خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۲۲۷۱۴۳

یک کارشناس بازار خودرو پاسخ داد:

نوسانات دلار با بازار خودرو چه می‌کند؟

نوسانات دلار با بازار خودرو چه می‌کند؟

یک کارشناس بازار خودرو معتقد است: با حذف تدریجی ارز مبادلاتی از محصولات خودرویی در سال گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز، انتظار می‌رود خودرو در سال جاری شاهد افزایش قیمت قابل توجه شود.

نوسانات اخیر بازار دلار نگرانی‌هایی را برای بازارهای دیگر به وجود آورده است. یکی از این بازارها خودرو است. آیا بازار خودرو از نوسانات دلار متاثر می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان بازار خودرو در روزهای اخیر از نگرانی‌هایی بابت نوسان دلار سخن گفته‌اند. فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو نیز در این مورد توضیحات قابل توجهی دارد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: نرخ برابری ارزهای خارجی یکی از فاکتورهای اصلی اقتصادی بودن کسب و کارها در هر کشوری محسوب می‌شود. هرچند می‌توان نرخ برابری ارزی را توسط اهرم تعرفه به صورت چند نرخی برای واردات کالاهای مختلف تنظیم کرد و متناسب با نیازها و درآمدهای کشور، میزان تولید، واردات و نهایتا بازار مصرف و نرخ تورم را در کشور کنترل کرد، اما تغییرات نرخ پایه ارز به صورت یکسان و مستقیم در بازار تاثیر می‌گذارد.

وی ادامه داد:سیاست تثبیت نرخ ارز و حتی سرکوب طولانی‌مدت نرخ برابری و ایجاد پول پرقدرت که به منظور کاهش فشار به حلقه مصرف و تنظیم تورمی که خود معلول سیاست‌های اقتصادی و پولی در کشور است بعد از گذشت چند دهه شرایط را به جایی رسانده است که نرخ ارز تاثیرات قابل توجه‌ای در زندگی روزمره مردم می‌گذارد و در نتیجه حساسیت‌های عمومی به تغییرات آن بسیار زیاد است، هرچند نهایتا هم حفظ قدرت پول ملی میسر نبوده و کاهش ارزش به صورت ناگهانی اتفاق می‌افتد.

اصرار بر حفظ تثبیت تصنعی نرخ ارز با چند نرخی کردن ارز پایه منجر به تولد بازارهای کاذب جدیدی در کشور شده است بدون آنکه یارانه پرداختی بر روی نرخ ارز، در حفظ قدرت خرید مصرف‌کننده نهایی تاثیری داشته باشد.

زاوه اضافه کرد:سیاست تثبت نرخ ارز، توان تولید را در کشور به شدت کاهش داده و بازار مصرف را به شدت به واردات وابسته نگاه داشته است. لذا در دوره‌هایی که حفظ پول پرقدرت میسر نیست، فشار اقتصادی سنگینی به مصرف‌کننده نهایی وارد می‌شود. در حالی که اگر نرخ ارز متناسب با فاکتورهای اصلی اقتصادی مانند تورم داخلی و خارجی، نرخ تولید و صادرات و واردات به کشور تنظیم می‌شد، هم شاهد جهش‌های ناگهانی نبودیم و هم تاثیرپذیری زندگی روزمره مردم از نرخ ارز به شدت فعلی نبود.

وی تصریح کرد:در این بین، اصرار بر حفظ تثبیت تصنعی نرخ ارز با چند نرخی کردن ارز پایه منجر به تولد بازارهای کاذب جدیدی در کشور شده است بدون آنکه یارانه پرداختی بر روی نرخ ارز، در حفظ قدرت خرید مصرف‌کننده نهایی تاثیری داشته باشد.در این فضا، افزایش‌های ناگهانی و شدید نرخ ارز، منجر به افزایش بهای مصرف‌کننده کالاها و کاهش شدید قدرت خرید مردم می‌شود. لذا معمولا دولت‌ها ناچار می‌شوند با افزایش ناگهانی نرخ ارز، تعرفه‌ها را کاهش دهند تا بتوانند اثر تورمی این افزایش را تا حد زیادی خنثی کنند. اتفاقی که در سال 90 و 91 شاهد آن بودیم و تعرفه‌های وارداتی با دو برابر شدن نرخ برابری ارز ناگهان به نصف کاهش یافت.

به گفته این کارشناس بازار خودرو، این رفتارهای هیجانی و ناگهانی مانع از آن می‌شود که افزایش نرخ ارز کارکرد اصلی خود را که افزایش توجیه اقتصادی تولید داخل است و افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری تولیدی در یک کشور می‌شود را بالفعل کند و تنها منجر به تورم داخلی می‌شود.

وی در همین مورد توضیح داد:صنعت خودرو هم متاثر از کلان اقتصاد و مانند سایر کالاها از این جریانات متاثر خواهد شد. عمده تولیدکنندگان خودروهای سواری و تجاری در سال‌های گذشته از نرخ ترجیحی و مبادلاتی استفاده کرده‌اند، هرچند بعضا کالای خود را با آن نرخ به بازار عرضه نکردند.

انتظار گرانی خودرو

زاوه همچنین گفت:با حذف تدریجی ارز مبادلاتی از محصولات خودرویی در سال گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز، انتظار می‌رود خودرو در سال جاری شاهد افزایش قیمت قابل توجه شود. هرچند سقف این افزایش قیمت الزاما توسط حسابداری صنعتی شرکت‌ها تعیین نمی‌شود و بازار عرضه و تقاضا آن را تعیین خواهد کرد.

وی ادامه داد: در واقع زیان این افزایش بها را فروشنده و خریدار مشترکا باید پرداخت کنند. در عین حال اقلام پرتیراژ که با ساخت داخل بالا تولید می‌شوند هم از افزایش قیمت متاثر می‌شوند. نحوه محاسبه میزان داخلی‌سازی به گونه‌ای است که ارزبری تجمعی تولید مبنای محاسبات نبوده و در نتیجه میزان ارزبری کالا بسیار بالاتر از میزان اعلامی آن است.

زاوه در پایان این طور جمع‌بندی کرد: نوسانات ارزی تاثیری بیشتر از انتظار در قیمت تمام شده کالا خواهد گذاشت. در عین حال، این افزایش قیمت می‌تواند یک فرصت ویژه برای تولیدکنندگان داخلی خودرو و قطعه محسوب شود. واقعیت این است که افزایش نرخ ارز مهمترین حمایت از تولید داخل محسوب می‌شود که می‌تواند حتی تعرفه‌های ورودی کشورهای مقصد صادراتی را بی‌اثر کند. بنابراین تولیدکنندگان داخلی که همواره منتقد سیاست‌های غیرحمایتی دولتی هستند، فرصت بی‌نظیری دارند تا از تفاوت قابل توجه تورم بخشی تولید صنعتی و افزایش نرخ ارز استفاده کنند و با افزایش تولید علاوه بر بازار داخلی به بازارهای صادراتی هم بیاندیشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.