کد مطلب: ۸۹۶۷۷۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ادعای روسیه در مورد تضعیف دلار و تقویت روبل بر اثر تحریم‌ها

ادعای روسیه در مورد تضعیف دلار و تقویت روبل بر اثر تحریم‌ها

کارشناسان در روسیه باور دارد، تحریم‌های آمریکا علیه این کشور، نقش دلار را تضعیف و روبل دیجیتال را تقویت می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک اقتصاددان برجسته روسی اخیرا ادعا کرده است، تحریم‌های جاری آمریکا علیه روسیه می‌تواند نفوذ جهانی دلار آمریکا را به طور قابل توجهی تضعیف کند و راه را برای افزایش استفاده از روبل دیجیتال در تجارت بین‌المللی هموار سازد. الکساندر رازووایف، عضو هیئت نظارت اتحادیه تحلیل‌گران مالی و مدیران ریسک، این دیدگاه‌ها را با News.ru به اشتراک گذاشته و بر تأثیرات بلندمدت اقدامات اقتصادی واشنگتن علیه روسیه پس از تنش‌ها در اوکراین تأکید کرده است.

رازووایف معتقد است، این تحریم‌ها می‌تواند اعتماد جهانی به ارز آمریکا را کاهش دهد و باعث شود تا شرکای تجاری بین‌المللی به دنبال جایگزین‌هایی برای دلار باشند. او پیش‌بینی می‌کند، ارزهای دیجیتال مرکزی مانند روبل دیجیتال می‌توانند این خلأ را پر کنند و به گزینه مورد علاقه میان متحدان تجاری روسیه تبدیل شوند.

تغییرات جهانی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را تقویت می‌کنند؟

این تحلیل‌ها در زمانی مطرح می‌شود که تغییرات قابل توجهی در بازارهای مالی جهانی در حال وقوع است. رازووایف اقدامات اخیر چین را در مورد دوری از اوراق قرضه آمریکایی و پرداخت بهای نفت عربستان با ارز یوان، نشانه‌هایی از تغییر چشم‌انداز اقتصاد جهانی می‌داند. او پیش‌بینی می‌کند که در چند سال آینده، کشورهایی مانند ترکیه و آذربایجان ممکن است شروع به انجام معاملات با استفاده از روبل دیجیتال کنند و بدین ترتیب، نفوذ دلار را بیشتر کاهش دهند.

آمادگی برای این تغییرات از هم‌اکنون در حال انجام است. کشورهای مانند بلاروس و قزاقستان، عضو مجمع کشورهای مستقل هستند و پروژه‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی خود را همزمان با آغاز پایلوت بانک مرکزی روسیه تسریع کرده‌اند. این تحولات بحث‌هایی را در میان قانون‌گذاران روسیه در مورد امکان ادغام احتمالی یوان دیجیتال و روبل دیجیتال به راه انداخته است، اگرچه پکن در این مورد محتاط مانده و تمرکز خود را بر پروژه‌های اولیه e-CNY در هنگ کنگ گذاشته است.

تضعیف دلار و تقویت روبل دیجیتال

رازووایف با وجود این روندها، پذیرفت که دلار احتمالاً وضعیت خود به عنوان ارز ذخیره جهانی حفظ می‌کند. با این حال، او هشدار داد که اقدامات این کشور باعث تضعیف اقتدار دلار شده‌اند. این اقتصاددان پیش‌بینی می‌کند شرایط موجود، تأثیر قابل توجهی بر قیمت طلا خواهد داشت، که ممکن است به دنبال این دینامیک‌های اقتصادی به شدت افزایش یابد.

رازووایف از استراتژی واشنگتن در توقیف دارایی‌های بانک مرکزی روسیه انتقاد کرده است و آن را اقدامی متضاد می‌داند. او تأکید می‌کند، این رویکرد ناخواسته ثبات دلار را ضعیف کرده است.

ایالات متحده و متحدان آن در کشورهای غربی حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های دولتی روسیه را پس از شروع جنگ در اوکراین در سال ۲۰۲۲ مسدود کردند. در حالی که برخی از قانون‌گذاران خواستار انتقال این دارایی‌ها به اوکراین شده‌اند، اما دیگران ادعا کرده‌اند که چنین اقدامی از نظر قانونی امکان‌پذیر نیست.

در ادامه وقایع سال 2024، باید دید تنش‌های منطقه بین بزرگان اقتصادی دنیا، جهان رمز ارزها را به چه سمتی می‌برد. 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.