خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۰۶۴۴

چرا خودروسازان اصرار به دریافت وام دارند؟

چرا خودروسازان اصرار به دریافت وام دارند؟

کارشناس صنعت خودرو گفت: خودروسازان به دلیل سیاست گذاری‌های نامناسب در طول 6 سال گذشته دائماً با زیان روبه رو شده‌اند به نحوی که فروش‌های دستوری باعث شده تا برای مدیریت بازار؛ خودرو با قیمت غیر واقعی فروخته شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، امیرحسن کاکایی با اشاره به درخواست ایران خودرو مبنی بر تجدید ارزیابی این شرکت، گفت: متأسفانه هنوز درخواست وزیر صمت مبنی بر تخصیص اعتبارات 10 هزار میلیارد تومانی به شرکت ایران خودرو و  5 هزار میلیارد تومان به سایپا انجام نشده است و همین امر چالش خودروسازان را در تولید تشدید خواهد کرد.

 وی با اعلام اینکه خودروسازان برای سومین سال متوالی مشمول ماده 141 قانون تجارت شده اند، افزود: طبق قانون اگر زودتر از 5 سال این تجدید ارزیابی انجام شود، از شمولیت ماده 141 خارج شده و می‌توانند وام بگیرند.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به اینکه چرا خودروسازان اصرار به دریافت وام دارند، گفت: خودروسازان متأسفانه به دلیل سیاست گذاری‌های نامناسب در طول 6 سال گذشته دائماً با زیان روبه رو شده‌اند به نحوی که فروش‌های دستوری باعث شده تا برای مدیریت بازار؛ خودرو با قیمت غیر واقعی فروخته شود.

وی تصریح کرد: دولت امروز برای کاهش هیجان در بازار راهی جز تزریق پول به این صنعت ندارد چراکه در بازار شب عید آزادسازی قیمت ها خود بر التهابات بازار اضافه می‌کند. البته اگر در ماه‌های نخست سال آینده هم آزاد سازی قیمت‌ها انجام شود شش ماه طول می‌کشد که منابع این آزادسازی به دست خودروساز برسد و این فرایندها زمان بر است.

 کاکایی اضافه کرد: اگر وام و تجدید ارزیابی برای خودروسازان انجام نشود شب عید با چالش شدید نقدینگی روبرو خواهند شد و به شدت مسائل کارگری بوجود می‌آید.در یک اتفاق دیگر اخیراً بورس اعلام کرده ایران خودرو و سایپا مدام زیان تولید می کنند و دیگر نمی توانند در تالار اصلی بورس باشند که این موضوع برای سهامداران دو شرکت زنگ خطر است.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت عده محصولات ایران‌خودرو و سایپا با قیمتهای اعلام شده شهریور 1401 و با دلار 28 تومان است. این موضوع مهمی است چراکه امروز دلار 43 و 45 تومان است و تولید با ضرر قابل توجهی انجام می شود. مگر تولید صنعتی شعبده بازی است که بتوان با هزینه های بالا محصول را با قیمتی ارزان راهی بازار کرد.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.