کد مطلب: ۳۱۸۳۸۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با دو عضو اتاق مشترک ایران و چین:

پیش‌بینی آینده مبادلات ایران و چین در دوران تشدید تحریم‌ها

پیش‌بینی آینده مبادلات ایران و چین در دوران تشدید تحریم‌ها

دو عضو اتاق مشترک ایران و چین با ارائه توضیحاتی درباره کاهش حجمی صادرات کالا به چین، از آینده مبادلات تجاری این دو کشور در دوران تشدید تحریم ایران سخن می‌گویند.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، ایران در نیمه نخست امسال بیش از 13.7 میلیون تن به چین صادرات داشته که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 15 درصد کاهش وزنی داشته است. این درحالی است که در این مدت ارزش کالاهای صادراتی ایران بیش از 4.6 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. حال این پرسش مطرح می‌شود که علت نزولی شدن میزان وزنی صادرات ایران به چین چیست؟ آینده این تجارت در دوران شروع تشدید تحربم‌ها چه خواهد شد؟

نایب رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در پاسخ به این پرسش که علت نزولی شدن میزان وزنی صادرات به چین چیست؟ به تجارت‌نیوز می‌گوید: به غیر از عراق و افغانستان که ایران کالاهای ساخته شده را به این دو کشور صادر می‌کند، بخش عمده صادرات غیرنفتی ما به تمام دنیا به خصوص چین مشتقات نفتی، پتروشیمی و کانی‌های غیرفلزی است. قیمت این اقلام هم از لحاظ ارزشی در تمام جهان افزایش یافته است. با آن‌که آمارها نشان می‌دهد بخش عمده‌ای از صادرات ما به لحاظ حجمی به چین کاهش یافته اما به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی، کاهش حجمی این اقلام محسوس نیست.

مجیدرضا حریری درباره آینده تجاری ایران و چین می‌افزاید: با تمام اشکالاتی که در بخش‌های بانکی، بیمه‌ای و حمل‌ونقل گوش زده شده است اما پیش‌بینی می‌شود در آینده حجم مبادلات تجاری افت قابل توجهی نیابد. معتقدیم با تمام چالش‌هایی که در بخش زیرساختی تجارت فرامرزی کشورمان وجود دارد، ادامه فعالیت‌ها و مبادلات تجاری با کشورهای جهان سخت‌تر از گذشته خواهد شد.

او اظهار می‌کند: در حقیقت با شروع تشدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام مبادلات با تمام کشورها افت می‌کند که چین هم جزئی از کشورهاست؛ به‌طوری‌که بازگشت ارز حاصل از صادرات را با محدودیت‌هایی که بخش های بانکی جهانی اعمال کرده‌اند، نمی‌توانیم بازگردانیم.

حریری تصریح می‌کند: در حال حاضر شرکت‌های بین‌المللی در حوزه حمل‌ونقل نیز یکی پس از دیگری در حال ترک کشورمان هستند و با افرایش هزینه‌های حمل‌ونقل رو به رو می‌شویم. همین عوامل منجربه آن می‌شود که هزینه تجاری در کشور گران شود.

این فعال اقتصادی می‌گوید: با شروع تحریم‌ها پول هم به طور مستقیم وارد کشور نمی‌شود. بنابراین از مقاصد صادراتی نمی‌توانیم ارزهای مورد نظر را تامین و به کشور بازگردانیم. بنابراین برای ورود منابع ارزی این سرمایه‌ها باید بین یک یا چند دست بچرخد تا منابع ارزی مردم به دست فعالان اقتصادی برسد که همین موضوع هم هزینه‌ها را به طور چشمگیری افزایش خواهد داد.

به دنبال راهکار برای عبور از تحریم

یک عضو دیگر اتاق مشترک ایران و چین در پاسخ به این پرسش که چرا صادرات ایران به چین کاهش یافته است؟ به تجارت‌نیوز گفت: صادرات کالاهای ایرانی به چین شاید از لحاظ حجمی کاهش یافته باشد اما مهم میزان ارزش کالاهای صادراتی به این کشور است. آمارها نشان می‌دهد که ارزش کالاهای صادراتی ایران به چین در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 12 درصد افزایش داشته و همین موضوع نشان‌گر آن است که ایران کالاهای مرغوب و با کیفیتی را به این کشور ارسال کرده است.

محمدرضا نجفی‌منش اضافه‌کرد: به عنوان مثال ممکن است ایران در نیمه نخست سال جاری به جای 10 تن سنگ یک کیلو طلا صادر کرده باشد که ارسال این کالا از لحاظ ارزشی بسیار مرغوب‌تر از سنگ است.

او در پاسخ به این پرسش که در دوران تشدید تحریم‌ها آینده تجاری میان ایران و چین چه خواهد شد؟ اظهار کرد: مدت زیادی به تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران باقی نمانده و در زمان تشدید تحریم‌های آمریکا همه مردم باید همراستا با مسئولان تلاش کنند تا بتوانیم این نوع اقداماتی که به طور خصمانه علیه کشورمان وضع می‌شود را خنثی کنیم.

نجفی‌منش تصریح کرد: در ادامه مسیر تشدید تحریم‌ها دولتمردان در یک سوی میدان قرار دارند اما در سوی دیگر میدان شرکت‌های خارجی چینی هستند که به دلیل مواضع آمریکا نمی‌توانند با ایران در حوزه‌های سرمایه‌گذاری خارجی فعالیتی داشته باشند. بنابراین نباید تسلیم شویم ما باید با ارائه راهکارهای خلاقانه و جدید درصدد شکست این تحریم‌ها برآییم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.