خبر مهم:

کد مطلب: ۲۳۲۴۸۷

ضوابط جاری ساخت‌و‌ساز تغییر می‌کند

ضوابط جاری ساخت‌و‌ساز تغییر می‌کند

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی گفت: برای جلوگیری از روند نابسامان شهرها درصدد هستیم تا ضوابط ساخت‌و‌ساز تغییر کند.

محمد سعید ایزدی گفت: به استناد مصوبه 95 شورای شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی موظف شده است که در کلانشهرها به شناسایی پهنه‌های پر خطر و تعیین حریم بپردازد که خوشبختانه پهنه‌های سه گانه گسل در شهر تهران تهیه شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با بیان اینکه در کرج و تبریز نقشه پهنه فعال گسل‌ها تهیه شده است گفت: در تهران این عرصه‌ها مشخص شده است و شهرداری نباید بر روی پهنه‌های مشخص شده، مجوز ساخت و ساز به ساختمان‌های مهم از جمله مراکز درمانی و خدماتی و غیره دهد.

ایزدی گفت: 2 فعالیت بعد از ابلاغ نقشه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد که یکی ممانعت از ساخت‌و‌ساز در پهنه‌های پرخطر و دوم مقاوم‌سازی ساختمان‌هاست.

وی افزود: دقت نقشه‌های پهنه‌های گسل بسیار بالاست یعنی به طور مجزا در هر پلاک مشخص شده است که ایا ساختمان بر روی گسل است یا خیر؟

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با تاکید وزیر راه و شهرسازی این نقشه‌ها انتشار عمومی شده است و مردم می‌توانند با مراجعه به سایت وزارت راه و شهرسازی از محل قرار گرفتن منزل خود بر روی گسل اطلاع داشته باشند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی افزود: به دنبال سیاست‌های توسعه‌ای وزارت راه و شهرسازی برنامه باز آفرینی را به تصویب ستاد ملی رساندیم.

ایزدی ادامه داد: در باز افرینی شهری بیش از 1340 محله را شناسایی کردیم و چون این طرح محله محور است باید شرایط را برای دگرگونی ساکنان محله داشته باشیم تا باعث ارتقای کیفیت زیر‌ساخت‌ها شود.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم تک‌تک دستگاه‌ها در این طرح مشخص و ابلاغ شد که بخش‌های دارای اولویت با محوریت بخش خصوصی است.

ایزدی در باره پروژه سیروس گفت: محله سیروس یکی از پروژه‌های تامین مسکن با الگوی معاوضه است و به دلیل اینکه ما تاکید داریم براساس الگوی محله باشد ممکن است مورد استقبال سازندگان قرار نگیرد.

وی بیان کرد: در بسیاری از پروژه‌های نوسازی بدلیل رویکرد سوداگرانه، ساخت و ساز در بافت‌ها از کیفیت مناسب برخوردار نیستند.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امیدواریم پروژه سیروس با حداقل بارگذاری در این بافت‌ها اجرا شود.

ایزدی درباره تغییر رویکرد وزارت راه و شهرسازی گفت: در وزارت راه و شهرسازی تاکید داریم نظام برنامه‌ریزی شهری را دگرگون کنیم و چارچوب طرح‌های جاری و ضوابط ساخت ساز را تغییر دهیم.

منبع: صداوسیما

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.