فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۵۸۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

جبهه‌گیری آمریکا و متحدان غربی در برابر واردات خودروهای الکتریکی چینی

جبهه‌گیری آمریکا و متحدان غربی در برابر واردات خودروهای الکتریکی چینی

اخیراً کشور کانادا به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا، اقدام به اعمال تعرفه 100 درصدی بر واردات خودروهای الکتریکی از چین کرد. بسیاری افراد بر این باورند که تصمیم فعلی کانادا در راستای جنگ تجاری به وجود آمده میان شرکای آمریکا با کشور چین است.

به گزارش تجارت نیوز،

کشور کانادا در ماه آگوست 2024، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری آمریکا و اتحادیه اروپا، اقدام به اعمال تعرفه 100 درصدی روی واردات خودروهای الکتریکی از چین کرد. برای اولین بار جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا از این تصمیم پرده‌برداری و آن را گامی در جهت مقابله با تولید بیش از حد و یارانه‌های سنگین دولت چین به صنعت خودروهای الکتریکی این کشور توصیف کرد​.

تعرفه‌های سنگین بر فولاد و آلومینیوم چین نیز از دیگر اقداماتی است که کانادا در جهت حفاظت از صنایع داخلی خود اتخاذ کرده است. البته آن‌طور که به نظر می‌رسد، این سیاست‌ها بخشی از یک رویکرد هماهنگ با دیگر قدرت‌های اقتصادی غرب بوده که هدف آن، مقابله با نفوذ اقتصادی چین در بازارهای بین‌المللی و به‌ویژه در حوزه خودروهای الکتریکی است.

تعرفه‌گذاری؛ بهترین ابزار برای مقابله با چین

همانطور که اشاره شد، به نظر می‌رسد که تصمیم کانادا به اعمال تعرفه 100 درصدی برای واردات خودروهای الکتریکی از چین نه‌تنها به‌عنوان یک اقدام مستقل، بلکه در چارچوب استراتژی کلی غرب برای مقابله با سیاست‌های اقتصادی چین است. چرا که کشورهای غربی، همچون آمریکا و اتحادیه اروپا، در ماه‌های اخیر اقداماتی مشابه را اتخاذ کرده‌اند. برای مثال آمریکا تعرفه 100 درصدی بر خودروهای چینی وضع کرده و اتحادیه اروپا نیز تعرفه‌هایی تا 38 درصد را برای جلوگیری از ورود محصولات ارزان قیمت چینی به بازارهای خود تصویب کرده است​.

این اقدامات به‌وضوح نشان‌دهنده نگرانی‌های مشترک کشورهای غربی نسبت به تسلط چین بر بازارهای بین‌المللی است. یارانه‌های سنگین دولت چین به شرکت‌های خودروسازی این کشور، قیمت تمام شده خودروهای الکتریکی چینی را کاهش داده و موجب شده است که این خودروها برای مصرف‌کنندگان کشورهای غربی جذاب شوند. در این شرایط، کشورهای غربی تلاش دارند با اعمال تعرفه‌های سنگین، از صنایع خود در برابر رقابت ناعادلانه حفاظت کنند.

سیاست تعرفه‌گذاری کانادا و دیگر کشورهای غربی، صرفاً یک ابزار اقتصادی نیست.چین در سال‌های اخیر به یکی از قدرت‌های اقتصادی جهان تبدیل شده و این موضوع نگرانی‌ها را در میان کشورهای غربی افزایش داده است. دولت‌های غربی، به‌ویژه آمریکا و کانادا، نگران این هستند که چین با استفاده از نفوذ اقتصادی خود به رقیبی قدرتمند در حوزه‌های فناوری و صنایع سبز تبدیل شود. بنابراین تعرفه‌های سنگین بر محصولات چینی به‌عنوان ابزاری برای محدود کردن نفوذ اقتصادی چین و حفظ موقعیت غرب در بازارهای جهانی مورد استفاده قرار گرفته است.

همچنین این سیاست‌ها، بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر غرب برای تقویت صنایع سبز داخلی و تسریع در فرآیند انتقال به انرژی‌های پاک است. تولید انبوه خودروهای الکتریکی چینی با قیمت‌های پایین می‌تواند توسعه این صنایع را در کشورهای غربی مختل کرده و وابستگی آن‌ها به واردات از چین را افزایش دهد.

تعرفه واردات خودروهای الکتریکی چه تأثیری بر اقتصاد چین و غرب دارد؟

اعمال تعرفه‌های سنگین بر واردات خودروهای چینی تأثیرات متعددی بر اقتصاد چین و کشورهای غربی خواهد داشت. از یک سو، صنایع خودروسازی چین که به‌شدت به صادرات وابسته است، با چالشی جدی مواجه خواهد شد. کاهش دسترسی به بازارهای غربی می‌تواند درآمد شرکت‌های خودروسازی چینی را به‌شدت کاهش دهد و آن‌ها را به‌سمت یافتن بازارهای جایگزین در مناطق دیگر جهان سوق دهد.

این روند در سال‌های اخیر شکل گرفته و چین به‌دنبال گسترش بازارهای خود در آسیا، خاورمیانه و آمریکای لاتین است. برای مثال بازار خودرو ایران، یکی از نمونه‌های بارز روند چین است و این موضوع را می‌توان از وجود طیق گسترده محصولات چینی در کشور متوجه شد.

از سوی دیگر، این تعرفه‌ها ممکن است تأثیرات منفی بر مصرف‌کنندگان غربی نیز داشته باشد. افزایش قیمت خودروهای وارداتی خصوصاً در بخش خودروهای الکتریکی می‌تواند سرعت انتقال به انرژی‌های سبز را در این کشورها کاهش دهد و اهداف زیست‌محیطی آن‌ها را به‌خطر اندازد​. از طرفی، شرکت‌های خودروسازی غربی نیز ممکن است به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید، با کاهش تقاضا مواجه شوند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.