خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۰۷۵۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

زور سازمان استاندارد به ایران خودرو نرسید/ بازی سازمان استاندارد با جان مردم با بازگرداندن پژو پارس به خط تولید!

زور سازمان استاندارد به ایران خودرو نرسید/ بازی سازمان استاندارد با جان مردم با بازگرداندن پژو پارس به خط تولید!

به‌رغم اینکه قرار بود تولید پژو پارس تا انتهای سال جاری متوقف شود، ایران خودرو طی اطلاعیه‌ای از ادامه عرضه آن به تعهدات سال آینده خود خبر می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت که زور سازمان استاندارد به ایران خودرو نرسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، طی یک سال اخیر میزان تأیید و تکذیب توقف تولید پژو پارس به قدری زیاد بود که بسیاری از مشتریان در حال حاضر نمی‌دانند در نهایت خوردوی ثبت‌نامی را تحویل می‌گیرند یا خیر! طبق آخرین اطلاعیه منتشرشده از سوی ایران خودرو، گویی زور سازمان استاندارد به این شرکت نرسید و پژو پارس برای 24 اُمین سال متوالی به تولید خواهد رسید.

حال اینکه ذی‌نفعان ادامه تولید خودروی از رده خارج پژو پارس چه کسانی هستند و سازمان استاندارد چگونه به‌راحتی از مواضع خود کوتاه آمده و با جان مردم این‌گونه بازی می‌کند، سوالی است که باید مسئولان مربوطه پاسخگوی آن باشند.

از ابتدای سال جاری، سازمان استاندارد اعلام کرده بود خودروسازان تا پایان تیرماه فرصت دارند که محصولات خود را استانداردسازی کنند.

بر همین اساس بسیاری از محصولات ایرانی با اعمال تغییراتی اندک اما رشد قیمت عجیب موفق به دریافت مجوز تولید شدند. محصول پژو پارس نیز جزو این دسته بود که ایران خودرو با اضافه کردن امکاناتی همچون دی‌لایت و سیستم کنترل پایداری، قصد ادامه تولید آن را داشت، اما این خودرو نتوانست مجوز ادامه تولید را دریافت کند و درنهایت سازمان استاندارد برای توقف تولید پژو پارس تا پایان سال جاری به ایران خودرو مهلت داد.

چرا سازمان استاندارد از موضع خود کوتاه آمد؟

همانطور که اشاره شد از ابتدای سال جاری سازمان استاندارد روی توقف تولید پژو پارس پافشاری می‌کند و بارها اعلام کرده که این خودرو نمی‌تواند استانداردهای لازم را پاس کند، اما چرا زور این نهاد رسمی به شرکت خودروساز نمی‌رسد؟

ابتدای بهمن ماه سال جاری بود که مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان استاندارد، در گفتگو با تسنیم اعلام کرد: از سال 1401 در قالب اعلام‌های رسمی به ایران خودرو اطلاع داده شد که پژو پارس نمی‌تواند استانداردهای 85گانه را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری بیندیشد اما متأسفانه به جای بررسی موضوع فوق، فروش این خودرو در سامانه یکپارچه در دستور کار وزارت صمت و خودروساز قرار گرفت و آن‌ها خودرویی که می‌دانستند نمی‌تواند استانداردهای لازم را رعایت کند را فروختند.

وی افزود: جالب اینجاست که چهار ماه پیش نیز ایران خودرو در قالب نامه‌ای به سازمان استاندارد اعلام کرد که قصد تولید پژو پارس را ندارند. به آن‌ها گفته شد که در این فرصت باقی‌مانده تا اسفندماه با قدرت تولید کرده و به تعهدات خود نسبت به خریداران عمل کنند، اما تعهدات معوق این شرکت امروز به گردن سازمان ملی استاندارد انداخته می‌شود درحالی‌که قبلاً اعلام شده بود و این شرکت بدون توجه به نامه‌نگاری‌ها فعالیت خود را در تولید پژو پارس ادامه داد.

