کد مطلب: ۹۰۱۲۰۵

چرا ایران‌خودرو متعهد به سامانه یکپارچه نیست؟

چرا ایران‌خودرو متعهد به سامانه یکپارچه نیست؟

به گفته خریداران تارا دستی V1 دستی پنج دنده، شرکت ایران خودرو به جای عرضه این خودرو، تارا پلاس را به مشتریان عرضه کرده است که قیمتی به مراتب گران‌تر از خودروی مورد تقاضای ثبت‌نام کنندگان در سامانه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز،   به تازگی تعداد زیادی از ثبت‌نام‌کنندگان خودرو تارا دستی V1 پنج دنده، نسبت به عدم فراخوان ایران خودرو برای خرید خودرو مذکور گلایه کرده‌اند.

ثبت نام کنندگان عنوان کرده‌اند در حالی که از ماه‌ها پیش در سامانه برای خرید خودرو تارا دستی V1 پنج دنده ثبت نام کرده و طی این مدت در انتظارعرضه این خودرو بوده اند، اما خودروساز در فراخوانی به آنها اعلام کرده است که برای تارا پلاس واریز وجه کنند.

به گفته متقاضیان خرید خودرو تارا دستی وی V1 پنج دنده، خودروی جایگزین 180 میلیون تومان از تارا دستی گران تر است. بنابراین از آنجا که طی چند ماه گذشته به امید عرضه خودرو تارا دستی V1 پنج دنده بوده‌اند به لحاظ بودجه ای برای خرید این خودرو برنامه ریزی کرده اند و توان پرداخت 180 میلیون تومان اضافه را برای خرید خودرو جایگزین ندارند.

تعدادی از ثبت نام کنندگان این پویش در تماس با خبرنگار فارس اعلام کرده‌اند که پیرو این موضوع با بخش ارتباط با مشتریان ایران خودرو تماس گرفته اند که در جواب به آنها اعلام شده است خودرو تارا دستی V1 پنج دنده به علت نداشتن استانداردهای 85 گانه دیگر تولید نمی‌شود، لذا خودروساز مجبور است که خودروی جایگزین به مشتریان پیشنهاد دهد.

این در حالی است که مهدی انگورج مدیرکل دفتر تخصصی ارزیابی انطباق صنایع حمل و نقل و ماشین آلات سازمان ملی استاندارد اعلام کرده خودرو تارا با گیربکس 5 دنده دستی در فهرست خودروهای مورد تایید سازمان استاندارد قرار دارد.

تارا دستی

در ماه های اخیر، ۲ خودروساز داخلی متقاضیان خرید خودرو در سامانه یکپارچه را وادار به خرید خودروهایی مغایر با خودروهای ثبت نامی در سامانه یکپارچه می‌کنند، به عنوان مثال چند ماه پیش شرکت ایران خودرو در فراخوانی به متقاضیان راناپلاس که قبلا در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند اعلام کرد که به جای این خودرو، رانا پلاس ارتقا یافته یا پژو 207 تحویل بگیرند که هر دو خودرو جایگزین قیمتی بالاتر نسبت به قیمت خودروی ثبت نامی مشتریان داشت.

از اواخر سال گذشته تا ابتدای امسال دو بار عرضه خودرو در سامانه یکپارچه انجام شد و تعداد کثیری برای خرید خودرو در سامانه ثبت نام کردند و خودروهایی که در سامانه عرضه شده بود را انتخاب کردند و در نوبت تحویل خودرو قرار گرفتند.

بعد از پایان ثبت نام ها و آغاز عرضه در ابتدا عرضه خودرو به متقاضیان ثبت نام کننده در سامانه یکپارچه از سوی خودروسازان به خوبی انجام می شد اما به مرور مشکلاتی در عرضه به‌وجود آمد به طوری که در مهر ماه امسال بعد از اعلام قیمت 8 محصول از تولیدات  ایران خودرو توسط شورای رقابت و افزایش قیمت این محصولات به دلیل نصب چند آپشن، ایران خودرو شروع به عرضه محصولات جدید به جای خودروهای ثبت نامی به مشتریان کرد.

معاونت حمل و نقل وزارت صنعت این محصولات را جدید معرفی کرده است و قیمت این محصولات نیز نسبت به محصول ارتقا نیافته آن بیشتر است. 

با انجام این اقدام از سوی خودروساز، گلایه‌های متقاضیان خرید خودرو که در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده بودند نسبت به عملکرد ایران و از آنجا که خودروساز در برخی از فراخوان ها به جای خودروی مورد تقاضای مشتری خودروی دیگری را عرضه می کند این گلایه ها تا امروز نیز ادامه دارد.

در اوایل نیمه دوم امسال که خودروسازان از جمله ایران خودرو طرح جایگزینی اجباری خودرو را آغاز کرده بودند عباس علی آبادی وزیر صمت، گفته بود که خودروسازان مطلقا و طبق قانون حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کنند و باید براساس قرارداد عمل کنند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: «خودروسازان به من گفته اند که به مشتریان توصیه می کنند خودرویی را به جای خودروی دیگر خریداری کنند، حالا مشتری می تواند توصیه را نپذیرد. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا خودروسازان در صورت عدم تمایل مشتری به خرید خودروی پیشنهادی زمان عرضه خودروی مورد تقاضای مشتریان را مشخص نمی کند؟ گفت: این موضوع را مطالبه و پیگیری می کنم.

این اظهارات وزیر صمت مربوط به اواخر آبان ماه امسال است اما همچنان طرح اجباری جایگزینی خودرو از سوی ایران خودرو ادامه دارد و وزارت صمت نیز نتیجه ای در خصوص اینکه موضوع مذکور توسط وزیر صمت پیگیری شد یا خیر ارائه نکرده است.

خریداران خودرو نیز که با این مشکل مواجه هستند می گویند:  از آنجا که خودروساز اجازه افزایش قیمت ندارد لذا به جای عرضه خودروهای مورد تقاضای مشتریان خودروهایی که با افزایش چند آپشن عنوان ارتقا یافته را به خود گرفته و افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به ارتقا نیافته آن را دارد عرضه می کنند تا بتوانند پول بیشتری را از متقاضیان دریافت کنند.

پیگیری‌ خبرنگار فارس در خصوص پویش ثبت شده از خودروساز نیز به نتیجه نرسید، ایران‌خودرو اعلام کرد در این باره توضیحات ما همان توضیحات قبلی است.

ایران‌خودرو پیش از این درباره این گلایه های مشتریانش اعلام کرده بود: ما مشتری را وادار یا اجبار به خرید خودرو نمی کنیم و اگر خودرویی مغایر با آنچه که متقاضی برای آن ثبت نام کرده را عرضه می کنیم در واقع پیشنهاد می دهیم. 

پیرو این اتفاقات و گلایه های مردمی از شرکت های خودروساز در خصوص طرح اجباری جایگزینی خودرو محمد اصانلو رئیس سازمان تعزیرات حکومتی گفته است: وزارت صمت در قالب سامانه ای از متقاضیان خرید خودرو ثبت نام کرده است. در زمان ثبت نام هم نوع خودرو اعلام شده اما قرارداد و تعهد الزام آور حقوقی برای شرکت ایجاد نشده است.

به نظر می‌رسد عدم تعهد خودروسازان داخل به ثبت‌نام های انجام شده در سامانه یکپارچه ، ریشه در گفته‌های چند وقت پیش علی‌آبادی دارد که اعلام کرد: وزارت صمت متولی سامانه یکپارچه نیست‌.

وی همچنین بر آزادسازی قیمت خودروهای داخلی در بازار انحصاری تاکید دارد.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.