فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۰۶۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

تولید خودرو توسط زر ماکارون به کجا رسید؟ / شکست قطب سوم خودروسازی!

تولید خودرو توسط زر ماکارون به کجا رسید؟ / شکست قطب سوم خودروسازی!

بیش از دو سال از وعده مدیرعامل زر ماکارون برای پیوستن به صنعت خودروسازی می‌گذرد، اما هنوز خبری از آن نیست. با پیگیری‌های تجارت‌نیوز مشخص شد زرماکارون در حال انجام اقدامات مربوطه برای آغاز تولید خودروست.

به گزارش تجارت نیوز،

از چند سال پیش زمزمه‌های آغاز تولید خودرو از سوی گروه غذایی زر (زر ماکارون) شنیده می‌شد، اما در نهایت مرتضی سلطانی، مدیرعامل این شرکت، در تیرماه 1401 توضیحاتی بابت تولید خودرو از سمت زر ماکارون ارائه کرد.

او در ابتدا اعلام کرد: «همان‌طور که این مجموعه در صنایع غذایی دارای برندهای بسیار معتبری است و توانسته بزرگ‌ترین طرح حوزه شیرینی و شکلات را از منظر کمیت، کیفیت و زنجیره ارزش در دنیا طراحی کند و به مرحله تولید برساند، در حوزه تولید خودرو هم می‌تواند انقلاب بزرگی رقم بزند.»

پس از پیگیری‌های بسیار، سلطانی شفاف‌سازی کرد: «قرار است انقلابی در صنعت خودروسازی ایران ایجاد و خودرو‌های کاملاً متفاوتی وارد بازار شود. خودروهایی متفاوت با آنچه در ۴۰ سال گذشته تولید شده است. یکی دیگر از وعده‌هایی که این گروه داده‌‌اند تولید خودروهای باکیفیت و البته اقتصادی است.»

گرچه زر ماکارون مدعی ایجاد قطب سوم تولید خودرو در این صنعت بود، اما با گذشت دو سال به نظر می‌رسد این پروژه شکست خورده و به دست سرنوشت سپرده شده است. 

تولید خودرو از سوی زر ماکارون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با پیگیری‌های تجارت‌نیوز از گروه غذایی زر، این شرکت اطلاع داد در حال حاضر منتظر تشکیل کابینه جدید برای دولت چهاردهم است تا پس از درک دقیق مواضع دولت جدید در قبال صنعت خودروسازی، بتواند شفاف‌سازی بهتری از زمان آغاز به تولید انبوه و عرضه خودروهای این شرکت انجام دهد.

اما باید پرسید با توجه به گذشت بیش از دو سال از رسانه‌ای شدن خبر ورود زر ماکارون به صنعت خودروسازی، این شرکت هیچ اطلاع‌رسانی دقیقی از مراحل آغاز تولید خودرو در طول این مدت نکرده است.

به‌ویژه اینکه طبق برنامه قرار نبود عمر دولت سیزدهم در کمتر از سه سال خاتمه یابد و انتظار می‌رفت سیاست‌های آنها حداقل برای چهار سال در صنعت خودروسازی جریان داشته باشد. 

البته هرچند شرکت زر ماکارون در حوزه مواد غذایی فعالیت می‌کند، اما تیرماه 1401 امید قالیباف، سخنگوی وقت وزارت صمت، اعلام کرد گروه صنعتی زر در دهه ۶۰ شمسی به ساخت قطعات خودرو از جمله سرسیلندر و میل‌لنگ اقدام کرده بود و همین امر حکایت از تجربه مناسب این واحد صنعتی داشت. به همین منظور تیرماه ۱۴۰۰ مجوز تولید خودرو برای این گروه صادر شد و در حال حاضر با تخصیص زمین خط تولید در حال آماده‌سازی است.

باید توجه کرد که این اظهارات و وعده تولید خودرو از سوی شرکت‌های غذایی در زمانی داده شد که بازار خودرو با معضل بسیاری از جمله جهش روزانه قیمتی و ممنوعیت واردات خودرو روبه‌رو بود. همین موارد باعث می‌شد تقاضای کاذب در بازار خودرو ایجاد شود و افراد بسیاری به منظور حفظ سرمایه، اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار خودرو کنند.

در حال حاضر با آزادسازی واردات خودرو و سرعت گرفتن روند آن از ابتدای سال جاری، این تقاضا به میزان بسیاری کاهش یافته و می‌توان گفت بازار خودرو از سال گذشته درگیر رکود سنگین شده است.

بنابراین در صورتی که اوضاع چنین باشد و دولت بتواند میزان تقاضا را در همان حد نگه دارد، نیازی به ثبت خودروساز جدید و افزایش تیراژ خودرو نیست. البته پیوستن شرکت‌های دیگر به صنعت خودروسازی باعث افزایش رقابت‌پذیری در صنعت خودرو خواهد شد، اما آمار فعلی تولید خودرو کاملاً جوابگوی بازار است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.