فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۰۲۳۰

مصرف انرژی زیاد کریپتو دارایی ها و هوش مصنوعی؛ برابر کل مصرف برق ژاپن

مصرف انرژی زیاد کریپتو دارایی ها و هوش مصنوعی؛ برابر کل مصرف برق ژاپن

مراکز داده و استخراج رمزارز در حال حاضر 2 درصد از مصرف برق جهانی و نزدیک به 1 درصد از انتشار جهانی را تشکیل می دهند و ردپای آنها در حال افزایش است.

به گزارش تجارت نیوز،

کریپتو دارایی‌ها و هوش مصنوعی چه وجه اشتراکی دارند؟ هر دو نیازمند انرژی زیادی هستند.

به دلیل برق مورد استفاده توسط تجهیزات پرقدرت برای «استخراج» رمزدارایی‌ها، یک تراکنش بیت‌کوین به طور تقریبی به همان اندازه برقی نیاز دارد که یک فرد معمولی در غنا یا پاکستان در سه سال مصرف می‌کند. به دلیل برق مصرفی مراکز داده هوش مصنوعی؛ پرس‌وجوهای چت‌جی‌پی‌تی 10 برابر بیشتر از یک سرچ گوگل برق نیاز دارد. 

بررسی‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد استخراج کریپتو و مراکز داده در مجموع ۲ درصد از تقاضای برق جهانی را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص داده‌اند. بر اساس پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی، این سهم احتمالاً طی سه سال به ۳.۵ درصد خواهد رسید. این میزان معادل مصرف فعلی برق ژاپن، پنجمین مصرف‌کننده بزرگ برق در جهان است.

تأثیرات زیست‌محیطی این فعالیت‌ها، صرف نظر از منافع اجتماعی و اقتصادی آن‌ها، یک نگرانی بزرگ است. یک مقاله پژوهشی جدید از صندوق بین‌المللی پول نشان داد که استخراج کریپتو می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ معادل ۰.۷ درصد از انتشار جهانی دی‌اکسید کربن را به خود اختصاص دهد. اگر این ارزیابی را به مراکز داده (بر اساس برآوردهای آژانس بین‌المللی انرژی) بسط دهیم، برآورد می‌شود که انتشار کربن این دو بخش می‌تواند تا سال ۲۰۲۷ به ۴۵۰ میلیون تن برسد، یعنی ۱.۲ درصد از کل جهان.

کریپتو

​سیستم مالیاتی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند شرکت‌ها را به کاهش انتشار آلاینده‌ها سوق دهد. بر اساس تخمین‌های صندوق بین‌المللی پول، یک مالیات مستقیم به میزان ۰.۰۴۷ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت می‌تواند صنعت استخراج کریپتو را وادار به کاهش انتشار آلاینده‌های خود در راستای اهداف جهانی کند. اگر تأثیر آلودگی هوا بر سلامت محلی نیز در نظر گرفته شود، نرخ این مالیات به ۰.۰۸۹ دلار افزایش می‌یابد که معادل افزایش ۸۵ درصدی در قیمت متوسط برق برای استخراج‌کنندگان است. چنین مالیاتی می‌تواند درآمد سالانه دولت‌ها را به ۵.۲ میلیارد دلار در سطح جهانی برساند و انتشار آلاینده‌ها را سالانه ۱۰۰ میلیون تن کاهش دهد (تقریباً برابر با میزان انتشار کنونی بلژیک).

برای مراکز داده، مالیات هدفمندی بر استفاده از برق آن‌ها باید به میزان ۰.۰۳۲ دلار به ازای هر کیلووات‌ساعت باشد، یا ۰.۰۵۲ دلار با در نظر گرفتن هزینه‌های آلودگی هوا. این مقدار کمی پایین‌تر از کریپتو است زیرا مراکز داده معمولاً در مکان‌هایی با برق سبزتر قرار دارند. این سیستم مالیاتی می‌تواند تا ۱۸ میلیارد دلار در سال درآمد ایجاد کند.

وضعیت امروز برعکس است: بسیاری از مراکز داده و استخراج‌کنندگان کریپتو از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی سخاوتمندانه‌ای در زمینه درآمد، مصرف و اموال بهره‌مند هستند. با در نظر گرفتن آسیب‌های زیست‌محیطی، اشتغال کم، و فشارهای وارده بر شبکه برق (که ممکن است قیمت‌ها را برای خانوارها افزایش دهد و تقاضا برای استفاده از کالاهای با انتشار کم مانند وسایل نقلیه الکتریکی را کاهش دهد)، مزایای خالص این رژیم‌های مالیاتی ویژه در بهترین حالت نامشخص است.

تشویق‌های سیاستی

از سوی دیگر، کاربردهای هوش مصنوعی می‌تواند منجر به استفاده هوشمندانه‌تر و کارآمدتر از انرژی شود، که برخی معتقدند می‌تواند به کاهش تقاضای برق کمک کند. سیاست‌های درست هنوز می‌توانند توسعه کاربردهای هوش مصنوعی با اثرات مثبت اجتماعی را تشویق و در عین حال آسیب‌های زیست‌محیطی را رسیدگی کنند.

برای سیاست‌گذاران، قیمت کربن گسترده‌ای که در سراسر کشورها هماهنگ باشد بهترین راه برای کاهش انتشار آلاینده‌ها خواهد بود، زیرا مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش داده، منابع برق پاک‌تر را تشویق می‌کند و بهره‌وری انرژی را بهبود می‌بخشد. . برای محدود کردن گرمایش کره زمین به 2 درجه، کشورها باید اقدامات بیشتری معادل افزایش قیمت کربن به 85 دلار در هر تن تا سال 2030 ارائه کنند. 

در غیاب قیمت جهانی کربن، تدابیر هدفمند می‌توانند استخراج‌کنندگان کریپتو و مراکز داده را به استفاده از تجهیزات با کارایی انرژی بیشتر تشویق کرده و حتی ممکن است انگیزه پذیرش استخراج کریپتویی را ایجاد کند که انرژی کمتری مصرف کند. تکمیل مالیات بر برق با اعتباری برای آلایندگی صفر، قراردادهای خرید برق دوجانبه و گواهینامه های انرژی تجدیدپذیر بالقوه نیز کمک خواهد کرد.

هماهنگی فرامرزی نیز همچنان مهم است، زیرا تدابیر سخت‌گیرانه‌تر در یک مکان می‌تواند تشویق به جابجایی به حوزه‌هایی با استانداردهای پایین‌تر کند.

با توجه به اینکه فرصت برای مهار افزایش دما به سرعت رو به اتمام است، گسترش منابع انرژی تجدیدپذیر و اعمال قیمت مناسب کربن به شدت مورد نیاز است. در این میان، تدابیر هدفمند از جمله مالیات‌گذاری می‌توانند به کاهش انتشار آلاینده‌های فزاینده از استخراج کریپتو و مراکز داده کمک کنند.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.