کد مطلب: ۹۰۰۲۴۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

رونمایی از زیر برند جدید مدیران خودرو با نام فونیکس NEV/ محصولات برقی چری وارد ایران می‌شوند؟

رونمایی از زیر برند جدید مدیران خودرو با نام فونیکس NEV/ محصولات برقی چری وارد ایران می‌شوند؟

مدیران خودرو روز گذشته از زیربرند جدید خود با نام فونیکس NEV رونمایی کرد. این برند قرار است محصولات هیبریدی و برقی شرکت چری را وارد بازار ایران کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز پنج‌شنبه، 10 اسفند 1402، شرکت مدیران خودرو از زیربرند جدید خود با نام فونیکس NEV رونمایی کرد. این برند قرار است مسیر جدیدی را پیش روی واردات محصولات برقی و هیبریدی چری باز کند.

البته طی دو سالی که از آزادسازی واردات خودرو به کشور می‌گذرد، وزارت صمت نتوانسته موانع پیش رو را کاملا برطرف کند و حتی شرکت‌هایی که با عنوان واردکننده روی کار آمدند، تا امروز توفیقی چندانی نداشته‌اند.

از این رو تداوم سیاست‌های شکست‌خورده وزارت صمت در واردات خودرو و همچنین توسعه خودروهای برقی، ممکن است مسیر جدید مدیران خودرو را هم با مشکل مواجه سازد.

مدیران خودرو پیش از این در سال جاری از تیگو 8 پرو پلاگین هیبرید رونمایی کرده بود که به‌نوعی اولین خودروی برند جدید مدیران خودرو محسوب می‌شود. با معرفی برند تخصصی خودروهای سوخت پاک فونیکس NEV، عزم جدی این شرکت برای ورود خودروهای هیبریدی و تمام‌برقی به بازار دیده می‌شود.

توان برقی‌سازی کل سیستم حمل‌ونقل وجود ندارد

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو، در نشست فونیکس NEV، گفت: در حال حاضر بحث خودروهای برقی و برقی‌سازی صنعت خودروی کشور، امکان‌پذیر نیست. در ایران کمترین توجه به زیرساخت خودروهای تمام‌برقی شده، اما امید است با با اصلاح سیاست‌های دولت، مسیر صنعت خودروسازی ایران اصلاح شود. بنابراین به نظر می‌رسد در گام اول می‌توان حمل‌ونقل عمومی و خودروهای جمعی را تمام‌برقی تبدیل کرد و پس از آماده شدن زیرساخت‌های لازم و رفع موانع، به سمت خودروهای برقی خصوصی حرکت کرد.

وی افزود: بحث ورود به صنعت خودروهای برقی باید در همه جوانب مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا کشورهایی که به این سمت حرکت کرده‌اند در همه زمینه‌ها از جمله تولید انرژی پاک و ... پیشرفت داشته‌اند و فقط ورود خودروهای برقی را هدف اصلی خود قرار ندادند. از سوی دیگر تمامی کشورهای موفق در این زمینه، با توجه به شرایط خود و بررسی مشکلات و موانع مربوطه در این راه گام برداشتند. برای مثال کشور آمریکا برای ذخیره بیشتر انرژی و اشتغال‌زایی بیشتر صنعت خودروهای برقی را جدی گرفته و کشور چین به دلیل دسترسی منابع عظیم تولید باتری، برنامه راهبردی 20 سال آینده خود را برای محصولات تمام برقی تعیین کرده است.

او ادامه داد: حتی در اتحادیه اروپا نیز انواع خودروهای بنزینی، هیبریدی و برقی نیز به صورت سبدی در نظر گرفته شده و روز به روز وزن خودروهای برقی در این سبد بیشتر می‌شود. البته پیش‌بینی‌ها این است که با توجه به سرعت رشد خودروهای برقی در چین، خودروهای برقی اروپایی در این زمینه قطعاً شکست خواهند خورد.

