کد مطلب: ۸۸۱۸۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یورو دیجیتال، حریم خصوصی کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهد؟

یورو دیجیتال، حریم خصوصی کاربران را در معرض خطر قرار می‌دهد؟

آژانس‌های حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا (EU) موارد احتمالی که موجب ایجاد ریسک در حریم خصوصی کاربران یورو دیجیتال می‌شوند را علامت‌گذاری کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، هیئت حفاظت از داده اروپا (EDPB) و ناظر حفاظت از داده اروپا (EDPS) موضع خود را در مورد ارز دیجیتال پیشنهادی بانک مرکزی (CBDC) یا همان یورو دیجیتال مشخص کردند.

بر اساس بیانیه‌ای، این نهادها مزایا و ویژگی‌های CBDC از جمله فراهم کردن امکان دسترسی افراد برای خرج کردن یورو در بلاکچین از طریق روش‌های آنلاین و آفلاین را تأیید کردند.

در حالی که این نهادها از امکانات خاصی که از داده‌های کاربران در استفاده از یورو دیجیتال محافظت می‌کنند، مانند روش‌های آنلاین و آفلاین که در پردازش داده‌های کاربر استفاده می‌شوند ابراز رضایت کردند، اما معتقدند هنوز حفره‌هایی در این موارد باقی مانده‌اند که نیاز به توجه فوری دارند.

این نهاد در بیانیه خود اعلام کرد: «ما از تعهد مقررات پیشنهادی برای اطمینان از سطوح بالای حریم خصوصی داده‌ها در استفاده از یورو دیجیتال به روش آنلاین و حتی سطح بالاتر از آن در استفاده از یورو دیجیتال به شکل آفلاین استقبال می‌کنیم و از آن حمایت می‌کنیم. اما در همین حال بهبودهای بیشتری را پیشنهاد می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که حقوق حریم خصوصی و حفاظت از داده‌های شخصی به طور مؤثری رعایت می‌شوند.»

حریم خصوصی داده‌ها

هر دو آژانس اروپا خاطرنشان کردند که وجود یک نقطه دسترسی واحد که توسط بانک مرکزی اروپا (ECB) و بانک‌های محلی برای تأیید اینکه کاربران بیش از مقدار مورد نظر مالکیت ندارند، به دلیل نقشی که شناسه‌ها در شبکه بازی می‌کنند، منجر به نقض حریم خصوصی داده‌ها می‌شود. شرایط و اختیارات این شناسه‌ها مبهم هستند و نقش آنها در کنار استفاده از یورو دیجیتال زیر سؤال رفته است.

در شرایط کنونی، مکانیسم تشخیص و پیشگیری از تقلب (FDPM) که در مقررات پیشنهادی گنجانده شده، به دلیل توضیحات مبهم، تحت نظارت تنظیم‌کننده‌های داده قرار گرفته است.

به گفته این نهادها، برخی مقررات ممکن است سناریویی ایجاد کنند که در آن حریم خصوصی کاربر دستکاری شود و در ادامه چارچوبی بهتر با استفاده از داده‌های محدودتر را توصیه کند.

EDPB و EDPS یک حد آستانه حفظ حریم خصوصی را برای تراکنش‌های آنلاین ارائه کرده‌اند؛ به این معنا که تراکنش‌های آفلاین و کم ارزش در برابر تحقیقات برای اهداف مبارزه با پولشویی (AML) و سایر تلاش‌های مرتبط با جرم و جنایت محافظت می‌شوند.

در نهایت، آژانس‌های مختلف برای شفاف‌سازی اقدامات حفاظت از داده‌ها در تمام مراحل پیاده‌سازی یورو دیجیتال، استاندارد بیشتری را در ECB تقاضا دارند.

نقش اعتماد در هدایت یورو دیجیتال

از آنجایی که چندین کشور در تلاش هستند تا طرح CBDC را راه‌اندازی کنند، سایه نگرانی سوءاستفاده دولت از داده‌های شهروندان که باعث کنترل نادرست این فضا می‌شود، همچنان وجود دارد.

Irene Loizidou Nicolaidou، معاون EDPB خاطرنشان کرد که حفظ حریم خصوصی داده‌ها برای جلب اعتماد کاربران شبکه یورو دیجیتال نقش اساسی دارد. استاندارد بالای حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها در جلب اعتماد شهروندان به این ارز دیجیتال جدید بسیار موثر خواهد بود.

در سطح جهانی، طرفداران ضد CBDC، این روش پرداخت را به عنوان وسیله‌ای برای کنترل دولت توصیف کرده‌اند و از قانونگذاران می‌خواهند که این جریان حرکتی را مسدود کنند.

در ادامه این اخبار، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، ضمن انتقاد از حمله جو بایدن به ارزهای دیجیتال، قول داد در صورت انتخاب شدن به عنوان رئیس جمهور، CBDC ها را ممنوع کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.