فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۶۳۲

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

با یک میلیارد تومان چه خودروهایی می‌توان از بازار ایران خرید؟

با یک میلیارد تومان چه خودروهایی می‌توان از بازار ایران خرید؟

بودجه یک میلیارد تومان در حال حاضر، اقتصادی‌ترین بودجه برای خودروهای غیرایرانی محسوب می‌شود. اما بهترین خودروهایی که می‌توان با این بودجه خریداری کرد چیست؟

به گزارش تجارت نیوز،

خرید خودرو در محدوده قیمتی یک میلیارد تومان برای خودروهای غیرایرانی، جزو کمترین بودجه‌هایی به شمار می‌رود که شما می‌توانید خودروهای مونتاژی را خریداری کنید. گرچه طی سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت‌ها در بازار، خرید خودرو با بودجه‌های چند صد میلیون تومانی برای بسیاری از افراد به یک آرزو تبدیل شده است.

در ادامه دو فهرست از خودروهای کارکرده و صفر کیلومتر بازار که جزو بهترین گزینه‌ها با بودجه یک میلیارد تومان محسوب می‌شوند، معرفی خواهند شد. لازم به ذکر است که خودروهای دست دوم بر اساس گزارش‌های مصرف‌کنندگان از میزان هزینه‌ها و خرابی خودروها جمع‌آوری شده، اما خودروهای صفر کیلومتر غالباً بر اساس آپشن‌ها و مشخصات فنی معرفی می‌شوند.

خرید دنا پلاس و تارا با بودجه یک میلیارد تومان!

با بررسی بازار خودروهای داخلی و مونتاژی می‌توان به فهرست زیر دست یافت. سه محصول داخلی از شرکت ایران خودرو که با رشد قیمت سال‌های گذشته به نرخ میلیاردی رسیدند، دو محصول مونتاژی و یک خودروی وارداتی (زوتی DL5) از معدود خودروهای یک میلیارد تومانی بازار هستند.

خودروهای صفر کیلومتر با بودجه یک میلیارد تومان
شرح محصول قیمت بازار (میلیون تومان)
تارا اتوماتیک V4 937
دنا پلاس توربو اتوماتیک 956
پژو 207 اتوماتیک پانوراما 995
ام وی ام X33 کراس دنده دستی 995
بک X3 Pro 1015
زوتی DL5 1015

واقعیت ماجرا این است که نوع استفاده در انتخاب خودروی مناسب تأثیر بالایی دارد. بنابراین با توجه به اینکه هر سه خودروی داخلی از گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کنند، در صورتی که به دنبال خودرویی جمع‌وجور و جوان‌پسند باشید پژو 207 پانوراما با گیربکس اتوماتیک می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

اما از میان دو خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا V4 اتوماتیک، با توجه به اینکه هر دو خودرو از لحاظ ابعاد و کلاس بدنه، شباهت بسیاری به یک‌دیگر دارند، شرایط کمی متفاوت است. خودروی تارا V4 از پیشرانه TU5 پلاس و دنا پلاس توربو اتوماتیک از پیشرانه EF7 توربوشارژ بهره می‌برد که حداکثر قدرت و گشتاور متفاوتی نسبت به یک‌دیگر تولید می‌کنند.

پیشرانه خودروی تارا حداکثر 113 اسب‌بخار و 144 نیوتن‌متر تولید می‌کند؛ این در حالی است که پیشرانه دنا پلاس حداکثر قدرتی برابر با 150 اسب‌بخار و 215 نیوتن‌متر را به تولید می‌رساند. بنابراین دنا پلاس نسبت به تارا از توان حرکتی و شتاب بهتری برخوردار خواهد بود، اما تارا هم  مزیت‌هایی نسبت به این سدان محبوب ایرانی دارد.

با توجه به اینکه تارا V4 اتوماتیک از پلتفرم پژو 301 بهره می‌برد، ایمنی بیشتری نسبت به دنا پلاس دارد. همچنین با وجود اینکه هر دو محصول از امکانات شبیه‌ به یک‌دیگر بهره می‌برند، اما تارا V4 اتوماتیک چند آپشن مانند گرم‌کن صندلی‌های جلو، سنسور پای صندوق عقب و چراغ خوش‌آمدگویی دارد که در دنا پلاس توربو آپشنال دیده نمی‌شود.