نکته جالب اینکه روز شنبه ایران خودرو اعلام کرد: پیرو مصاحبه تلویزیونی مورخ نهم اسفندماه اسلام‌پناه ضمن تشکر از مساعدت ایشان مبنی‌بر مجوز تداوم تولید پژو پارس، به اطلاع متقاضیان فراخوان نشده این خودرو می‌رساند، برمبنای مجوز کتبی سازمان ملی استاندارد، متقاضیان به ترتیب اولویت جهت واریز وجه فراخوان شده و در نوبت تحویل خودرو قرار خواهند گرفت.

بنابراین می‌توان گفت به نوعی زور سازمان ملی استاندارد به ایران خودرو نرسید و از موضع خود مبنی‌بر لزوم توقف تولید پژو پارس کوتاه آمد.

پیگیری‌های تجارت‌نیوز از مسئولان مربوطه این سازمان هم کار را به جایی نرساند و سازمان ملی استاندارد، هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای ادامه تولید پژو پارس نداشت.

تأیید و تکذیب خبر توقف تولید پژو پارس، بلای جان بازار خودرو

باید قبول کرد هر خبری که بتواند تقاضای خودرو را در بازار انحصاری خودرو ایران تحریک کند، می‌تواند تأثیر بسیاری روی قیمت خودرو داشته باشد.

با انتشار خبر مربوط به توقف تولید پژو پارس طی هفته گذشته، تیپ LX TU5 این خودرو تنها طی همان هفته 72 میلیون تومان گران‌تر شد و به نرخ 810 میلیون تومان برسد، اما پس از انتشار خبر ادامه تولید این خودرو از ابتدای هفته جاری، قیمت آن تا به این لحظه تنها یک میلیون تومان پایین‌تر آمده و با 809 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بنابراین سوال دیگری که مطرح می‌شود این است چرا مسئولان نهاد‌های دولتی پیش از قطعی شدن یک موضوع، آن را با عجله اعلام می‌کنند و باعث هرج‌ومرج در بازار می‌شوند؟ همین تأیید و تکذیب‌ها توانست علاوه‌بر افزایش شدید قیمت انواع پژو پارس در بازار، حواله‌داران این خودرو را ضمن بلاتکلیفی، مجبور به تجمع مقابل ساختمان‌های دولتی کند.

پژو پارس قصد بازنشستگی ندارد!

پژو پارس در ابتدا با نام پژو پرشیا شناخته می‌شد که فیس‌لیفتی از پژو 405 به شمار می‌رود و توسط ایران خودرو از سال 1379 تا کنون تولید می‌شود. این خودرو به دلیل قیمت مناسب، طراحی قابل قبول، امکانات رفاهی و فنی خوب، طی دو دهه گذشته به یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران مبدل شد.

هیچ خودرویی تا ابد نمی‌تواند روی خط تولید باقی بماند و با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن استانداردهای ایمنی باید خود را ارتقاء ببخشد، یا در صورتی که امکان استانداردسازی وجود نداشته باشد از خط تولید کنار برود.

اما هر محصولی که در ایران روی خط تولید می‌رود، معمولاً تا چند دهه نمی‌توان آن را از خط تولید پایین آورد، حتی در صورتی که توقف تولید می‌خورد، پلتفرم آن سال‌ها برای محصولات دیگر استفاده می‌شود. پلتفرم پژو 405 که اکنون روی خانواده سمند، دنا و همان پژو پارس استفاده می‌شود و پلتفرم پراید که نمونه ارتقاء یافته آن روی خودروهایی همچون تیبا و کوییک قرار گرفت، تنها دو نمونه‌ای است که طی چند سال اخیر اتفاق افتاد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کدوم ماشین استاندارد داره که کاسه داغتر از اش شدی مردم طلا فروختند از اون حرفا بودا

  • ناشناس

    بی همه کس به شما ربطی نداره یکساله چش کشیدیم تاموعود تحویلمون شده حالا باز شما شخم میزنید

