کد مطلب: ۸۷۷۸۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش همکاری بانک‌های روسی با پایلوت روبل دیجیتال

افزایش همکاری بانک‌های روسی با پایلوت روبل دیجیتال

همکاری بانک‌های روسی در پایلوت روبل دیجیتال افزایش یافته است. به‌طوری که مرکز سرمایه‌گذاری برخی بانک‌ها، که عمدتاً در جنوب کشور فعالیت می‌کنند، قرار است CBDC را در سال آینده آزمایش کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک روسی روستوف گازتا، قرارداد مشارکت روبل دیجیتالی را با اپراتور CBDC (Central Bank) امضا کرده است. با این اقدام، بانک مستقر در روستوف به گروه دوم بانک‌هایی ملحق می‌شود که به مشتریان اجازه می‌دهد از این ارز دیجیتال در سناریوهای خرید و فروش دنیای واقعی استفاده کنند.

بانک‌های بزرگ در مسیر استفاده از روبل دیجیتال

رسانه‌های روسی نوشتند، این گروه اکنون در حال آماده‌سازی سیستم‌ها و پروتکل‌ها برای آزمایش عملیات با روبل دیجیتال هستند. اولین دسته از بانک‌های روسیه، از جمله بانک‌های بزرگی مانند VTB، در ماه آگوست به‌طور آزمایشی، استفاده از این ارز دیجیتال را با 600 مشتری و کارمند خود در 11 شهر در سراسر کشور آغاز کرد. در همین زمان، متروی مسکو نیز شروع به پذیرش پرداخت‌های دیجیتالی روبلی کرده است.

Sberbank بدون شک بزرگترین بانک روسیه است و شرکت مادر آن یکی از قدرتمندترین و پرسودترین شرکت‌های این کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر هیچ نشانه‌ای مبنی بر درخواست Sberbank برای پیوستن به دسته دوم بانک‌ها وجود ندارد اما این بانک در حال بررسی اهداف CBDC است و پیوستن به آن را از دستور کار خارج نکرده. در عین حال، Center-Bank (وابسته به بانک مرکزی روسیه) یکی دیگر از نهادهایی است که قصد پیوستن به روبل دیجیتال را دارد.

این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که روسیه ممکن است به دنبال پیروی از مراحل اجرای CBDC چین باشد. در این کشور، بانک‌های دولتی بزرگ‌تر اولین مجموعه‌هایی بودند که به پایلوت یوآن دیجیتال پیوستند و بعدتر بانک‌های منطقه‌ای به‌دنبال آن‌ها حرکت کردند. البته تصمیم قطعی باقی بانک‌ها که در دسته دوم این برنامه قرار دارند، هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

تغییری کیفی در پرداخت‌های جهانی با ارائه روبل دیجیتال

اما بانک مرکزی (Central Bank) روسیه قبل‌تر تایید کرده بود که دسته دوم بانک‌ها در سال 2024 به پایلوت ملحق می‌شود. این دسته متشکل از 16 بانک هستند. در ادامه، یکی از مدیران ارشد Center-Bank اعلام کرد، معرفی ارز دیجیتال روسیه یک تغییر کیفی در زمینه پرداخت‌های جهانی است. او گفت: «با شرکت در پایلوت روبل دیجیتال، ما این فرصت را خواهیم داشت که یکی از اولین بانک‌هایی باشیم که تمام مزایای استفاده از روبل دیجیتال را تجربه می‌کند.»

وی افزود: «پیوستن به پایلوت روبل دیجیتال به ما کمک می‌کند تا زیرساخت‌های پرداخت آینده خود را بهبود و به مشتریان خود محصولات و خدمات جدیدی ارائه دهیم. این بانک در سال 1992 توسط گروهی از شرکت‌های جنوبی روسیه که در آن زمان به تازگی خصوصی شده بودند، تأسیس شد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.