فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۴۷۰۴

صدرنشین لیست شرکت های واردکننده خودرو را بشناسید

صدرنشین لیست شرکت های واردکننده خودرو را بشناسید

معین خودرو با تویوتا کرولا و تویوتا لوین همچنان در صدر لیست شرکت‌های واردکننده خودرو به کشور در سال ۱۴۰۳ قرار دارد.

به گزارش تجارت نیوز،

دور جدید واردات خودرو به کشور نسبت به سالیان گذشته با تفاوت‌هایی اجرا می‌شود. در گذشته نه‌چندان دور، خودرو‌های کره‌ای همچون محصولات هیوندای و کیا صدرنشین واردات خودرو بودند، اما در دور جدید، تویوتا کرولا و نسخه دیگر آن، تویوتا لوین جایگاه نخست را در اختیار دارند. این ۲ خودرو را شرکت‌های متفاوتی همچون معین‌خودرو و برساوش به بازار ایران عرضه می‌کنند.

پس از تردد در شهر‌های بزرگ ایران، می‌توان متوجه واردات انبوه تویوتا کرولا شد. بسیاری از متقاضیان خرید خودرو‌های وارداتی، این خودرو‌ها را برای نگهداری و فروش خریداری کردند. بااین‌حال آن‌قدر تویوتا کرولا جدید به بازار ایران وارد شده که مالکان این خودرو، تصمیم گرفته‌اند از خودروهایشان استفاده کنند! به همین دلیل، برخلاف سایر خودرو‌های وارداتی جدید، شاهد تردد تویوتا کرولا در سطح شهر‌ها هستیم.

براساس آمار گمرک ایران در پنج‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳، ۱۵ هزار و ۵۰۴ دستگاه خودرو سواری به ارزش ۳۱۷ میلیون و ۴۷۶ هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص شده است؛ بنابراین ارزش متوسط هر خودرو وارداتی حدود ۲۰.۴۷۷ دلار خواهد بود.

۴ واردکننده برتر خودرو به کشور در سال ۱۴۰۳

۴ شرکت در واردات خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون پیشتاز هستند. معین‌خودرو ایرانیان در رتبه نخست قرار دارد که ۴۵۱۸ دستگاه خودرو در این مدت به کشور آورده است. در رتبه دوم، سایپا با ۳۱۰۸ دستگاه قرار گرفته است. این شرکت محصولات چانگان نظیر چانگان CS۳۵ پلاس و چانگان CS۵۵ پلاس را به ایران می‌آورد. چانگان CS۳۵ پلاس نخستین خودرو وارداتی بازار ایران در مرحله جدید بود.

کرمان‌موتور رتبه سوم شرکت‌های واردکننده خودرو را از خود کرده است. این شرکت از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان مرداد، ۱۵۱۷ دستگاه خودرو وارد کشور کرده است. کرمان‌موتور از طریق زیرمجموعه خود موسوم به KTL، خودرو‌های هیوندای را به ایران می‌آورد. درنهایت گروه بهمن نیز با واردات ۱۳۵۰ دستگاه در پنج‌ماهه نخست ۱۴۰۳، رتبه چهارم را به دست آورد. سبد واردات بی‌ام کارز (زیرشاخه وارداتی گروه بهمن) بسیار متنوع است و شامل خودرو‌های چینی نظیر بستیون T۷۷ و هونگچی H۵ و خودرو‌های کره‌ای نظیر سانگ‌یانگ کوراندو می‌شود.

تویوتا کرولا

مقایسه آمار واردات معین‌خودرو با شرکت‌هایی نظیر کرمان‌موتور و گروه بهمن نشان می‌دهد چرا تعداد تویوتا کرولا وارداتی بازار ایران این‌قدر زیاد است. در واقع معین‌خودرو حدود ۳.۵ برابر KTL و گروه بهمن خودرو وارد کشور کرده است. البته تویوتا کرولا و تویوتا لوین تنها گزینه‌های وارداتی معین‌خودرو نیستند و این شرکت هوندا وزل را نیز به بازار ایران عرضه خواهد کرد.

دلایل صدرنشینی تویوتا کرولا و تویوتا لوین در دور جدید واردات خودرو

دلیل اصلی صدرنشینی تویوتا کرولا در دور جدید واردات خودرو را باید در سیاست‌های کلان این حوزه بررسی کنیم. دور جدید واردات خودرو با محدودیت‌های فراوان آغاز شد. یکی از این محدودیت‌ها سخت‌گیری بر عرضه خودرو‌های کره‌ای بود. به همین دلیل است که ۲ شرکت کوشاخودرو و KTL باوجود محبوبیت برند‌های کیا و هیوندای، موفق نشده‌اند تعداد قابل‌توجهی از این خودرو‌ها را به بازار ایران بیاورند.

یکی دیگر از دلایل عرضه قدرتمند تویوتا کرولا و تویوتا لوین به ایران تولید این خودرو‌ها در چین است. تویوتا همکاری گسترده‌ای با شرکت‌های خودروسازی چینی دارد، به‌خصوص ۲ برند FAW و GAC، از همکاران نزدیک تویوتا در این کشور به حساب می‌آیند. طیف وسیعی از محصولات تویوتا در چین مونتاژ می‌شوند و ازآن‌جایی‌که چین به مبدأ اصلی واردات خودرو در دور جدید تبدیل شده، واردات انبوه تویوتا منطقی به نظر می‌رسد. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که خودروسازان کره‌ای در مقایسه با ژاپنی‌ها، همکاری‌های محدودتری با شرکای چینی خود دارند.

 

منبع : دیجیاتو

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.