کد مطلب: ۸۹۴۱۶۴

تجارت‌نیوز حضور وزیر صمت در مجلس را بررسی می‌کند:

تناقض آماری در اظهارات وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی/ ارز واردات خودرو به کجا رسید؟

تناقض آماری در اظهارات وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی/ ارز واردات خودرو به کجا رسید؟

تعلل در واردات خودرو، امروز پای وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی را به مجلس باز کرد. برخلاف آمار گمرک که نشان می‌دهد ارزش واردات خودرو در 9ماهه‌ی امسال تنها 86.4 میلیون دلار بوده، محمدرضا فرزین مدعی شد که امسال 5.4 میلیارد دلار به خودرو و قطعات آن تخصیص داده شده و عباس علی‌آبادی نیز تأکید کرد که تمام ارز دریافتی صرف واردات خودرو شده است. حال این اختلاف 5.3 میلیارد دلاری چگونه هزینه شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از زمانی که آیین‌نامه آزادسازی واردات خودرو تصویب و اجرا شد، بیش از 20 ماه می‌گذرد. در طول این مدت وعده‌های بسیاری از جانب دولتمردان در مورد تولید خودرو و واردات خودروهای نو و کارکرده بیان شده که تقریباً هیچ یک از آن‌ها عملی نشد. همین عامل دلیلی بر سوال نمایندگان از وزیر صمت شد تا پیگیر موضوع واردات و تولید خودرو از جانب او باشند.

اظهارات متناقض دولتمردان

پیش از این، کمبود منابع ارزی دلیل اصلی تعلل در واردات، کمبود منابع ارزی اعلام شد. موضوعی که البته نمایندگان مجلس هم آن را تائید نمی‌کنند و معتقدند که ارز به اندازه کافی وجود دارد. در همین زمینه امروز جلال رشیدی‌کوچی به تجارت‌نیوز گفت که کمبود ارز تنها یک بهانه است.

در این میان وزیر صمت امروز در پاسخ به نمایندگان مدعی شد تمام ارزی که از بانک مرکزی دریافت کرده، صرف واردات خودرو شده است.

از سوی دیگر، رئیس کل بانک مرکزی، دیگر دولتمردی که امروز در مجلس حضور داشت اعلام کرد که از ابتدای سال بالغ بر 31 میلیارد دلار ارز به وزارت صمت پرداخت شده که پنج میلیارد و 406 میلیون دلار آن مربوط به حوزه قطعات و خودروست.

حال نکته تناقض‌آمیز اینجاست که داده‌های گمرک نشان می‌دهد طی 9 ماهه سال جاری ارزش کل خودروهای وارداتی به 86.4 میلیون دلار می‌رسد که حاکی از اختلاف 5.3 میلیارد دلاری با آمار وزیر صمت و رئیس کل بانک مرکزی دارد.

بنابراین سوالی که مطرح می‌شود این است، بر سر 5.3 میلیارد دلار ارزی که به گفته وی برای واردات خودرو صرف شد، چه بلایی آمده است؟

به استناد داده‌های وزارت صمت، خودروهایی که داخل کشور مونتاژ می‌شوند به ترتیب میزان داخلی‌سازی، ارزبری به نسبت بالایی دارند. برای مثال خودروی هایما 7X حدود 19 هزار دلار و هایما 8S نزدیک به 17 هزار دلار به ازای هر دستگاه ارزبری دارند؛ این در حالی است که قیمت جهانی این خودروها تنها حدود 2000 دلار بالاتر از مونتاژ آن هزینه‌بردار است.

بنابراین خودروهایی که به اسم مونتاژ و داخلی‌سازی در کشور به تولید می‌رسند، تمامی قطعات آن‌ها غالباً وارد می‌شوند و شرکت مونتاژکار در حد سرهم کردن و اضافه کردن تایر ایرانی اقدام می‌کند.

در نتیجه وزیر صمت به جای دادن آدرس غلط، باید صراحتاً اعلام کند که در مقابل خودروهای اندکی که وارد کشور شده است، بخش عظیمی از منابع ارزی را صرف درخواست‌های مونتاژکاران کرده‌ است.

زمان واردات خودروهای کارکرده همچنان در ابهام

طی جلسه امروز مجلس موضوع واردات خودروهای کارکرده هم پیش کشیده شد که واکنش حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس، را به دنبال داشت. نمایندگان بر این باورند زمانی که قانون واردات خودروهای نو و کارکرده به عنوان لایحه توسط دولت به مجلس آورده شده است، دلیلی ندارد که ابلاغ آن چندین ماه از سوی دولت معطل شود.

پاسخی که وزیر صمت و وزیر اقتصاد در این باره دارند، ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هفته‌های آینده است. وعده‌ای که تاریخ مشخصی برای اجرای آن تعیین نمی‌شود و حتی در صورتی که ابلاغ شود همانند اتفاقی که برای واردات خودروهای نو افتاد، معلوم نیست که واردات آن چند سال دیگر طول خواهد کشید.

در نهایت پاسخی که علی‌آبادی به سوال نمایندگان داد، تاکنون تناقضات بسیاری در بخش اجرا داشته و معلوم نیست که وعده‌های بی‌پایان و مبهم دولت‌مردان تا کجا ادامه‌دار خواهد بود؛ وعده‌هایی که صدای نمایندگان مجلس را نیز درآورد و جهت اصلاح بازار و آغاز فرآیند واردات خودرو، سه ماه فرصت به وزیر صمت داده شد.

برنامه تولید خودرو هم عقب ماند!

یکی از افتخارات و دفاع‌های وزیر صمت در مورد تولید خودرو این بود که از ابتدای سال تا پایان آذر ماه 990 هزار دستگاه خودرو در داخل کشور تولید شده و اکنون تولید از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرده است.

تولید یک میلیون دستگاه به معنی تولید میانگین ماهانه حدود 100 هزار دستگاه خودروی داخلی است که یا ادامه این روند در نهایت تا پایان سال به یک میلیون و 300 هزار دستگاه می‌رسد. اما اگر قرار به یادآوری وعده‌های پیشین باشد، تا پایان سال تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو هدف‌گذاری شده بود. بنابراین در صورتی که خودروساز بخواهد به وعده وزیر صمت عمل کند باید تولید خود را نسبت به ماه‌های گذشته 100 درصد بالا ببرد که عملاً امکان‌پذیر نیست.

برای دریافت اخبار و اطلاعات بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.