خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۵۰۰۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:‌

ساتوشی ناکاموتو بدون نقاب: آیا از همان ابتدا حقیقت را می‌دانستیم؟

ساتوشی ناکاموتو بدون نقاب: آیا از همان ابتدا حقیقت را می‌دانستیم؟

هویت واقعی مخترع بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، موضوع بحث‌برانگیزی در دنیای ارزهای دیجیتال است و نام هال فینی اغلب به عنوان نامزد احتمالی مطرح می‌شود.

امیرمحمد شریفی | هویت واقعی مخترع بیت‌کوین، ساتوشی ناکاموتو، موضوع بحث‌برانگیزی در دنیای ارزهای دیجیتال است و نام هال فینی (Hal Finney) اغلب به عنوان نامزد احتمالی مطرح می‌شود. اگرچه او قبل از مرگش در سال 2014 این ادعا را رد کرد، اما فینی تا به امروز احتمالی قدرتمند باقی مانده است.

هال فینی کیست؟

فینی در سال 1956 در کالیفرنیا به دنیا آمد، اما جزئیات کمی در مورد زندگی اولیه فینی در دست است. همواره از وی در زمینه رمزنگاری، به‌عنوان دانشمند کامپیوتری درخشان و سایفرپانک متعهد یاد می‌شود.

فینی پس از فارغ التحصیلی در رشته مهندسی از مؤسسه فناوری کالیفرنیا در سال 1979، ابتدا به عنوان یک توسعه‌دهنده‌ بازی شروع به‌کار کرد. در دهه هشتاد میلادی، وی بر روی مباحثی از جمله Adventures of Tron، Armor Ambush، Astrosmash و Space Attack کار کرد. با این حال، از سال 1986 به بعد، فینی تمرکز و انرژی خود را به حوزه رمزنگاری اختصاص داد.

علاقه فینی به رمزنگاری باعث می‌شود که وی از نزدیک با فیل زیمرمن (Phil Zimmermann) برای توسعه پروتکل رمزگذاری‌شده Pretty Good Privacy (PGP) همکاری کند. زمانی که زیمرمن در سال 1996، شرکت پی‌جی‌پی را تأسیس کرد، فینی اولین کسی بود که به استخدام این شرکت درآمد.

در طول دهه نود میلادی، فینی به یک شخصیت اصلی در جنبش سایفرپانک تبدیل شد. او در کنار سایر اعضای گروه، از استفاده از فناوری‌های تقویت‌کننده‌ی حریم خصوصی، به‌عنوان وسیله‌ای برای فرار از نظارت دیگری، حمایت کرد. سایفرپانک ها در مورد نظارت آنلاین و حفظ حریم خصوصی داده‌ها بحث می کردند، در‌حالی‌که، آگاهی از چنین موضوعاتی نادر بود. و شرکت‌کنندگان در این جنبش جزو اولین کسانی بودند که ابزارهایی را کشف کردند که به مردم اجازه می‌دهد به صورت ناشناس از فضای دیجیتال استفاده کنند.

نقش هال فینی در تحقیقات پول دیجیتال قبل از بیت کوین

فینی در کنار دوست و همکار رمزنگارش، نیک سابو (Nick Szabo)، به مفهوم پول دیجیتال علاقه‌مند شد. در سال 1998، سابو طرحی را برای یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به نام بیت‌گُلد (Bit Gold) پیشنهاد کرد. فینی بعدها، در سال ۲۰۰۴،‌ زمانی که اولین سیستم اثبات کار (PoW) قابل استفاده مجدد را توسعه می‌داد، بر روی این پروژه کار کرد.

اغلب،‌ هم بیت‌گلد و هم تحقیقات فینی در مورد مکانیسم‌های اثبات کار را به‌عنوان پیشگام‌های مهم توسعه ارزهای دیجیتال ذکر می‌کنند. و هر دو مرد (فینی و سابو) به نام ساتوشی ناکاموتو ربط‌ داده شده‌اند. جالب این‌که فینی از همان ابتدا درگیر شبکه بیت‌کوین بود. و وی اولین تراکنش بیت‌کوین را از کیف پول ناکاموتو در سال 2008 دریافت کرد.

در اواخر عمر، هال فینی مبتلا به اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) شد. این بیماری در نهایت مرگ وی را در سال 2014 رقم زد. نیویورک تایمز در یک آگهی ترحیم گزارش داد که فینی در سال‌های آخر زندگی خود، هزینه‌های درمان پزشکی را با استفاده از بیت‌کوین‌هایی پرداخت می‌کرد که در روزهای ابتدایی شبکه دریافت کرده بود.

نظرات هال فینی درباره ساتوشی ناکاموتو

هنگامی‌که فینی توسط روزنامه‌نگاران مورد سوال قرار می‌گرفت، همیشه مخترع بیت‌کوین بودن را رد می‌کرد. در پست‌هایی در فروم BitcoinTalk در سال 2013، او ادعا کرد که فقط با ناکاموتو به صورت آنلاین تعامل داشته و از هویت واقعی وی اطلاعی ندارد. بر اساس آن پست‌ها، رابطه فینی با ناکاموتو ناشی از علاقه مشترک هر دوی آن‌ها به مفهوم ارز دیجیتال بود و به همین خاطر فینی اولین دریافت‌کننده بیت‌کوین شد. طبق گفته‌ فینی،‌ با این حال، او علاوه بر اینکه از معاملات اولیه بهره می‌برد، در دو سال اول آن مشارکت چندانی در پروژه نوپا نداشت.

منشا ابداع بیت‌کوین همچنان یک راز باقی می‌ماند

امروزه هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. اما گمانه‌زنی‌ها همچنان به وفور ادامه دارند. به عنوان مثال در بریتانیا، دکتر کریگ استیون رایت (Steven Wright) در حال مبارزه طی یک پرونده کپی‌رایت است تا ثابت کند که وی وایت‌پیپر بیت‌کوین را نوشته. با این حال، بعید است که او بتواند ادعای خود را ثابت کند؛ مگر اینکه او بتواند جهان را شگفت زده کند و شواهدی ارائه دهد که نشان دهد کلید PGP ناکاموتو در دست اوست.

برخلاف رایت، مشارکت فینی در تاریخ ارزهای دیجیتال به طور گسترده مورد تایید قرار گرفته است. از کار او روی PGP، که به حفظ ناشناس‌بودن جامعه بیت‌کوین کمک کرد، تا اختراع مکانیزم PoW که سال‌ها بعد الهام‌بخش اتریوم بود، فینی نقش مهمی در آغاز انقلاب کریپتو ایفا کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.