خودروی مونتاژی ارزان قیمت یا وارداتی؟

در میان خودروهای غیرایرانی، بک X3 Pro و ام وی ام X33 کراس دنده دستی دو محصول کراس‌اوور چینی است. این دو محصول را می‌توان در همان محدوده قیمتی یک میلیارد تومان خریداری کرد که تفاوت‌هایی با هم دارند. با توجه به اینکه مشخصات پیشرانه و حداکثر قدرت تولیدی این دو محصول شباهت بسیاری به یک‌دیگر دارند، گیربکس خودرو یکی از بزرگ‌ترین وجه تمایزات این دو محصول چینی است.

بک X3 پرو از گیربکس اتوماتیک CVT بهره می‌برد، این در حالی است که ام وی ام X33 کراس در این بازه قیمتی با گیربکس پنج سرعته دستی قابل خریداری است. بنابراین فارغ از طراحی ظاهری به روزتر X33 کراس، اگر به دنبال راحتی رانندگی باشید، بک X3 پرو با گیربکس اتوماتیک می‌تواند گزینه بهتری برای شما باشد.

اگرچه زوتی DL5 نیز در این فهرست به چشم می‌خورد، اما با توجه به سابقه نه‌چندان درخشان شرکت زوتی و همچنین توان حرکتی ضعیف این خودرو، خرید زوتی DL5 وارداتی پیشنهاد نمی‌شود.

مقایسه خودروهای چینی، فرانسوی یا کره‌ای کارکرده

در فهرست زیر نام 6 خودروی کارکرده بازار با مدل، کارکرد و قیمت حدودی را می‌توانید مشاهده کنید.

خودروهای کارکرده با بودجه یک میلیارد تومان
شرح محصول سال ساخت کارکرد حدودی (هزار کیلومتر) محدوده قیمتی (میلیون تومان)
کیا سراتو مونتاژ سایپا (1600 سی‌سی دنده‌ای) 1394 190 960
رنو ساندرو استپ‌وی (اتوماتیک) 1398 110 1030
جک S5 (اتوماتیک) 1396 150 1010
هایما S5 (توربو اتوماتیک) 1398 110 1030
لیفان X70 (اتوماتیک) 1400 70 1000
بسترن B30 (اتوماتیک) 1400 70 885

با توجه به ردیف بالا، انتخاب در خودروهای دست دوم با عمر کمتر از 10 سال به چند قسمت تقسیم می‌شود. کیا سراتو مونتاژی سایپا با اصالت کره‌ای و رنو ساندرو استپ‌وی با اصالت فرانسوی، دو محصول غیرچینی بازار هستند که می‌توان نسخه‌های کارکرده آن‌ها را در محدوده قیمتی یک میلیارد تومان خریداری کرد.

اما در میان چهار محصول مونتاژی چینی، با توجه به اینکه هایما S5 محصول شرکت ایران خودرو بوده و نسخه بهبود یافته آن، هم‌اکنون روی خط تولید شرکت قرار دارد، در نتیجه خدمات پس از فروش بهتری نیز نسبت به دیگر خودروهای مونتاژی بازار خواهد داشت. البته جک S5 یکی از خوش‌نام‌ترین خودروهای چینی بازار به شمار می‌رود که با وجود بازار دست دوم نه‌چندان جالب خودروهای چینی، نسخه‌های کارکرده این خودرو همچنان طرفداران بسیاری دارد.

اگر به دنبال خودروی سدان باشید، نسخه‌های کم کارکرد بسترن B30 با گیربکس اتوماتیک نیز می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. اگرچه بسترن B30 را می‌توان در محدوده قیمتی کمتر از 900 میلیون تومان خریداری کرد، اما با توجه به کیفیت ساخت بالا، استهلاک پایین، طراحی ظاهری قابل قبول و هماهنگی ادوات فنی خودرو با یک‌دیگر، بسترن B30 را می‌توان گزینه مناسبی برای خرید در بازار دست دوم دانست.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.