  • ناشناس

    آخه به شما چه ربطی داره پارس تولید میشه یا نه شما سرتون پایین باشه بزارین مردم بد بختی که با ده هزار تا گرفتاری این پول پژو رو جور کردن خودروشون رو تحویل بگیرن به شما نیومده دخالت کنید

  • منتظران پارس

    اینا را بیخیال ،شما که میگید بازی با جان مردم واقعا فکر میکنید کیفیت پارس از مثلاً 207 یا سورن یا ساینا و کوییک کمتر هست،چرا شما با این نوع خبرها با روح و روان ما حواله داران چشم انتظار پارس بازی میکنید،شما دقیقاً دنبال چی هستید؟

  • زمستونی بدبخت

    چطور تو این چندین سال از پارس استفاده کردن بلای جان مردم نبود،حالا که ما متقاصی سامانه یک پارچه یک سال به انتظار نشستیم مال و اموالمون رو فروختیم بخاطرش،بلای جان مردم شده،چرا هیچ کس از ما دفاع نمیکنه،یعنی ما هیچ حقی نداریم

  • ناشناس

    بابا بخدا فعلا بهترین ماشین ایران خودرو همین پژو پارس هست ب مخصوصا برای اکثر مردم

  • ناشناس

    خیلی خوشحالم که تولید میشه

  • محمد

    برند پژو، لوگویی که در تمام دنیا شناخته شده هست ودر اروپا بعد از بنز مقام دوم را دارد، حفظ نشان پژو در خاورمیانه می‌تواند اعتبار بهمراه بیاورد.. اگر همین پژوی 405 یا پارس قطعات بدنه و محرک هایش و تزئینات داخلش با کیفیت ساخته شود از طراحی ارگونومی خوبی برخوردار هست تنها ضعف این خودرو موتور آن هست که با استاندارد دمای معتدل سازگار هست و مصرف سوخت بالایی دارد که تا حدودی اصلاح شده ولی کافی نیست.. در نهایت این مصرف کننده هست و رضایت مشتری هست که این خودرو با هشتصد میلیون تومان معامله شد. حال اگر قیمت این خودرو به نسبت بالا بردن کیفیت ساخت قطعات آن آف ایش یابد.. این خودرو برای مشتری جذاب هست هر چند سن طراحی آن بالاست ولی قابل رقابت است حتی با شاهین و دیده می شود مشتری بالاتری برخوردار است... انشالله ایران خودرو با حفظ ظاهر جذابیت فعلی این خودرو رفع عیب بدنه استاتیک آن استحکام آن را بهبود واز آلیاژ ورق های بدنه و ضخامت نکاهد واز رنگ با کیفیت و با محرکه بهتر این لوگو را حفط کرده ورصایت مشتریان را نیز جذب نماید

  • ناشناس

    اقای پور سلیم ما یک سال پولمون خوابیده به اندازه کافی گرون شده که شما بیاید بگید بازی استاندارد به جون مردن کدوم خودروی ایرانی دارای استاندارده که پژو پارس باشه واقعا ادم درستی نیستید شما

  • ناشناس

    اقا ما همین پارس غیر استاندارد خطرناک رو میتونیم بخریم. پول بیشتری نداریم. اینقد خرابکاری نکنید.......

  • ناشناس

    چیزایی ک درددل ماست ک پاک میشه چ نظری

  • ناشناس

    شما یه لطفی کن نشو کاسه داغ تر از آش شما خیلی نگران مردم هستی یه دور تو بازار غذایی مردم بزن شمایی که معلوم نیست از کجا نشر میگیری و تولید نشدن پژوپارس چه سودی واست داره به فکر مردم باش شما که فکر مردم هستی بگو تکلیف این همه ادم که یک سال چشم انتظار این خودرو هستن چیه؟؟ حالا پژوپارس با قیمت اقتصادی دست مردم ندن چون کیفیت نداره بیان خودرو ۲برابر قیمت بدن که جونی که تو وجود مردم نمونده حفظ بشه واقعا واسه خبر گذاری های همچون شما متاسفم فقط به فکر منافع خود هستید میخوایید بگید ما هم حضور داریم هه کاش امسال شما کمی به فکر اقتصاد نابود شده مردم کمی به فکر سفره غذایی مردم کمی به فکر جیب مردم بودن

