کد مطلب: ۲۷۶۷۲۴

دلهره‌های بخش خصوصی در روزهای پرالتهاب اقتصاد

دلهره‌های بخش خصوصی در روزهای پرالتهاب اقتصاد

مسایل مربوط به حوزه انرژی و بانکداری در دوره تحریم دو موضوع مهم و نگران‌کننده برای بخش خصوصی‌ است. از این رو فعالان اقتصادی چهلمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران را فرصت مناسبی دانستند تا درباره دل مشغولی‌هایشان بگویند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خانه بخش‌خصوصی اتاق تهران در نشست تیر ماه اش میزبان محمدحسین عادلی، دبیرکل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز و احمد عزیزی، چهره ماندگار بانکی و مدیر عامل سابق بانک ملی در لندن بود. هدف از این نشست دو جانبه بررسی وضع موجود و راهکاری پیش روی دولت و بخش خصوصی برای توسعه مراودات اقتصادی عنوان شد.

محدودیت‌هایی که اقتصاد ایران را از داخل و خارج در برگرفته است، همچنین چگونگی انجام مبادلات خارجی و انتقال پول، توسعه صنایع نفت و گاز و صادرات آن محور اصلی این نشست بود. همچنین مساله مهم ارز و تجارت خارجی نیز از طرف اهالی بخش‌خصوصی مورد توجه قرار گرفت.

در این نشست دبیرکل سابق مجمع کشورهای صادرکننده گاز با اشاره به موضوع همکاری اروپا و ایران گفت: مقامات اروپایی به طور جدی علاقمند هستند که در برابر محدودیت‌های دولت آمریکا برای همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران پایداری و مقاومت کنند و در طی اجلاسی که در بروکسل برگزار شد، بدون بیان گفته‌های دو پهلو، اروپایی‌ها تاکید کردند که برای حفظ روابط اقتصادی با ایران و توسعه آن مصمم هستند.

محمدحسین عادلی افزود: در این اجلاس، مدیرکل اتحادیه اروپا طی یک سخنرانی، تصریح کرد که طی چند هفته اخیر در صندوق 80 میلیارد دلاری شرکت‌های کوچک و متوسط اتحادیه اروپا، ایران را نیز اضافه کرده‌اند و بنگاه‌های ایرانی ‌می‌توانند از این صندوق تقاضای تسهیلات و بودجه داشته باشند.

او افزود: این اطمینان وجود دارد که تا حدود زیادی ‌می‌توانیم به ادامه و توسعه همکاری اتحادیه اروپا با ایران امیدوار بود. در حال حاضر باید به دنبال تعیین روش‌های انتقال مالی میان دو طرف بود از این رو گروهی از بخش خصوصی ایران و اروپا و ایرانیان مقیم خارج از کشور با همکاری دولتمردان از دو طرف، باید با هم‌اندیشی به راهکارهایی عملی برای مکانیزم نقل و انتقالات مالی بین ایران و اتحادیه اروپا دست پیدا کنند.

راهکار مقابله با تحریم

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در ادامه احمد عزیزی، چهره باسابقه و ماندگار بانکی که مسوولیت‌های متعددی از معاونت ارزی بانک مرکزی تا مدیرعاملی بانک‌های مختلف در داخل و شعبات خارج از کشور را برعهده داشته است، به تشریح موضوع برجام، دیپلماسی و بانکداری ‌بین‌المللی پرداخت.

این چهره ماندگار بانکی با بیان اینکه باید مراقب باشیم که تمامی قدرت مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا، در اتحادیه اروپا متمرکز نشود، گفت: طی یک دهه اخیر، یک غول بزرگ در عرصه جهانی با عنوان مقررات بانکی بین‌المللی شکل گرفته که در داخل ایران کسی به آن آشنا نیست. کنترل مطلق این غول عظیم مالی نیز در نقاط معدودی است که اتفاقا کشور به شدت با آنها درگیری دارد.

او سپس با بیان اینکه در آمریکا چند صد نفر به طور تمام‌وقت روی موضوع تحریم ایران فعالیت ‌می‌کنند، افزود: متاسفانه در ایران حتی یک نفر را نمی‌توان پیدا کرد که زمان کافی برای مطالعه روی چگونگی مقابله با تحریم‌ها گذاشته باشد.

