کد مطلب: ۲۸۶۸۲۶

یلدا راهدار، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران مطرح کرد:

«بابک زنجانی»‌های جدید در راه‌اند

«بابک زنجانی»‌های جدید در راه‌اند

یک عضو اتاق ایران عنوان کرد: با تحریم فروش نفت در آبان ماه دولت با مشکل تامین بودجه مواجه و مجبور خواهد شد که به کارهای غیرشفافی دست بزند که قطعا رانت و فساد را در پی خواهد داشت. نتیجه عملی آن ظهور افرادی به مانند بانک زنجانی به عنوان واسطه دور زدن تحریم‌ها جهت دریافت پول نفت خواهد بود.

یلدا راهدار، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران معتقد است: با تحریم فروش نفت در آبان ماه دولت با مشکل تامین بودجه مواجه خواهد شد و مجبور خواهد شد که به کارهای غیرشفافی دست بزند که قطعا رانت و فساد را در پی خواهد داشت. نتیجه عملی آن ظهور افرادی به مانند بابک زنجانی به عنوان واسطه دور زدن تحریم‌ها جهت دریافت پول نفت خواهد بود.

وی در ادامه تحلیل خود اضافه کرد: ساختار کشور به گونه‌ای است که بخش دولتی نقش پررنگ‌تری در آن دارد و معاملات مالی آن عمدتا دولتی است. وجود بنگاه‌های بزرگی که در اختیار دولت و شبه‌دولت است گواه همین امر است و نیاز کشور را به دور زدن تحریم‌ها بالا می‌برد. بنابراین تحریم‌ها شدیدتر و اثرگذارتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این میان بخش خصوصی مغفول‌ترین بخش است، چرا که در دوره تحریم‌ها دولتمردان می‌کوشند دارایی‌های خود را حفظ کنند و با دور زدن تحریم‌ها، بخش خصوصی آسیب‌پذیرتر می‌شود، زیرا آنها به واسطه روابطی که دارند می‌توانند موجودیت خود را حفظ نمایند اما بخش خصوصی خیر. در تمامی برنامه‌های توسعه کشور هدف این بوده تا اندازه دولت کوچک شود تا در چنین شرایطی کمترین آسیب را از تحریم‌ها ببینیم و نیازی به زنجانی‌ها نباشد.

وی یادآور شد: قطعا وجود و حضور افراد مانند زنجانی که با هدف حل مشکلات تحریم قد علم می‌کنند، آن قدر تاثیرگذار می‌شوند که دولتمردان را وادار به ایجاد رانت می‌کنند تا در نهایت منافع خودشان تامین شود نه رفع معضلات! بنابراین آنگونه که به نظر می‌رسد کشور در وضعیتی است که کاملا مستعد حضور بابک زنجانی‌های بیشتر است و اگر سیاستی برای حل این بحران تعریف نشود معلوم نیست چه هزینه‌هایی بابت دور زدن تحریم‌ها بر کشور تحمیل خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.