  • ناشناس

    آیاهدف از اعلام این خبر افزایش قیمت بازار بود تاخودروسازبرای سال جدید بتواند به بهانه اختلاف کارخانه وبازار قیمت کارخانه ای پارس روراحت تر ببره بالا؟اگرنه چرابازار بااعلام تولیددوباره دیگه پایین نیامد؟مسئول کیست؟قانون وعدالت کجاست؟

  • علی کریمی

    الان پارس خودرو فقراست شما بگو کدام خودرو مونتاژی ایران استاندارد است مث خودروهای اروپایی

  • کیانی

    سلام ما من متقاضی پارس زمستان سامانه یکپارچه هستم چون قیمت پارس خوب بود انتخاب کردم پارس هرچی باشه از موتوری که من سوار میشم با بچه ام خطرناک تر که نیست با کلی وام وبدبختی پول پارس رو جور کردم هنوز پیامی نیامده شما هم دشمن مردم هستین حداقل به متقاصیان بدهند من اگه پارس نگیرم با این پول باید تو بازار برم یه پراید ۹۶ بخرم که اصلا استاندارد نداره خبر مهم تری نبود شما دخالت کنین از فارس نیوز یاد بگیر طرف مردم هست.

  • ناشناس

    بازی کجا خودرو را چراغ هاش را عوض میکنن میگن استاندارد شده

  • ناشناس

    اساتید عزیز شما الان طرف مردمی؟
    نگران جون مردمی؟ نگران جیبش نیستی؟
    کدوم وری هستی ؟ با این مدل پست ها آتیش خرمن رو زیاد نکن بذار ملت بعد یک سال ماشینشوتو بگیرن پول ندارن دوبرابر واسه همون ماشین بدن

  • ناشناس

    ایران خودرو سایپا ظلم مسلم به ملت ایران

  • ناشناس

    لطفاً پیگیری نمایید که قیمت پارس تغییر نکند

  • ناشناس

    بابا کاسه داغ تر از آش شدید انگار بقیه ماشین ها شون چه آش دهن سوزیه عدم تولیدش فقط ضرر برای ثبت نام کننده هاست و بس

  • ناشناس

    چه خبری زدی مثلاً سمند سورن و وانت آریسان خیلی استاندارده

  • ممممم

    آقاشما خبرنگارنشی بهتره،زور استانداردبه ایراخودرو نرسید،ایناچیه نوشتی،پدرملت درآورده ایرانخودروماشین ها رودپوکرده نمیده الان هفتمین تجمع اعتراضی مردم بیچاره هست واسه گرفتن حقشون،بجای این همه اراجیف نوشتن میومدی ازتجمعات که برگزارشدخبرمی گذاشتین

  • ناشناس

    زور قوانین در ایران به چی رسیده تا به این یکی برسد!!!
    وقتی در اجرای قانون استثنا قائل شویم، نمتوانیم انتظار اجرای قانون را بطور کامل داشته باشیم

  • امیر

    خودت یکی از اونایی هستی که بهت گفتن اینجوری بگو.

    وگرنه پژو پارس ۲۳ ساله داره تولید میشه.

    همین یال آخر که این همه ثبت نام کردن باید ابنطور بشه؟

    اونایی که ثبت نام کردن رو بدن بقیه شو هرکار خواستن بکنن.