عزیزی افزود: پیام اروپا به ایران این است که اگر مفاد برجام از سوی ایران رعایت شود، آنها به فاز تحریم‌ها ورود نمی‌کنند، اینکه دولت‌های اروپایی و این اتحادیه زیان شرکت‌های این منطقه در پی همکاری با ایران را جبران ‌می‌کنند، در ‌هاله‌ای از شک و تردید قرار دارد و به فرض احتمال آن نیز، این اقدام نمی‌تواند انگیزه لازم برای همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران را در آنها ایجاد کند.

او با طرح این سوال که در شرایط کنونی چه باید کرد؟ گفت: در ایران باید یک نفر یا نهاد و سازمان مشخصی که تمامی اختیارات لازم را داشته باشد، تعیین شده و برای مقابله با تحریم‌های آمریکا برنامه‌هایی را سازماندهی کند. همچنین حمایت از بخش‌خصوصی یکی از اهرم‌های جدی مقابله با تحریم‌هاست، بنابراین برای مقابله با تحریم‌ها به مشاوران حقوقی ‌بین‌المللی هم نیاز داریم.

عزیزی درباره نرخ ارز نیز این‌طور گفت که آزادسازی نرخ ارز، مقررات‌زدایی، رفتن به سمت ارزهای غیر از دلار، ایجاد خطوط سوآپ با ارز ملی و تهاتر از جمله راهکارهایی است که برای فرونشاندن بحران‌های ایجاد شده در بازار ارز باید در پیش گرفته شود.

بخش‌خصوصی چه می‌گویند؟

در ادامه این جلسه، مهدی شریفی نیک‌نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران به این نکته اشاره کرد که اگر تحریم‌ها نوعی جنگ اقتصادی تلقی ‌می‌شود، کشور در مواجهه با آن باید آرایش جنگی به خود بگیرد.

همچنین حمیدرضا صالحی نیز با انتقاد از عملکرد مسئولان به دلیل بی‌توجهی به توسعه ظرفیت‌های کشور گفت: با کدام یک از مسئولان باید وارد مذاکره با اروپا شویم؟ آیا اگر اکنون قرارداد کرسنت اجرا شده بود؛ باز هم کشوری مانند امارات برای تامین انرژی خود به دامان عربستان پناه ‌می‌برد؟

علیرضا کلاهی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با بیان اینکه یکی از اهرم‌های توسعه روابط با اروپا، گاز است، پرسید: چرا به‌رغم آنکه اروپا نگرش استراتژیکی به گاز ایران دارد، هنوز این مبادله انجام نگرفته است؟ آیا روسیه در این امر کاشکنی ‌می‌کند؟

مهدی پورقاضی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، سیاست‌های ایران در قبال تولید و صادرات گاز هلیوم را جویا شد و گفت: اروپا پس از چالشی که در مورد اوکراین پدید آمد، به بهره‌گیری از گاز ایران علاقمند بود اما این مساله محقق نشد. با دانستن اینکه دیپلماسی اقتصادی ایران ضعیف است، این امر چگونه محقق خواهد شد؟

از سوی دیگر پدرام سلطانی نیز از شکل‌گیری ارتباطاتی میان اتاق ایران و اتحادیه اروپا برای مواجهه با تحریم‌ها و همکاری شرکت‌های کوچک و متوسط دو طرف خبر داد.

در عین حال محسن خلیلی عراقی یکی دیگر از اعضای هیات نمایندگان گفت: ما نتوانستیم در سفرهای متعدد به هند، گاز خود را به این کشور بفروشیم. آیا اکنون با وجود روابط دوستانه با روسیه، فروش گاز ایران به اروپا قابل طرح است؟

ناصر ریاحی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران با اشاره به مصادیقی از قطع ارتباط شرکت‌های اروپایی با شرکت‌های ایرانی گفت:شرکت‌های کوچک و متوسط اروپایی ضعیف هستند و تحمل ریسک‌های ناشی از همکاری با ایران را ندارند. بنابراین نباید خود را فریب دهیم. یکی از مسایل عمده ایران، مسایل بانکی است که باید حل شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.