کد مطلب: ۸۹۷۰۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خودروهای برقی و هیبریدی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

خودروهای برقی و هیبریدی چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

این روزها تب و تاب برقی‌سازی صنعت خودرو بیش از هر زمانی در کشور قوت گرفته است. اما آنچه به آن پرداخته نمی‌شود، تفاوت میان خودروهای برقی و هیبریدی بر اساس عملکرد و نیاز کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز، این روزها تب و تاب برقی‌سازی صنعت خودرو بیش از هر زمانی در کشور قوت گرفته است. تمامی خودروسازان اعم از خصوصی و دولتی مونتاژی یا واردات یک خودروی برقی یا هیبرید را در دستور کار خود قرار داده‌اند تا مبدا از قطار برقی‌سازی صنعت خودرو جا بمانند.

فرآیند برقی‌سازی صنعت خودرو چالش‌ها و مسائل فراوانی را در ذهن عامه مردم و فعالان صنعت خودرو کشورمان به وجود آورده است. برخی بزرگ‌ترین چالش را کمبود برق در کشور دانسته و معتقدند که برای گذار از پیک زمانی کاهش برق در کشور محصولات هیبرید راه حل هوشمندانه‌ای برای برقی‌سازی صنعت و کاهش آلودگی هوا هستند.

 عده دیگری زباله‌های خودروهای برقی و ایمنی این وسایل نقلیه را به عنوان یک دغدغه مطرح می‌‌کنند. گروهی بر آن هستند که باید به سمت داخلی‌سازی خودروهای برقی برویم تا عقب‌ماندگی‌های صنعت خودرو را به سرعت هرچه تمام‌تر جبران کنیم.

تامین برق بر عهده دولت است

جواد رفعتی، مدیر مرکز تخصصی مهارت و فناوری خودرویی ایران و کره جنوبی، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: مشکل تامین برق بر عهده دولت است و طبق آمار وزارت صمت ظرفیت تولید برق خورشیدی در ایران 850 هزار مگاوات است. مطرح کردن بحث کمبود برق و به فراخور آن واردات و مونتاژ خودروهای پلاگین هیبریدی بهانه است. اگر خودروسازان به دلیل کمبود برق، عدم گسترش فرهنگ خودروهای برقی و کمبود ایستگاه‌های شارژ سریع به سراغ خودروهای هیبرید می‌روند بهانه‌‌گیری می‌کنند. اگر خودروسازان داعیه موارد مطرح‌شده را دارند چگونه اقدام به واردات و مونتاژ خودرو پلاگین هیبرید کرده‌اند که نیاز به ایستگاه شارژ برق دارد؟ خودروهای پلاگین هیبریدی نیز در نهایت برای تامین نیرو نیاز به برق دارند و عملا راه حل مناسبی برای جبران کمبود برق در کشورمان نخواهند بود.

وی با بیان اینکه ایران عصر خودروهای برقی را از دست داده‌ایم و باید به سمت خودروهای برقی حرکت کنیم، گفت: اگر بخواهیم به سبک خودروسازان اروپایی در تولید و عرضه محصولات هیبرید آزمون و خطا انجام دهیم همانند خودروهای درون‌سوز از صنعت خودرو روز دنیا عقب خواهیم ماند. خودروهای هیبرید از نظر خدمات پس از فروش و هزینه نگهداری بسیار گران‌قیمت هستند و هزینه‌های آنها با خودروهای بنزینی و برقی به دلیل بهره‌مندی از هر دو تکنولوژی به صورت همزمان در یک خودرو قابل قیاس نیست. مطلب دیگر درباره خودروهای هیبریدی وارداتی و مونتاژی آن است که اگر موتور درون‌سوز این خودروها از فناوری اتکینسون استفاده نکند، عملا هیچ‌گونه کمکی در بحث کاهش آلودگی هوا به مردم نخواهد کرد.

او با مقایسه میان هزینه‌های خدمات پس از فروش خودروهای برقی و هیبریدی بیان داشت: خودروهای هیبرید به واسطه برخورداری از تکنولوژی روز دنیا از حساسیت بیشتری برخوردار بوده و به‌راحتی قطعات بعضا های‌تک موجود در این محصولات در اثر ضربه و نگهداری نا‌مناسب از سوی مالکان معیوب می‌شوند. در مقایسه بین خودروهای برقی و هیبرید شما هزینه‌ها و قطعات مصرفی مشترک در خودرو را دارا هستید؛ اما در خودروهای هیبرید قطعات مازاد بیشتری نسبت به محصولات تمام‌برقی وجود دارد که این عوامل هزینه‌های نگهداری از خودروی هیبرید را افزایش می‌دهد. کیفیت خودروهای هیبرید وارداتی نیز بسیار مهم است، به دلیل های‌تک و حساس بودن برخی قطعات در این خودروها عمر قطعات در برندهای مطرح جهانی 5 تا 7 سال است اما این عدد برای خودروهای ناآشنای چینی به 3 الی 4 سال می‌رسد.

