کد مطلب: ۸۶۵۱۲۲

سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری هفتگی درباره استخراج ارز دیجیتال چه گفت؟

استخراج قانونی ارز دیجیتال در ایران مجاز است / نامشخص بودن زمان نهایی شدن لایحه رمزارز

استخراج قانونی ارز دیجیتال در ایران مجاز است / نامشخص بودن زمان نهایی شدن لایحه رمزارز

سید احسان خاندوزی به‌تازگی درباره وضعیت تصویب لایحه ارز دیجیتال و وضعیت استخراج این دارایی‌ها، توضیح داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسش جدیدی، درباره وضعیت استخراج ارز دیجیتال در ایران توضیح داده. وی به این مسئله اشاره کرده است که ارزهای دیجیتال یکی از موضوعات مهم برای رئیس‌جمهور بوده و پیگیری و نامه و دستور او به معاون اقتصادی خود، منجر به تصویب آیین‌نامه رمزارزها در شهریور سال گذشته شد.

زمان نامشخص نهایی شدن لایجه ارز دیجیتال

سخنگوی اقتصادی دولت درباره موضع دستگاه‌های مختلف درباره بحث ارزهای دیجیتال گفت: «در این آیین‌نامه هم مجوزها و هم شرایط استخراج رمزارزها مورد توجه قرار گرفته بود. اما مسائلی مانند تبادل مالی و نحوه استفاده از رمزارزها همچنان محل اختلاف بین دستگاه ها باقی مانده و به همین منظور لایحه ای در دولت در حال تدوین است. با این حال نمی توانم زمان دقیقی برای نهایی شدن این لایحه اعلام کنم اما امید است هر چه زودتر این لایحه به نتیجه برسد.»

قانون‌گذاری صنعت ارز دیجیتال و ماینینگ در ایران

بر اساس آخرین قوانین ایران، خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال در ایران ممنوع نیست و صرافی‌های ایرانی متعددی وجود دارند که به کاربران ایرانی سرویس می‌دهند. با این وجود، دولت و بانک مرکزی ایران همواره به کاربران هشدار داده‌اند که سرمایه‌گذاری و نگهداری این دارایی‌های دیجیتال با ریسک بالایی همراه است و هرگونه ریسک ناشی از آنها بر عهده سرمایه‌گذار است.

پس از نامشخص بودن وضعیت استخراج (ماینینگ) ارزهای دیجیتال در سال‌های ابتدایی فعالیت این دستگاه‌ها در ایران، وزارت صمت متولی صنعت ماینینگ در ایران شد. همچنین، وزارت نیرو و گمرگ از دیگر نهادهایی هستند که بر این صنعت نظارت دارند. بر اساس آخرین قوانین ابلاغ شده، در صورتی که دستگاه استخراج بیت کوین به‌ صورت قانونی وارد ایران شده باشد، این اقدام قانونی است و جرم تلقی نمی‌شود.

در اردیبهشت‌ماه سال جاری، گمرک ایران در ابلاغیه‌ای جدید اعلام کرد که ترخیص دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال منوط به ارائه مجوز سازمان ملی استاندارد بوده و واردات این دستگاه‌ها با گرید مصرف انرژی پایین‌تر از A و B ممنوع است. در این ابلاغیه همچنین گفته شد که واردکنندگان دستگاه‌های ماینر ملزم به درج شماره سریال روی هر دستگاه هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.