کد مطلب: ۸۹۵۰۴۹

تزریق ۲.۲ میلیارد دلار از ابوظبی به خودروساز چینی

تزریق 2.2 میلیارد دلار از ابوظبی به خودروساز چینی

درآمد ناشی از فروش نفت یک امتیاز بزرگ برای اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود. اما بسیاری از این کشورها نگاه واقع بینانه تری پیدا کرده‌اند و می‌دانند روزی این منبع چاپ پول از کار خواهد افتاد. همین موضوع سبب سرازیر شدن پول‌های نفتی به صنایع گوناگون شده است. تازه‌ترین این دست فعالیت‌ها نیز سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری ابوظبی در برند خودروسازی «نیو» است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  درآمد ناشی از فروش نفت یک امتیاز بزرگ برای اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می‌شود. اما بسیاری از این کشورها نگاه واقع بینانه تری پیدا کرده اند و می‌دانند روزی این منبع چاپ پول از کار خواهد افتاد.

همین موضوع مسبب سرازیر شدن پول‌های نفتی به صنایع گوناگون شده است. تقریبا صنعت بزرگی وجود ندارد که از سرمایه‌گذاری عرب‌ها بی‌نصیب مانده باشد.

آنگونه که اکو ایران نوشته است، تازه‌ترین این دست فعالیت‌ها نیز سرمایه‌گذاری ۲.۲ میلیارد دلاری ابوظبی در برند خودروسازی «نیو» است. نیو به تازگی توانست رکورد بیشترین گستره مسافت قابل‌پیمایش برای یک خودروی برقی تولید انبوه را به نام خود ثبت کند. رکوردی که هیچ کدام از غول‌های صنعت خودرو هنوز موفق به ثبت آن نشده‌اند.

بر اساس خبری دیگر هلدینگ سرمایه‌های دولتی ابوظبی، «CYVN»، قصد دارد سهم خود در رقیب نیو، تسلا، را نیز تا ۲۰ درصد افزایش دهد. اما فعلا با خرید ۲۹۴ میلیون سهم تازه‌واردشده نیو به مبلغ ۲.۲ میلیارد دلار، دست خود را بر سر این برند چینی کشیده است. البته این نخستین بار نیست که CYVN روی نیو سرمایه‌گذاری می‌کند؛ چند ماه پیش و در ماه ژولای، عرب‌ها مبلغ ۱.۱ میلیارد دلار را به نیو اختصاص دادند که ۷۳۸.۵ میلیون دلار آن به‌صورت مستقیم و هدفمند روی آن خرج شد و ۳۵۰ میلیون دلار هم به خرید سهام هلدینگ تنسنت اختصاص یافت. حال CYVN می‌تواند دو نفر مدیران نیو را انتخاب کند.

ویلیام لی به‌واسطه پیمایش مسافتی یک هزار کیلومتری با سدان نیو ET7 در جریان یک پخش زنده، توان باتری نیمه جامد خود را به رخ رقیبان کشید. این باتری ۱۵۰ کیلووات ساعتی در زمان پایان آزمایش که ۱۲.۵ ساعت به درازا کشیده شد، هنوز ۳ درصد شارژ داشته است. بنابراین چینی‌ها با استفاده از این فناوری تازه موفق شدند به بیشترین گستره مسافت قابل‌پیمایش برای یک خودروی تولید انبوه دست پیدا کنند. بر اساس اعلام نیو، مشتریان این برند فارغ از مدل خودروی خود می‌توانند با مراجعه به ایستگاه‌های تعویض باتری این شرکت، اقدام به نصب باتری نیمه جامد کنند.

در جریان رویداد زنده یادشده، لی اعلام کرد که نیو قصد دارد از پرچمدار جدید خود با نام ET9 پرده‌برداری کند. روی‌هم‌رفته به لطف این رخداد، خرید سهام این شرکت توسط هلدینگ عرب و معرفی فناوری تازه، ارزش سهام این شرکت چینی با ۴.۶ درصد رشد ارزش روبه‌رو شد. در سوی دیگر داستان، رقیب هم‌وطن این شرکت، «ژپنگ»، برای تنگ کردن عرصه رقابت بر نیو اعلام کرد که شاسی‌بلند G6 کراس‌اوورش با تخفیف ۱,۴۰۰ دلاری عرضه می‌شود. آیا پرش رو به جلوی نیو می‌تواند موقعیت آن را در بازار تثبیت کند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.