کد مطلب: ۲۳۶۳۷۰

دامنه گرایش خرید آنلاین به نیازهای روزمره رسید

شعبه خانگی سوپرمارکت‌ها

شعبه خانگی سوپرمارکت‌ها

امروزه تهیه مایحتاج روزمره نیز کم‌کم به دایره خریدهای اینترنتی اضافه می‌شود. رشد سریع سوپر مارکت‌های آنلاین گواه همین میل و رغبت عمومی است.

محسن حسینی: در دنیای جدید، رفتار خریدار به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌ها برای موفقیت کسب و کارها در نظر گرفته می‌شود. در زمانه‌ای که کمپین‌هایی برای کسب و کارهای خرد در برابر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ طراحی شده، رفتار خریدار می‌تواند تمام معادلات در این زمنیه‌ها را با تغییرات شگرفت روبرو کند. نمونه این تغییرات در رشد سوپرمارکت‌های اینترنتی قابل مشاهده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، سرعت زندگی در هزاره سوم به شکل سرسام آوری رشد پیدا کرد. تخصصی شدن امور و سرعت اجرای آنچه هر فرد نیاز دارد تا در زندگی انجام دهد موجب شده است که مصرف‌کنندگان، کاربران و شهروندان از سریع‌ترین، ارزان‌ترین و امن‌ترین روش‌ها استقبال کنند. خرید آنلاین یکی از این مسائل است.

در یک دهه گذشته با رشد ضریب نفوذ اینترنت در زندگی ایرانیان خرید‌های آنلاین به یکی از رفتارهای عمومی مردم تبدیل شد. اما آنچه کاربران علاقه‌مند بودند به صورت اینترنتی تهیه کنند در حوزه‌های خاص تعریف می‌شد.

امروزه تهیه مایحتاج روزمره نیز کم‌کم به دایره خریدهای اینترنتی اضافه می‌شود. رشد سریع سوپر مارکت‌ آنلاین گواه همین میل و رغبت عمومی است.

چرا خرید آنلاین؟

با گسترش زندگی شهری، معضلات این سبک زندگی بیش از گذشته شهروندان را آزار می‌دهد. شلوغی، ترافیک و مسافت‌های طولانی از عمده‌ترین چالش‌ها برای انسان شهرنشین است. افراد در زندگی شهری ترجیح می‌دهند تا زمان مفید بیشتری را در اختیار داشته باشند و اصطلاحا صاحب فراغت بیشتری شوند.

هر بار مراجعه به فروشگاه‌های محلی خریدار را با چالشی مهم روبرو می‌کند: برند مورد نظر موجود نیست! همین موضوع موجب می‌شود به جای محصول مورد نظر به نمونه‌های مشابه تن دهیم یا اینکه نهایتا از خیر خرید بگذریم.

در این میان نمی‌توان از نیازهای روزمره به کالاهای اساسی چشم‌پوشی کرد. خرید آنلاین راهکاری برای مقابله با این مشکلات است. خرید از منزل و تنها با مرور چند صفحه وب، روی کامپیوتر شخصی یا گوشی‌های هوشمند به کاربران این اختیار عمل را می‌دهد که فرآیند خرید را هرچه کوتاه‌تر کنند.

اما چرا افراد با وجود سوپر مارکت‌های محلی به خرید آنلاین علاقه‌مند می‌شوند. هر بار مراجعه به فروشگاه‌های محلی خریدار را با چالشی مهم روبرو می‌کند: برند مورد نظر موجود نیست! همین موضوع موجب می‌شود به جای محصول مورد نظر به نمونه‌های مشابه تن دهیم یا اینکه نهایتا از خیر خرید بگذریم. این معضل در خریدهای آنلاین وجود ندارد. چرا که اغلب فروشگاه‌های اینترنتی به صورت مستقیم با تامین کنندگان کالاها در ارتباطند.

دریافت تخفیف برای خرید یکی از انگیزه‌های خریداران است. این ترفند در سال‌های اخیر از سوی فروشگاه‌های زنجیره‌ای استفاده می‌شود. اما امکان رسیدن به تاریخ‌های تعیین شده برای تخفیف‌ها موجب شده تخفیف همواره به صورت تصادفی نصیب افراد شود. اما در شیوه خرید آنلاسن کاربر می‌تواند در جریان آخرین تخفیف‌ها قرار بگیرد.

