کد مطلب: ۹۰۰۶۵۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

چین برای رهبری خودروهای برقی در ایران نقشه می‌کشد؟

چین برای رهبری خودروهای برقی در ایران نقشه می‌کشد؟

چین به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی برقی است که اخیراً در بازار ایران هم فعالیت زیادی دارد. این کشور قصد دارد رهبری خودروهای برقی و هیبریدی را در ایران برعهده بگیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، چین در حال حاضر پیرو صنعت خودروهای برقی است که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های کلان، حمایت دولتی، تقاضای بالا، تولید انبوه و نوآوری استفاده‌شده در این محصولات، فاصله خود را به سرعت با صنعت خودروسازی اروپا و آمریکا کاهش می‌دهد.

خودروسازان چینی طی چند سال اخیر به بزرگ‌ترین شرکای تجاری ایران تبدیل شده‌اند که با ورود جدیدترین خودروهای این کشور به بازار ایران، می‌توان متوجه آن شد. اما اخیراً ادعایی مطرح شده مبنی‌بر اینکه هدف چین از ورود زودهنگام به بازار کشور، رهبری صنعت خودروسازی ایران است که همین موضوع حساسیت‌هایی را به وجود می‌آورد.

اژدهای سرخ، رهبر خودروهای برقی در جهان می‌شود؟

با توجه به آمار فروش خودرو منتشرشده در وب‌سایت ev-volumes در سال 2023، حدود 10.3 میلیون دستگاه خودروی برقی در سراسر جهان به فروش رفته که با افزایش 68 درصدی نسبت به سال 2022 مواجه است. نکته جالب اینکه از این تعداد حدود 6.5 میلیون دستگاه تنها در کشور چین فروخته شده که 53 درصد فروش کل خودروهای برقی در جهان را شامل می‌شود. از سوی دیگر سهم خودروهای برقی در سال 2023 به 12.4 درصد رسیده و این سهم روز به روز درحال افزایش است.

سال 2023 در کشور آمریکا که یکی از قوی‌ترین صنایع خودروسازی برقی جهان را دارد، حدود 2.3 میلیون دستگاه خودروی برقی به فروش رفته است.

در نتیجه کشور چین با سرمایه‌گذاری کلانی که روی صنعت خودروهای برقی انجام داده و همچنین با در اختیار داشتن منابع طبیعی تولید باتری این خودروها، قیمت تمام‌شده این محصولات را به شدت پایین آورده و روز به روز در حال کاهش فاصله خود با صنعت خودروسازی جهان است.

بنابراین به باور بسیاری از کارشناسان، این کشور طی چند سال آینده خودروهای برقی اروپایی را قطعاً زمین‌گیر خواهد کرد. در گام بعدی ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین رقیب خود قرار می‌گیرد که با وجود سرعت پیشرفت اژدهای سرخ، احتمالاً رقیب دیرینه خود را زمین خواهد زد.

ایران چاره‌ای به جز اعتماد به چین ندارد!

همانطور که اشاره شد، بسیاری از افراد نسبت به دخالت گسترده چین در اقتصاد ایران بدبین هستند، اما باید در نظر داشت که در وضعیت فعلی، ایران چاره‌ای به جز اعتماد به اژدهای سرخ ندارد.

به واسطه تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران، هیچ کشوری به جز چین مایل به همکاری اقتصادی با ایران نیست. همین موضوع باعث شد طی چند دهه اخیر، صنعت خودروسازی ایران همانند اغلب صنایع دیگر، فاصله چشم‌گیری با جهان بگیرد و از رشد جهانی عقب بماند.

از سوی دیگر با توجه به آمار فوق، سرعت پیشرفت خودروسازان چینی بسیار بالاتر بوده و می‌توان گفت که طی چند سال آینده به رقیب سرسختی برای خودروسازهای اروپایی و آمریکایی تبدیل خواهند شد. بنابراین برای خروج از منجلاب زیان و عقب‌ماندگی خودروسازان ایرانی، چاره‌ای جز همکاری با شرکت‌های خودروساز چینی وجود ندارد.

اما در این مسیر باید تمامی جوانب مورد بررسی قرار گیرد تا با صرف کمترین هزینه به رشد و پیشرفت جهانی دست یافت. برای مثال، قطعه‌سازان ایرانی یکی از چرخه‌های صنعت خودروسازی محسوب می‌شوند که برای جلوگیری از ورشکستگی باید تا چند سال آینده بتوانند در بحث تولید قطعات خودروهای برقی وارد شوند. این موضوع نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم در بخش قطعه‌‎سازی بوده زیرا چین به عنوان بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران به سرعت در حال عبور از خودروهای بنزینی و تولید خودروهای تمام‌برقی است.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.