فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۴۵۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

ورود خودروهای میلیاردی به ناوگان تاکسیرانی/ نرخ کرایه‌ تاکسی افزایش می‌یابد؟

ورود خودروهای میلیاردی به ناوگان تاکسیرانی/ نرخ کرایه‌ تاکسی افزایش می‌یابد؟

سازمان تاکسیرانی کشور از سال گذشته در راستای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل خود، از شرکت‌های مختلف خودروسازی اقدام به ثبت سفارش کرده؛ اما اکثر این خودروها قیمت‌های میلیاردی دارند که از توان خرید بسیاری از راننده‌ها خارج است. ورود این خودروها به سیستم حمل‌ونقل چه تأثیری روی نرخ کرایه‌ها خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از سال گذشته بحث ورود خودروهای برقی و بنزینی چینی به سازمان تاکسیرانی کشور آغاز شده و برای اولین بار، شرکت مدیران خودرو طی مراسمی از تحویل 88 دستگاه آریزو 5 برقی به سازمان تاکسیرانی خبر داد. مدت کوتاهی پس از آن، شرکت کرمان موتور، تحویل خودروهای J7 برقی را به این سازمان آغاز کرد و هم‌اکنون نیز رانندگان تاکسی می‌توانند در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی شرکت کنند.

تسهیلات خرید کرمان موتور برای J7 برقی سازمان تاکسیرانی

قیمت فروش درب کارخانه J7 برقی کرمان موتور یک میلیارد و 325 میلیون تومان از سوی این شرکت اعلام شده است که پس از تخفیف 25 میلیون تومانی برای رانندگان تاکسی، می‌توان با پیش‌پرداخت 400 میلیون تومانی، مالک سدان برقی کرمان موتور شد. از 900 میلیون تومان باقی مانده نیز مبلغ 300 میلیون تومان توسط صندوق کارآفرینی امید و 600 میلیون تومان دیگر توسط لیزینگ کرمان موتور و با شرایط اقساطی زیر پرداخت می‌شود.

تسهیلات 600 میلیون تومانی لیزینگ کرمان موتور برای J7 برقی
دوره بازپرداخت (ماه) کارمزد (درصد) اقساط ماهانه (میلیون تومان)
12 بدون بهره 50
24 2 26.2
36 4 18.1
48 6 14.4
60 8 12.5

علاوه‌بر این هفته پیش مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور از ورود 5000 دستگاه فردا 511 به ناوگان تاکسیرانی خبر داد. هرچند سازمان تاکسیرانی هیچگونه اطلاع‌رسانی دقیق در مورد زمان عرضه و نوع تسهیلات پرداختی به رانندگان نداشته و پیگیری‌های تجارت‌نیوز از روابط عمومی تاکسی‌رانی تهران هم کار را به جایی نرساند، اما قیمت قطعی این خودرو 750 میلیون تومان اعلام شده است.

همانطور که اشاره شد، مدیران خودرو نیز در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی سهیم بوده و آریزو 5 برقی را برای فروش به این سازمان در نظر گرفته است. بر اساس پیگیری‌های تجارت‌نیوز، از سال گذشته تاکنون تعداد 1000 دستگاه آریزو 5 برقی برای تحویل به سازمان تاکسیرانی در نمایندگی‌های فعال مدیران خودرو حضور دارد و با تأیید نهادهای مربوطه می‌توان روند تحویل این خودروها را نیز آغاز کرد. همچنین نرخ درب کارخانه این سدان‌های برقی نیز احتمالاً بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود.

افزایش شدید نرخ کرایه‌های تاکسی در انتظار مسافران؟ 

نکته قابل توجه در طرح نوسازی فوق این است که برخلاف سورن پلاس‌های تحویلی به تاکسیرانی، سه خودرو دیگر این سازمان یعنی آریزو 5 برقی، J7 برقی و فردا 511 قیمت‌هایی در محدوده یک میلیارد تومان دارند و این در حالی است که اکثر رانندگان تاکسی، توان پرداخت مبالغ فوق را ندارند.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است، کدام راننده تاکسی توان پرداخت اقساط 50 میلیون تومان را به صورت ماهانه دارد؟ بنابراین باتوجه به اینکه سازمان تاکسیرانی نیز حمایت چندانی از رانندگان ندارد و بازپرداخت طرح‌های لیزینگ شرکت‌های خودروساز نیز از توان بسیاری از رانندگان تاکسی خارج است، می‌توان انتظار افزایش شدید نرخ کرایه تاکسی‌های شهری را داشت.

از ابتدای سال جاری نرخ کرایه تاکسی‌های اینترنتی افزایش محسوسی را نسبت به سال گذشته تجربه کردند و حال مشخص نیست با تحویل بیشتر خودروهای تمام برقی و بنزینی مونتاژی به سازمان تاکسیرانی، وضعیت نرخ کرایه تاکسی‌ها چگونه خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.