افزایش سرعت خرید در فرایند آنلاین یکی دیگر از مزایای خرید از فروشگاه‌های آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی است. خریدی که شاید در فروشگاه زنجیره‌ای یک ساعت زمان ببرد در خرید آنلاین به کمتر از نصف خواهد رسید.

نواقص خرید خوار و بار از منزل

خرید اینترنتی مایحتاج روزانه، خدمتی نوپا و کم سن و سال در ایران است. از این رو طبیعی است که مشکلات، نواقص و کاستی‌هایی در میان باشد. بر اساس تجربه خریدارانی که تاکنون از این روش به صورت ثبات برای تهیه نیازهای روزمره خود استفاده کرده‌اند، می‌توان به مشکلات متعدد فنی اشاره کرد.

ضعف در سرورهای به کار گرفته شده موجب می‌شود تا سرعت وب سایت‌هایی که فراخور نوع فروشگاه دیتابیس‌های بزرگی در اختیار دارند نتوانند هم‌پای نیاز کاربر با سرعت پیش روند. از سوی دیگر اشکالات فنی مرتب با درگاه بانکی موجود در وب سایت‌ها نیز اغلب با مشکلاتی روبرو می‌شود که پروسه خرید را با کندی روبرو می‌سازد.

از دیگر چالش‌های موجود در مسیر خرید خوار و بار اینترنتی می‌توان به فقدان اپلیکیشن‌های کاربردی اشاره کرد. برخی از کاربران گزارش کرده‌اند که اپلیکیشن‌های کاربردی کمی برای این فروشگاه‌ها طراحی شده. در اکثر موارد نیز این فروشگاه‌ها فاقد اپ مناسب برای سیستم عامل آی.او.اس است.

اما مهمترین چالش پیش روی فعالیت فروشگاه‌های آنلاین در بخش حمایت‌های رسمی قرار دارد. تاکنون موارد متعددی گزارش شده که فروشگاه‌های اینترنتی با وجود داشتن نماد اعتماد از سوی مراجع و نهادهای رسمی مسدود شده‌اند. اعمال فیلترینگ غافلگیرانه می‌تواند آسیب جدی به کسب‌و کار های اینترنتی شود.

انواع فروشگاه‌های آنلاین

فروشگاه‌های اینترنتی مانند هر زمینه کاری آنلاین دیگری انواع گوناگون و متنوعی دارند. از فروشگاه‌های مشخص که تامین کالا را در اختیار دارند گرفته تا واسطه‌هایی که با دیگر تامین کنندگان بزرگ همکاری می‌کنند.

در این میان می‌توان به سوپرمارکت آنلاین اشاره کرد که زیر نظر فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت می‌کنند. فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند یکی از از این دست نمونه‌های شناخته شده‌اند. از سوی دیگر برخی فروشگاه‌ها تنها خدمات ارسال را برای خریداران تامین می‌کنند. یعنی با توجه به نشانی خریدار دست به تهیه مایحتاج و کالاها از فروشگاه‌ها می‌زنند. سرویس اینترنتی «میاره» از جمله این خدمات است.

فروشگاه‌های ترکیبی اما علاوه بر آنکه خود به شبکه توزیع متصلند با فروشگاه‌های بزرگ دیگر نیز همکاری می‌کنند. این دسته علاوه بر اپلیکیشن و وب سایت از سرویس‌های موجود در پیام‌رسان‌ها نیز استفاده می‌کنند. «هایپرکا» یکی از این فروشگاه‌ها است که خریداران می‌توانند از طریق تلگرام خرید خود را انجام دهند.

غیر از فروشگاه‌‌های آنلاینی که مانند فروشگاه‌های زنجیره‌ای تمام اقلام مورد نیاز را تامین می‌کنند با فروشگاه‌‌های تخصصی‌تر نیز روبرو هستیم. برخی از این فروشگاه‌ها به صورت تخصصی کالای مشخصی را برای خریداران آماده می‌کنند. سرویس‌های خرید میوه و نان آنلاین را می‌توان در این طبقه قرار داد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.