فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۹۴۳۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

افت شدید قیمت خودروهای هیبریدی و برقی/ بی‌ ام‌ و i۸ بیش از ۱۰ میلیون تومان ارزان شد

افت شدید قیمت خودروهای هیبریدی و برقی/ بی‌ ام‌ و i8 بیش از 10 میلیون تومان ارزان شد

با ورود خودروهای هیبریدی و برقی به بازار ایران، افت شدید قیمت این محصولات در بازار آغاز شده است. برخی از خودروهای وارداتی تا 10 میلیارد تومان نسبت به فروردین 1403 ارزان‌تر شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس گزارش‌های واصله از بازار خودرو، روند قیمتی برخی از خودروهای هیبریدی و برقی از ابتدای سال جاری با شیب بسیار بالایی کاهشی شده است؛ البته این افت قیمت، مختص خودروهای برقی و هیبریدی نبوده و در دیگر محصولات وارداتی نیز به چشم می‌خورد، اما شیب آن نسبت به خودروهای بنزینی کمتر است.

برای مثال بی‌ام‌و i8 یکی از خودروهای هیبریدی بازار به شمار می‌رود که با گذشت بیش از هشت سال از ورود آن به ایران، یکی از فضایی‌ترین طراحی‌ها را در میان خودروهای وارداتی دارد. نمونه‌های کم‌کارکرد این خودرو در سال گذشته با قیمت‌های بالاتر از 30 میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد، اما در حال حاضر با نرخ 20 میلیارد تومان هم خریدار چندانی در بازار ندارد.

البته حجم معاملات خودروهای لوکس وارداتی در بازار با توجه به قیمت‌های نجومی‌ای که دارند معمولاً بسیار کمتر از خودروهای داخلی و مونتاژی است؛ همین موضوع باعث می‌شود رکود در بازار خودروهای وارداتی، بسیار عمیق‌تر از داخلی‌ها و مونتاژی‌ها باشد.

سیاست‌گذاری خودروهای هیبریدی؛ عامل روند کاهشی بازار خودرو

با تصویب سود بازرگانی 26 درصد و پایین‌تر برای خودروهای تمام‌برقی و سود بازرگانی 11 درصد برای خودروهای هیبریدی، زمینه ورود این نوع از محصولات وارداتی با قیمت معقولانه به بازار ایران فراهم شد. بر اساس آخرین مصوبه هیات وزیران، سود بازرگانی خودروهای هیبریدی و برقی به شرح زیر است.

سود بازرگانی خودروهای هیبریدی و برقی
شرح محصول درصد سود بازرگانی
خودروهای هیبریدی با حجم موتور بنزینی 1.5 لیتر و کمتر 11
خودروهای برقی کمتر از 20 هزار یورو 1
خودروهای برقی بین 20 هزار یورو تا 30 هزار یورو 11
خودروهای برقی بالاتر از 30 هزار یورو 26

این سود بازرگانی پایین در کنار افزایش سقف واردات خودروهای برقی تا 40 هزار یورو باعث می‌شود دست شرکت واردکننده برای واردات خودروهای هیبریدی و برقی، بازتر از خودروهای بنزینی باشد و بنابراین سرعت ورود خودروهای هیبریدی و برقی به کشور از ابتدای سال جاری، سرعت بیشتری پیدا کرده است.

بازار نیازمند کاهش تعرفه و سود بازرگانی خودروهای بنزینی

هرچند سیاست‌های وزارت صمت در این دوره، تشویق مردم به خرید و استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی است، اما باید در نظر داشت در حال حاضر، به‌جز چند کشور پیشتاز در حوزه خودروهای برقی، هیچ کشوری توان و زیرساخت کافی برای گذر کامل از خودروهای بنزینی و استفاده از خودروهای تمام‌برقی را ندارد.

آمار جدید نظرسنجی جهانی مصرف‌کنندگان مک‌کینزی و شرکا در سال 2024 نشان می‌دهد تعداد بسیاری از خریداران خودروهای برقی در اندیشه بازگشت سمت خودروهای بنزینی هستند. این نظرسنجی با حضور 30 هزار نفر از 15 کشور مختلف انجام گرفته و 29 درصد از آنها اعلام کردند احتمالاً به سوی خودروهای بنزینی بازخواهند گشت. بیشترین نارضایتی مختص کشور استرالیا بوده که حدود نیمی از خریداران (49 درصد) اعلام کردند دوباره خودرو بنزینی می‌خرند.

این نارضایتی‌ها پس از استفاده چندساله خریداران در کشورهای اروپایی و آمریکایی مشخص شده و عمده‌ترین دلیل آن، تعداد محدود ایستگاه‌های شارژ سریع در این کشورهاست. از سوی دیگر 34 درصد خریداران نیز از هزینه نگهداری بسیار بالای خودروهای برقی گله‌مند بودند.

همین بی‌رغبتی و مقاومت مردم در برابر استفاده از خودروهای برقی باعث شده آمار فروش این خودروها نسبت به سال گذشته تغییر چندانی پیدا نکند و بسیاری از خودروسازان آمریکایی به فکر کاهش تولید خودروهای برقی باشند.

در نتیجه می‌توان از تجربه دیگر کشورها استفاده کرد و اشتباهات آنها را مرتکب نشد تا از هدررفت سرمایه مردم و کشور جلوگیری شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.