فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۵۵۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

آیا حمایت سلبریتی‌ها می‌تواند به پروژه‌های رمز ارزی اعتبار ببخشد؟

آیا حمایت سلبریتی‌ها می‌تواند به پروژه‌های رمز ارزی اعتبار ببخشد؟

تبلیغات پروژه‌ها در بازار رمز ارز از سوی افراد مشهور امری بسیار متداول است. اما آیا می‌توان به‌ واسطه شخصی مشهور در یک پروژه سرمایه‌گذاری کرد؟

به گزارش تجارت نیوز،

حمایت سلبریتی‌ها از یک پروژه رمز ارزی می‌تواند تاثیر بسزایی در موفقیت آن داشته باشد، اما اغلب گفته می‌شود تبلیغ یک سلبریتی از پروژه رمز ارزی، لزوماً به‌ معنای اعتبار آن پروژه نیست. بر اساس مقاله آکادمیکی که دو اقتصاددان سابق در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا در سال 2023 میلادی منتشر کرده‌اند، ارتباط معناداری میان تبلیغات سلبریتی‌ها برای یک پروژه رمز ارزی و مشکوک بودن آن پروژه وجود دارد. بر اساس این تحقیق، 26 درصد از عرضه‌های اولیه کوین‌ها (ICO) که در سال 2019 میلادی رخ دادند، نوعی کلاهبرداری (اسکم) بودند. این رقم در سال 2023، به 40 درصد افزایش یافته است. 

چگونه می‌توان به پروژه‌های رمز ارزی تبلیغ‌شده از سوی سلبریتی‌ها اعتماد کرد؟

ایمی روز گودی، مدیر انجمن اقتصاد دیجیتال استرالیا، در مصاحبه با رسانه کوین‌تلگراف در‌این‌باره گفت: «تبلیغات از سوی سلبریتی‌ها پیش از محبوبیت دنیای رمز ارز نیز رواج داشته است. با وجود اینکه تبلیغات یک سلبریتی می‌تواند باعث جذب مشتریان شود، حضور آن شخص مشهور در پروژه، لزوماً تنها فاکتور برای اعتبار آن نیست و همیشه باید به جزئیات توجه کرد.»

مهم‌ترین فاکتورهایی که باید هنگام انتخاب این نوع پروژه‌ها مد نظر قرار داد عبارت‌اند از: شفافیت، داشتن نقشه راه مشخص، تیم حرفه‌ای و باتجربه و اطلاعات جزئی تکنیکال پروژه. در صورت وجود این فاکتورها، تبلیغ سلبریتی می‌تواند بخشی از استراتژی بازاریابی آن پروژه باشد. 

سلبریتی‌ها و پروژ‌ه‌های شکست‌خورده رمز ارزی

بسیاری از سلبریتی‌های مشهور دنیای ورزش مانند شکیل اونیل و تام بریدی و بازیگرانی مانند گوئنیت پالترو و پاریس هیلتون از جمله اشخاصی بودند که در سال‌های گذشته تبلیغاتی برای پروژه‌ها و نهادهای رمز ارزی انجام دادند، اما این پروژه‌ها و نهادها یا شکست خوردند یا به‌ طور کلی ناپدید شدند.

برای مثال، در مارس 2023، هشت شخصیت مشهور از جمله یوتیوبر مشهور جیک پال و لینزی لوهان از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا جریمه شدند، چراکه اعلام نکرده بودند در پروژه‌های تبلیغی شریک هستند. در همین زمان، پرونده دیگری نیز علیه اینفلوئنسرهایی که به تبلیغ صرافی رمز ارزی FTX پرداخته بودند و درباره کمیسیون دریافتی خود توضیح نداده بودند تشکیل شد. تصاویر زیر تعدادی از پروژ‌ه‌های تبلیغ‌شده از سوی افراد مشهور و ارزش آنها در طول زمان را نشان می‌دهد:

Mark-Chart-1536x1317-ezgif.com-avif-to-jpg-converter

Gwyneth-Chart-1536x1317-ezgif.com-avif-to-jpg-converter

آیا پروژه‌های رمز ارزی تبلیغ‌شده از طرف افراد مشهور همواره کلاهبرداری هستند؟

رابرت هوگندورن، مدیر محتوای پلتفرم تحلیل بلاک‌چینی DappRadar، در‌ا‌ین‌باره به کوین تلگراف توضیح داده است. از نظر او، تبلیغات یک سلبریتی برای پروژه رمز ارزی لزوماً همواره نشانه بدی نیست. باید به پروژه و اعتبار شخص تبلیغ‌کننده نیز توجه کرد. برای مثال، تعداد زیادی از بازیکنان ورزشی تاکنون از پلتفرم‌های fantasy sports حمایت کرده‌اند و مشکلی نیز برای این پلتفرم‌ها پیش نیامده است. 

با وجود این، در حوزه پروژه‌های میم کوینی و NFT باید دقت بیشتری کرد چراکه شک و نااطمینانی بالایی در این حوزه  وجود دارد و اغلب این پروژه‌ها به کلاهبرداری ختم می‌شوند. برای مثال، بیش از 1.7 میلیون توکن از ابتدای سال جاری میلادی در Pump.fun عرضه شده‌اند و تنها 1.5 درصد این پروژه‌ها به ارزشی بالای 63 هزار دلار دست پیدا کرده‌اند. 

اخبار حوزه رمزارزها را در صفحه ارز دیجیتال تجارت‌نیوز بخوانید.

سلب مسئولیت: همان‌طور که بر همگان روشن است، ورود به معاملات در هر نوع بازاری نیازمند دانش و تجربه‌ کافی است. این گزارش تجارت‌نیوز تنها در راستای تحلیل داده‌ها و اخبار مربوطه است و این مجموعه هیچ‌گونه پیشنهادی برای هر نوع معامله‌ای به خوانندگان محترم ارائه نمی‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.