  • ناشناس

    یکم اگه خودتو بذاری جای اونی که یک سال منتظر پارس هستش اینطوری نمیگی

  • ناشناس

    تولیدبایدادامه داشته باشه تاآخرین نفری که ثبت نام کرده

  • ناشناس

    پژو پارس elx موعد تحویل زمستان 402 هنوز فراخوان نشده متاسفانه

  • ناشناس

    جمع کن بابا مردم یکسال منتظرند حالا شما فاز استاندارد گرفتی

  • ناشناس

    شد ماجرای خر و ملا نصرالدین
    بچه رو سوار کرد یه حرف دراوردن
    خودش سوار شد یه حرف دراوردن
    هر دو پیاده شدن مردم ۱حرف دراوردن
    بابا یه روز میگن ایران خودرو زد زیر تعهداتش پژو پارس تحویل نداد امروز هم اینو میگن عجب

  • یونس

    تا حال با جان مردم بازی نکردن حالا که نوبت به ما رسید بازی با جان مردم ما ماشینمون رو می خوایم چرا نوبت دادن باید تحویل بده

  • علی

    چرا مالیات برعاید سرمایه اجرا نشد که نوبت ما نیوفته ۱۴۰۳
    تو را خدا احراش کنید
    ۹۰ در صد حواله ها فروختن فک پلاک کردن

  • vahid

    باید پژو پارس مردم تحویل بدن بعد تولید متوقف کنن،نه اینکه یه ماشین دیگه با همون کیفیت پارس با قیمت بالاتر تحویل مردم بدن

  • ناشناس

    حالا که قراره خودروی پژو پارس با قیمت قدیم دست مصرف کننده واقعی برسه شما ناراحتی .استاندارد ۸۵ گانه برای اروپا برنامه ریزی شده نه ایران .الان چی ما استاندارده .بنزین .جاده .لاستیک .اونوقت شما می خوای به بهانه نصب ۴ تا سنسور قیمت ماشین بره بالا .الان سایپا که استاندارد ۸۵ گانه داره کیفیت ماشین هاش رو دیدی ؟ نیسان زامياد استاندارد داره ؟

  • علی

    تنها چاره اینکه مردم خودرو نخرند، تحریم کنید این خودروسازهارو

  • بهزاد

    مرد حسابی شما گیر به گرانی ۱۵۰ میلیونی جایگزین پارس بده که همه رو نا امید کرده. حالا ایمنی پارس از ساینا و کوییک که کمتر نیست. تعهداتشان باید عمل کنن. سورن جایگزین رو ef7 با همون قیمت بدن .

  • ربیعی

    هر چه باشد پژو تولیدی سال از پژو اسقاطی ۱۵ ۱۶ سال پیش ایمن تر و آلودگی کمتری دارد تا بازار نیاز به تعویض خودروهای قدیمی و فرسوده دارد و جامعه توان خرید مدل های پیشرفته تر ندارد تولید باید ادامه یابد تا بازار متعادل شود

  • ناشناس

    شما بزا تعهدات سامانه یکپارچه رو بدن بععد درشو گل بگیرن. ۲۲ سال همین شکلی پارس تولید شد حالا سازمان استاندارد نگران جان ما شده؟بهش بگید نگران نباش.

  • مجید

    تورو خدا ی فکری برای امثال من که یک پیام واریزی برامون اومده واونو ندیدیم کنید هیچ کس پاسخ نمیده

  • ناشناس

    ما از استاندارد تشکر میکنیم که اجازه تولید داده پژو پارس محصول به صرفه هست مردم ندارند سمند بخرند خواهشن مردم نظر بدند

  • ناشناس

    جای اینکه بیایید بگید ایرانخودرو بد عهدی کرده اومدید میگید جان مردم در خطره

  • ناشناس

    اینها همش کلاهبرداری وفریب وزارت صمد وایرانخودرو در یکسال قبل بود 100میلونپول یک میلیون متقاضی رو بلوکه کردن که خودرو بدن ولی حالا یک سال گذشته هیچی مثل بورس سرمردم رو شیره ملیدن

  • ناشناس

    فقط مردم مسخره دارن بعد یه سال انتظار این جوری مارو مسخره دارن

  • ناشناس

    اینم یه دعوای زرگری بود که قیمت ماشین رو ببرن بالا