وی بیان کرد: هزینه نگهداری و خدمات پس از فروش خودروها هیبرید سرسام‌آور بوده و این امر نگرانی‌هایی را ذیل توانایی شرکت‌ها در بحث ارائه خدمات پس از فروش برای این خودروها مطرح می‌کند. گستردگی شبکه خدمات پس از فروش چالش مهمی در این زمینه است، زیرا نمایندگی خدمات پس از فروش هر شرکت وارداتی یا مونتاژی به دلیل پیچیدگی ساخت می‌تواند خودرو هیبرید متعلق به مجموعه خود را تعمیر نماید، از این روی دیگر نمایندگی‌ها و تعمیرکاران موجود در سطح شهر قادربه تعمیرات این خودروها نخواهند بود. برخی از شرکت‌های مونتاژی و وارداتی در آینده نزدیک کاری خواهند کرد که ذهنیت مصرف کننده ایرانی نسبت به خودروهای برقی و هیبرید تغییر نماید و یک ذهنیت بد در ذهن مخاطب ایجاد خواهند کرد.

در ادامه وی ضمن اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی برای ورود خودروهای برقی به کشورمان افزود: خودروهای برقی از نظر ایمنی پنج برابر ایمن‌تر از خودروهای بنزینی هستند. نگرانی در خصوص نفوذ آب به درون پک خودروهای برقی و وقوع انفجار در این محصولات بی‌مورد است زیرا میزان حوادث و آتش سوزی‌های به وقوع پیوسته در دنیا برای خودروهای برقی در حال تردد در سطح جهان در مقایسه با موتورهای درون سوز بسیار ناچیز است، مضافا بر اینکه باتری‌های خودروهای برقی در برابر ضربه نیز مقاوم هستند و در صورت بروز هرگونه برخورد فیوزهای موجود در پک باتری این خودروها قطع می‌شود و از بروز حوادث تلخ جلو گیری می‌کند. همچنین در خصوص زباله‌ باتری خودروهای برقی نیز در دنیا نگرانی وجود ندارد زیرا عنصر لیتیوم را به دلیل کم‌یاب بودن و گرانی بازیافت می‌کنند و امروزه باتری‌های لیتیوم _ یون به دلایل مطرح شده اصلا به مرحله تولید زباله نخواهند رسید. یک سوم قیمت خودروهای برقی پول باتری این محصولات است و برای تمام خودروسازان بازیافت این باتری‌ها توجیه اقتصادی دارد.

او در خصوص توانایی داخلی سازی باتری‌ها و موتور خودروهای برقی در داخل کشور تصریح کرد: ممکن است که ما در برخی شرکت‌های داخلی توانایی ساخت داخل باتری‌های لیتیوم _ یون را به ثبت برسانیم اما در خصوص ساخت موتور برقی، نمی‌توانیم موتور برقی باکیفیت که بدرد خودروهای برقی بخورد را نداریم. ما فناوری و توانایی ساخت چسب، پلیت‌های موتورهای برقی، آهن ربا‌های لیتیومی درون بدنه موتور و غیره را در کشور نداشته و نمی‌توانیم آن‌ها را تولید نماییم. در حال حاضر کشور نیاز خود به موتورهای برقی دوچرخه و موتور سیکلت‌های برقی را نیز از کشور چین بر طرف می‌کند.

در پایان وی عنوان کرد: اگر پیش از عرضه خودروهای برقی به فرهنگ سازی در سطح جامعه اعم از خریدارن و تعمیرکاران اقدام نماییم، هزینه کمتری را به کشور تحمیل خواهیم کرد. اگر امروز مدیران ما در زمینه خودروهای برقی و هیبرید تصمیم اشتباه بگیرند این صنعت را در بلند مدت به چالش خواهند کشید. در زمینه خودروهای برقی خودروسازی برنده خواهد شد که بتواند بیشترین ایستگاه شارژ را برای مصرف کنندگان تامین کند. تجربه نشان داده مدیران صنعت خودرو همیشه اشتباه تصمیم گرفته‌اند، این اشتباهات از روی نادانی و کم خردی آن‌ها نبوده است بلکه به دلیل برخی مسائل و انتفاعات سیاسی این چنین تصمیات را می‌گیرند. آینده صنعت خودرو همین خودروهای برقی است چه بخواهیم چه نخواهیم باید به سمت این صنعت برویم.

برای خواندن گزارش‌های بیشتر صفحه خودرو را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.