کد مطلب: ۳۱۰۲۵۶

گفتگوی تجارت‌نیوز با علی دینی، کارشناس اقتصادی:

پیش‌بینی عقبگرد رشد اقتصادی به سال ۱۳۹۰

پیش‌بینی عقبگرد رشد اقتصادی به سال 1390

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به مشکلات احتمالی تحریم برای اقتصاد ایران می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران به سال‌های 90 تا 93 برگردد یا به‌طور کلی منفی یا در حد صفر باقی بماند.

علی دینی ترکمانی، عضو هیات علمی موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در پاسخ به این پرسش که CFT چه اثرات اقتصادی می‌تواند برای کشور داشته باشد؟ به تجارت‌نیوز گفت: تصویب CFT می‌تواند نوعی احترام گذاشتن به کنوانسیون‌های بین‌المللی‌ و ایجاد یک نگاه مثبت تلقی شود. اینکه پیوستن به کنوانسیون مبارزه با پول‌شویی چقدر می‌تواند اثرگذاری در نظام اقتصادی، جذب سرمایه ‌خارجی یا ورود تکنولوژی پیشرفته به ایران را داشته باشد باید اشاره کرد این اقدام خیلی نمی‌تواند اتفاق خاصی را در شبکه‌های مختلف ایجاد کند.

دینی ترکمانی افزود: به هر حال داستان خروج آمریکا از برجام یک پروسه‌ای است که به احتمال زیاد ارتباطی به الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با پولشویی ندارد اما در زمینه ایجاد اعتماد می‌تواند، موثر باشد.

او در پاسخ به این پرسش که با تشدید تحریم‌ها می‌توان به اقدامات داخل و رشد اقتصادی امیدوار بود؟ اظهار کرد: مهمترین متغییری که در رشد اقتصادی اثر دارد مسئله تحریم‌هاست. به‌دنبال این موضوع ناخودآگاه افت صادرات هم رقم خواهد خورد. در حال حاضر هند و کره‌جنوبی دو کشوری هستند که میزان صادراتشان را از ایران کاهش داده‌اند. ممکن است این دو کشور با اعمال سیاست آمریکایی‌ها میزان صادراتشان را هم از این بیشتر کاهش دهند.

دینی ترکمانی اضافه‌کرد: به دلیل اینکه عمده درآمد ما از صادرات به دست آوردن پول‌های حاصل از فروش نفت است این احتمال وجود دارد که در آینده اقتصاد دچار مشکل شود. پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی ایران به سال‌های 90 تا 93 برگردد یا به‌طور کلی منفی یا در حد صفر باقی بماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.