خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۵۴۶۳۰

پیش‌بینی تجارت ایران در ماه‌های پیش رو

پیش‌بینی تجارت ایران در ماه‌های پیش رو

رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران عنوان کرد: اگر کشورهای اروپایی موفق به جایگزینی تحریم‌ها شوند تراز مثبت تجاری تداوم خواهد داشت وگرنه نمی‌توان به ادامه آن چندان امیدوار بود.

تراز تجارت خارجی کشور در دو ماهه نخست امسال مثبت شد و با ثبت ۹۴۲ میلیون دلار مازاد تراز تجاری، صادرات غیرنفتی ۲۲ درصد افزایش یافت. اما آیا این روند در ماه‌های آینده تداوم خواهد یافت؟

رضی میری، رئیس کمیسیون صادرات اتاق ایران در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: تداوم تراز تجاری ایران بستگی به شرایط سیاسی ما دارد. تیم‌های مذاکره کننده در حال حاضر در حال گفتگو با کشورهای اروپایی هستند. باید دید که کشورهای اروپایی تا چه میزان توان جایگزینی و جبران تحریم‌های امریکا علیه ایران را خواهند داشت.

وی افزود: اگر کشورهای اروپایی موفق به جایگزینی تحریم‌ها شوند تراز مثبت تجاری تداوم خواهد داشت وگرنه نمی‌توان به ادامه آن چندان امیدوار بود.

میری تصریح کرد: علاوه بر این باید توجه داشت که مثبت بودن تراز تجاری به عوامل مختلفی بستگی دارد. بخشی از آن در دست دولت است. به این صورت که به دلیل نیاز ما به واردات، دولت می‌تواند مسیر واردات را هموارتر کند که این مساله منجر به تغییرات در تراز تجاری ما خواهد شد.

وی بیان کرد: با تقویت بخش صادرات و عدم ممانعت در واردات می‌توان تراز تجاری فعلی را حفظ کرد. مساله حفظ توازن بین صادرات و واردات است. تا زمانی که توازن وجود داشته باشد تراز مثبت ادامه خواهد یافت.

وی عنوان کرد: حفظ توازن تجاری بستگی به توانایی دولت در تامین و در اختیار داشتن ارز دارد که با شرایط فعلی به نظر نمی‌رسد دولت بتواند در همه موارد ارز کافی را تامین کند.

میری در پایان خاطرنشان کرد: با درنظر گرفتن شرایط سیاسی و اقتصادی فعلی پیش‌بینی آینده کار دشواری است و باید منتظر وقایع پیش رو بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.