کد مطلب: ۸۹۵۲۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جریمه‌های سنگین شرکت‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

 جریمه‌های سنگین شرکت‌های ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۳

اقدامات بی‌سابقه در قانون‌گذاری منجر به جریمه‌هایی به ارزش ۵.۸ میلیارد دلار برای شرکت‌های ارز دیجیتال شده است، که از جریمه‌های بخش مالی سنتی پیشی می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، تحول در چشم‌انداز قانون‌گذاری مالی حوزه کریپتو باعث شد که در سال ۲۰۲۳ تعداد جریمه‌های وضع شده برای شرکت‌های ارز دیجیتال، از همتایان سنتی آنها پیشی بگیرد. بر اساس داده‌های منتشر شده توسط  Financial Times، شرکت‌های ارز دیجیتال با جریمه‌هایی به ارزش ۵.۸ میلیارد دلار برای عدم انجام بررسی‌های کافی مشتریان و کنترل‌های ضد پول‌شویی مواجه شدند. در مقایسه، موسسات مالی سنتی تنها ۸۳۵ میلیون دلار جریمه برای موارد مشابه پرداخت کردند، که پایین‌ترین رقم در 10 سال اخیر است. در حالی که میزان جریمه پرداختی شرکت‌های ارز دیجیتالی 600 درصد افرایش یافت.

چنین تفاوت قابل توجهی در جریمه‌ها، بیشتر به دلیل تسویه‌حساب ۴.۳ میلیارد دلاری بزرگ بایننس با وزارت دادگستری آمریکا در ماه نوامبر رخ داد. این تسویه‌حساب، یکی از بزرگ‌ترین رقم‌ها در صنعت بود و منجر به استعفای چانگپنگ ژائو (CZ) بنیان‌گذار و مدیرعامل بایننس، شد.

 

افزایش قوانین نظارتی بر شرکت‌های رمز ارز

دنیس کلهر مدیرعامل Better Markets مستقر در واشنگتن، به Financial Times توضیح داد، افزایش فعالیت‌های متخلفانه و جنایی در موارد برجسته ارز دیجیتال، مقامات نظارتی و دادستان‌ها را وادار به تغییر مسیر و منابع کرده است. او تسویه‌حساب بایننس را به عنوان هشداری برای شرکت‌های ارز دیجیتال به منظور توقف رفتارهای ناپسند و جلوگیری از بدتر شدن آنها می‌بیند.

پیش از این بخش بانکداری در پرداخت جریمه‌ برای نقض قوانین ضد پول‌شویی پیشتاز بود. به عنوان مثال، جریمه ۸.۹ میلیارد دلاری BNP Paribas در سال ۲۰۱۵، بیشتر سهم جریمه‌های جرائم مالی آن سال را که ۱۱.۳ میلیارد دلار بود، تشکیل می‌داد. همچنین، جریمه ۵ میلیارد دلاری گلدمن ساکس در سال ۲۰۲۰، نیمی از جریمه‌های مرتبط در آن سال را به خود اختصاص داده بود.

در حالی که اکنون به عقیده تحلیلگران، جریمه‌های شرکت‌های ارز دیجیتال در حال افزایش هستند. صنعت مذکور در سال ۲۰۲۳ به ثبت ۱۱ جریمه رسید. دیوید لوئیس، تحلیل‌گر مسائل مالی در این مورد توضیح داد: «بیشتر حوزه‌های قضایی هنوز شرکت‌های ارز دیجیتال را مطابق با استانداردهای جهانی تنظیم نکرده‌اند، بنابراین می‌توان انتظار جریمه‌های بیشتری در این زمینه داشت. عدم نظارت و قانون‌گذاری مناسب یک نگرانی واقعی است؛ زیرا خطرات ارزهای دیجیتال در حال افزایش‌اند و مجرمان به دنبال استفاده از هرگونه حفره‌ای هستند.»

کمیسیون تجارت کالا(CFTC)  در نوامبر اعلام کرد، تقریباً نیمی از اقدامات اجرایی آن‌ها در سال گذشته علیه شرکت‌های ارز دیجیتال بوده است. موارد قابل توجه شامل پرونده‌هایی علیه بایننس، به همراه شرکت‌های ارز دیجیتال ورشکسته مانند FTX و Celsius و رهبران سابق آنها، سم بانکمن-فرید و الکس ماشینسکی، بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.