کاکایی در مورد برنامه‌های کاهش آلودگی ایران توضیح داد: 25 سال پیش یکی از راه‌های نجات کلان‌شهرها از آلودگی، سوخت LPG معرفی می‌شد. بعدها در دهه 80 بحث تولید CNG مطرح شد که به اعتقاد من می‌توانست نجات‌بخش باشد، اما پس از ورود خودروهای دوگانه‌سوز به بازار، تدابیر مناسبی جهت تأمین زیرساخت این محصولات اتخاذ نشد و همین موضوع باعث کاهش استفاده از خودروهای دوگانه‌سوز در کشور شد.

این کارشناس صنعت خودروسازی در نهایت یادآور شد: بحث تأمین انرژی مورد نیاز خودروهای برقی نیز بسیار مهم است. برای مثال در کشور آمریکا که 45 درصد سبد انرژی آن از طریق سوخت پاک تأمین می‌شود، خودرویی مانند تسلا مدل 3 (که یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای برقی دنیا محسوب می‌شود) به صورت معادل مصرف بنزین آن حدود 4.88 لیتر در هر 100 کیلومتر است. این مصرف در خودروهای برقی چینی به مراتب بالاتر است و از سوی دیگر، عمده برق ایران هم از طریق سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود. بنابراین در گام اول برای کاهش آلایندگی و مصرف سوخت در کشور، ورود خودروهای هیبریدی مناسب‌تر است تا از این جهت، فشار زیادی هم به بخش تولید برق کشور وارد نشود.

رونمایی از 5 محصول جدید فونیکس NEV برای سال جدید

مدیران چینی برند فونیکس طی این نشست اعلام کردند که برای سال 2024، پنج محصول جدید این برند از جمله تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید، فونیکس FX الکتریکی و آریزو 8 پلاگین هیبرید را وارد بازار ایران خواهند کرد.

آن‌ها تاکید داشتند که از مشکلات زیرساختی خودروهای برقی آگاه هستند، اما به دلیل اینکه قصد رهبری محصولات سوخت پاک را در ایران دارند، نمی‌توانند منتظر آماده شدن زیرساخت‌های کشور باشند. اما برای آن دسته از مشتریانی که آگاهی کاملی از خودروهای برقی و هیبریدی ندارند و همچنین نگران تأمین قطعات مورد نیاز این خودروها هستند، این اطمینان را می‌دهند که هیچ کمبودی در هر دو زمینه احساس نخواهند کرد.

به باور آن‌ها خودروهای پلاگین هیبریدی در گام اول مناسب بازار ایران خواهد بود و دلیل معرفی تیگو 8 پلاگین هیبرید به عنوان اولین خودروی برند جدید فونیکس، همین موضوع است.

کاهش چشم‌گیر فروش خودروهای بنزینی نسبت به نوع هیبریدی و برقی

با روی کار آمدن خودروهای برقی، رفته رفته فروش خودروهای بنزینی درحال کاهش بوده و به سمت انقراض کامل حرکت می‌کنند. خودروهای سوخت پاک ضمن اینکه از محیط زیست حفاظت می‌کنند، به لطف بهره‌گیری از دو منبع تغذیه و دو موتور مجزا، علاوه‌بر تولید توان و گشتاور بیشتر و شتاب بهتر می‌توانند حداکثر مسافت بیشتری نیز نسبت به خودروها بنزینی طی کنند که تمامی این موارد در کنار آلودگی صوتی پایین‌تر صورت می‌گیرد.

توسعه خودروهای هیبریدی تنها مختص ایران نبوده و آمار فروش جهانی هم نشان می‌دهد که در کنار افت فروش خودروهای بنزینی، فروش محصولات هیبریدی، پلاگین هیبریدی و تمام برقی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. همین موضوع باعث شده تا در کشوری مانند چین که تا چند سال گذشته در شهرهای آن با مشکلات آلودگی هوا مواجه بودند، حجم آلایندگی‌ها تا حد بسیاری کاهش یابد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.