خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۰۴۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

معرفی شرکت نیرو موتور؛ اولین سازنده موتورسیکلت در زندان!

معرفی شرکت نیرو موتور؛ اولین سازنده موتورسیکلت در زندان!

شرکت نیرو موتور یکی از قدیمی‌ترین تولیدکننده‌های موتورسیکلت در ایران است که از سال گذشته یکی از خطوط تولید خود را در زندان راه‌اندازی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت نیرو موتور یکی از تولیدکنندگان موتورسیکلت ایرانی است که طبق آمار وزارت صمت در سال 1402 با تولید بیش از 150 هزار دستگاه از انواع موتورسیکلت‌ها، لقب بزرگ‌ترین تولیدکننده موتورسیکلت را در ایران با اختلاف بالا نصیب خود کرد.

نیرو موتور در سال 1381 و با یک دهه سابقه فعالیت در حوزه خرید و فروش موتورسیکلت و لوازم یدکی، به دست جلیل مجاهد تاسیس شد. به‌رغم وجود رقبای سرسخت برای نیرو موتور از همان بدو تاسیس، این شرکت توانست با گذشت 20 سال به بزرگ‌ترین موتورسیکلت‌ساز ایران تبدیل شود.

در حال حاضر شرکت نیرو موتور تولید و مونتاژ انواع موتورسیکلت و لوازم جانبی آنها را از موتورهای شهری، اسکوتر، موتور برقی، کاب، ورزشی، مسافرتی، چهارچرخ، کافه ریس و آفرود را از برندهایی همچون TVS هندوستان، موتورسیکلت‌های احسان، پرواز، سحر و... از بازار چین، محصولات یاماها با اصالت ژاپنی و SYM تایوان انجام می‌دهد.

راه‌اندازی خط تولید در زندان، وجه تمایز نیرو موتور با رقبا

بهمن 1402 شرکت نیرو موتور فاز اول خط تولید موتورسیکلت را با هدف اشتغال به کار 65 زندانی و با حضور غلام‌علی محمدی، رئیس سازمان زندان‌های کشور و بنیان‌گذار این شرکت، افتتاح کرد. خط تولید فوق در زندان لنگرود قم تاسیس شد و طبق گفته مجاهد، قرار است در آینده نزدیک حداقل دو خط تولید دیگر نیز در زندان‌های کشور راه‌اندازی شود.

این امر به لحاظ اجتماعی نیز امری بسیار مثبت به شمار می‌رود و شماری از زندانیان می‌توانند در سوله مجهز واقع در محل زندان به امر تولید موتورسیکلت‌های گروه صنعتی نیرو موتور مشغول باشند.

مونتاژکاری یا تولیدکننده موتورسیکلت؟

طبق آماری که وزارت صمت از تولید موتورسیکلت برای سال 1402 منتشر کرد، در حال حاضر بیش از 14 شرکت تولیدکننده و مونتاژکار موتورسیکلت با تیراژ بالا در سطح کشور فعالیت می‌کنند؛ اما این فعالیت غالباً به صورت مونتاژکاری بوده و محصولات تولیدی درصد داخلی‌سازی بسیار پایینی دارند.

بر اساس داده‌های منتشرشده در وب‌سایت پلاس موتو، انواع موتورسیکلت‌های تولیدی نیرو موتور با نام گلکسی، درصد داخلی‌سازی کمتر از 20 درصد دارند! در جدول زیر می‌توانید درصد داخلی‌سازی انواع مدل‌های گلکسی را مشاهده کنید.

میزان ساخت داخل محصولات شرکت نیرو موتور سامان

البته نیرو موتور تنها شرکت تولیدکننده با داخلی‌سازی پایین نیست و دیگر رقبای آن نیز همین مشکل را دارند. موضوعی که علاوه‌ بر تقویت نکردن صنعت موتورسیکلت‌سازی ایران، منجر به کمبود قطعات و لوازم یدکی موتورسیکلت در بازار می‌شود. اکثر خریداران ایرانی پس از استفاده چندساله از موتورسیکلت با مشکلات زیادی از جمله نبود قطعات در بازار یا گرانی شدید قطعات مورد نیاز دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

امری که در بازار خودرو تا حدودی پیگیری شده، اما در صنعت موتورسیکلت چندان پیگیری نمی‌شود و شرکت‌ها خود را موظف به پاسخگویی در مقابل مشتری نمی‌بینند. در حال حاضر مشتریان اکثر شرکت‌های موتورسیکلت‌سازی از خدمات پس از فروش ضعیفی که این شرکت‌ها ارائه می‌دهند گله دارند، اما همچنان هیچ شرکتی پاسخگو نیست.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.