشتر اکانت‌های منتشرکننده این اطلاعات، پیام‌هایی غیرمستند و تکراری را بازنشر می‌کنند و تاکنون مدارک قابل استنادی برای ادعاهای خود منتشر نکرده‌اند.

البته پس از گذشت چند روز از ارسال پیامک‌های جعلی، برخی اشخاص ادعا می‌کنند که اطلاعاتی درباره ماجرای هک آبان تتر در اختیار دارند که هنوز آنها را منتشر نکرده‌اند. اما هنوز هم این احتمال وجود دارد که ارسال پیامک‌های جعلی و ادعاهای توییتری، اقداماتی برنامه‌ریزی شده برای تخریب این صرافی بوده باشد؛ چراکه مشکلی برای سرمایه‌های کاربران، بوجود نیامده است. باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده، اطلاعات جدیدی در این مورد منتشر می‌شود یا خیر.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.