فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۹۸۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

اعلام قیمت لاماری ایما توسط آرین پارس موتور مرداد ۱۴۰۳/ چرا لاماری گران شد؟ + توضیحات

اعلام قیمت لاماری ایما توسط آرین پارس موتور مرداد 1403/ چرا لاماری گران شد؟ + توضیحات

به‌رغم وعده‌های وزیر صمت مبنی‌بر بهبود شرایط برای خرید خودرو، شرکت آرین پارس موتور از روز گذشته، قیمت‌های جدید برای مرداد 1403 لاماری ایما را اعلام کرد. متقاضیان این محصولات از امروز باید خودروی ثبت‌نامی را با قیمت جدید تکمیل وجه کرده و تحویل بگیرند.

به گزارش تجارت نیوز،

شرکت آرین پارس موتور به عنوان مونتاژکار محصولات لاماری ایما در ایران، قیمت‌های جدید این خودرو را اعلام کرد. بر این اساس مشتریان لاماری ایما که موعد تحویل خودروی آن‌ها فرا رسیده باشد می‌توانند از امروز با نرخ جدید یک میلیارد و 673 میلیون تومان اقدام به تکمیل وجه و دریافت خودروی مورد نظر کنند.

قیمت کارخانه لاماری ایما
نام محصول قیمت کارخانه قبل قیمت کارخانه 13 مرداد 1403 میزان افزایش قیمت
لاماری ایما یک میلیارد و 431 میلیون تومان یک میلیارد و 673 میلیون تومان 17%

مطابق جدول فوق، قیمت لاماری ایما نسبت به قبل 242 میلیون تومان یا به عبارتی، 17 درصد افزایش یافته و این در حالی است که وزارت صمت همانند افزایش قیمت دیگر خودروسازان، همچنان سکوت می‌کند.

چرا قیمت لاماری ایما افزایش یافت؟

شرکت آرین پارس موتور ادعا می‌کند که با توجه به نزدیکی موعد تحویل محصولات لاماری ایما و افزایش قیمت تمام شده این محصول، به‌ناچار مجبور به افزایش قیمت لاماری ایما شد. از سوی دیگر با توجه به اینکه دولت در حال انتقال است، صراحتاً اعلام می‌شود که نرخ‌های جدید از سوی نهادهای ذی‌ربط (وزارت صمت) به صورت رسمی تأیید نشده است و مشتریان می‌توانند تا زمان اعلام رسمی قیمت‌ها منتظر بمانند.

طبق رویه قیمت‌گذاری، شورای رقابت با بررسی صورت مالی خودروسازان و با لحاظ کردن تغییرات دیون دولتی شامل مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری، تعرفه گمرک و اسقاط خودروی فرسوده، قیمت جدید خودروهای مونتاژی در سال 1403 را تعیین کرده و برای ابلاغ به دفتر خودرویی وزارت صمت اعلام می‌کند. اما با توجه به تغییر دولت و لزوم معرفی و استقرار کابینه جدید در وزارت صمت، برای تعدادی از محصولات قیمت های جدید به صورت رسمی از سوی نهادهای حاکمیتی به خودروسازان ابلاغ نشده است.

از سوی دیگر ادعا می‌شود به طور عمده، این افزایش حاصل از بالا رفتن تعرفه واردات قطعات منفصله تولید خودروها از ۲۰ درصد به 32 درصد در سال 1403، افزایش مالیات ارزش افزوده به 10 درصد و افزایش تقریباً شش برابری اسقاط خودروی فرسوده به ازای هر دستگاه خودروی تولیدی است.

همچنین این خودروساز ملاک دیگر افزایش قیمت را، افزایش نرخ‌های درب کارخانه مونتاژکاران رقیب از اسفند 1402 تا کنون اعلام می‌کند، این در حالی است که آخرین تغییر قیمت خودروی لاماری آرین پارس موتور، تیرماه سال 1402 بود.

مطابق دعوتنامه‌ای که شرکت آرین پارس موتور برای مشتریان خود ارسال کرده است، خریداران ۱۵ روز زمان خواهند داشت تا نسبت به تکمیل وجه خودروهای پیش‌خرید شده بر اساس مبلغ تعیین‌شده در دعوتنامه اقدام کنند و به تبع آن بر اساس زمان تکمیل وجه در اولویت تحویل خودرو قرار گیرند یا اینکه تا زمان اعلام رسمی قیمت خودرو لاماری ایما از سوی مراجع دولتی منتظر بمانند و مجدداً در اولویت‌های بعدی دریافت دعوتنامه از سوی آرین پارس موتور قرار گیرند.

شرکت آرین پارس موتور در متن دعوتنامه صراحتاً اعلام کرده است که ملاک نهایی، قیمت مصوب ابلاغی از سوی مراجع ذی‌صلاح خواهد بود و این بدین معنی است که در صورت کاهش قیمت نهایی نسبت به عدد فعلی، مابه التفاوت این مبلغ به مشتریان عودت داده می‌شود.

وزیر صمت وعده می‌دهد، شرایط بدتر می‌شود!

با وجود اینکه عباس علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم در خرداد 1403 اعلام کرده بود که مردم برای خرید خودرو عجله نکنند و شرایط در آینده بهتر می‌شود، می‌توان دید که چنین نشد و تمامی خودروسازان داخلی، مجبور به افزایش قیمت‌های درب کارخانه خود شدند.

از سوی دیگر سوالی که مطرح می‌‌شود این است، دولت و خصوصاً وزارت صمت که همواره خود را ناجی بازار خودرو می‌دانند و وعده‌هایی مبنی‌بر کنترل قیمت‌ها و بهبود شرایط سر می‌دهند، چرا با افزایش مالیات‌های دولتی، منجر به افزایش نرخ‌های درب کارخانه خودروسازان می‌شوند؟

در شرایطی که هزینه تولید شرکت‌ها بالا برود، این خودروسازان مجبور خواهند شد تا آن را از طریق افزایش قیمت خودرو جبران کنند. باید در نظر داشت که این افزایش 242 میلیون تومانی قیمت لاماری ایما، قطعاً روی قیمت آن در بازار نیز تأثیر خواهد گذاشت و احتمالاً بازار خودرو را با التهاباتی نیز روبه‌رو کند.

در هر صورت وزارت صمت باید طی مدت پنج ماهه ابتدایی سال، تکلیف قیمت خودروسازان داخلی و مونتاژکاران را مشخص می‌کرد و تولیدکنندگان را در شرایطی قرار نمی‌داد که پیش از اعلام رسمی، مجبور به افزایش قیمت محصولات خود شوند. هر چند که وزارت صمت بارها ثابت کرده که با وجود تأیید افزایش قیمت خودروسازان، معمولاً رغبتی به اعلام رسمی آن نشان نمی‌دهد و پس از اعتراض مردم مشخص می‌شود که این وزارت‌خانه مجوز افزایش قیمت را به خودروساز داده است.

برای مطالعه بیشتر، گزارش «چرا قیمت محصولات بهمن موتور افزایش یافت؟/ رونمایی از نرخ‌های جدید فیدلیتی» را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.