کد مطلب: ۸۹۴۷۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ارتباط میان منابع آبی کشورها با رشد صنعت استخراج رمز ارز

ارتباط میان منابع آبی کشورها با رشد صنعت استخراج رمز ارز

منابع آبی عظیم می‌تواند نقش موثری در تامین انرژی پایدار برای ماینرها، داشته باشد و رویکرد تازه‌ای را برای توسعه بخش رمز ارز در کشورهای در حال توسعه از جمله قرقیزستان ایجاد کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قرقیزستان، کشوری سرسبز و زیبا در آسیای مرکزی، از منابع آبی فراوانی برخوردار است که می‌تواند نقشی اساسی را در رشد صنعت استخراج رمز ارز در این کشور ایفا کند.

طبق گفته دولت قرقیزستان، این کشور تنها کشور آسیای مرکزی است که تقریباً کنترل تمام منابع آبی خود را در داخل مرزهای خود در اختیار دارد. این مزیت هیدرولوژیکی منجر به تشکیل شبکه‌ای بیش از دو هزار رودخانه با طول بیش از 10 کیلومتر، همراه با مخازن، دریاچه‌ها و یخچال‌های طبیعی قابل توجه شده است.

با وجود این ثروت عظیم آبی، قرقیزستان هنوز با چالش‌هایی در زمینه دسترسی و بهره‌برداری موثر از این منابع روبرو است. در همین راستا، محدودیت‌ها و مشکلات فنی باعث شده است که این کشور برای پاسخگویی به نیازهای انرژی خود به واردات برق متکی باشد.

با این حال، پتانسیل برق‌آبی این کشور برای تامین انرژی مورد نیاز ماینینگ، نوید رشد پایدار این صنعت را می‌دهد. همانطور که تالالبک ابراییف وزیر انرژی قرقیزستان در بیانیه اخیر خود اشاره کرد، بسیاری از مالکان مزارع استخراج ارز دیجیتال نیز نیروگاه‌های برق آبی کوچک را اداره می‌کنند که منبعی قابل اعتماد و سازگار با محیط زیست برای تولید برق هستند.

البته اکنون، تنها مزرعه استخراج ارز دیجیتال که در این کشور عملیاتی شده است، برق خود را از قزاقستان تامین می‌کند و هزینه‌های ترانزیت را می‌پردازد. این اتکا به منابع خارجی، ضرورت ادغام انرژی برق‌آبی محلی در بخش استخراج را نشان می‌دهد. 

سدیار جباروف رئیس‌جمهور قرقیزستان، پتانسیل برق‌‌آبی را برای استخراج ارز دیجیتال، به رسمیت شناخته و از توسعه این صنعت حمایت کرده است. او در ژوئیه 2023 ساخت یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال را در نیروگاه برق‌آبی کمبار-آتا-2 تصویب کرد. این موضوع نشان‌دهنده تعهد دولت به استفاده از انرژی برق‌آبی مازاد است.

درآمد استخراج رمز ارز برای اقتصاد قرقیزستان

با این حال، اداره یک مزرعه استخراج ارز دیجیتال هزینه‌های خاص خود را دارد؛ از جمله هزینه بالای برق، هزینه‌های ترانزیت و تعرفه‌ها. با وجود این چالش‌ها، مالیات‌های استخراج تولید شده توسط این تاسیسات به طور قابل توجهی به بودجه کشور کمک کرده است.

مالیات‌های استخراج در نوامبر 2023، به 7.64 میلیون سوم رسید (Som واحد پول قرقیزستان و این رقم معادل 85 هزار و 760 دلار است). در واقع میزان مالیات اخذ شده، 414 هزار سوم (4,650 دلار) بیشتر از ماه قبل بود.

دولت در 11 ماه گذشته، مجموعا 78 میلیون و 639 هزار و 200 سوم (معادل 882 هزار و 740 دلار) مالیات را از استخراج‌کنندگان رمز ارز دریافت کرده که در ماه آگوست با رقم 11.6 میلیون سوم (130 هزار و 210 دلار) به بالاترین حد خود رسیده است.

پرداخت‌ها از 3 ماهه دوم سال 2023 شروع به رشد کرده‌اند و این موضوع تاثیر مثبت صنعت استخراج ارز دیجیتال را بر اقتصاد قرقیزستان نشان می‌دهد. این کشور با بهره‌گیری از منابع آبی فراوان و توسعه زیرساخت استخراج پایدار، می‌تواند خود را به عنوان رهبر استخراج ارز دیجیتال سازگار با محیط زیست معرفی کند.

در حالی که این صنعت هنوز با موانع نظارتی و چالش‌های دسترسی به برق روبرو است، حمایت دولت و رشد سهم مالیات‌های استخراج در بودجه، آینده‌ای امیدوار کننده را برای استخراج ارز دیجیتال در قرقیزستان نشان می‌دهد.

ادغام انرژی برق‌آبی محلی در بخش استخراج می‌تواند زمینه را برای ایجاد مدلی پایدارتر و مقرون به صرفه‌تر در این صنعت فراهم کند. ضمن اینکه جریان‌های درآمدی اضافی را نیز برای کشور فراهم می‌کند. همانطور که قرقیزستان پتانسیل منابع‌آبی خود را کاوش می‌کند، به نظر می‌رسد این کشور در چشم‌انداز جهانی استخراج رمز ارز نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.