کد مطلب: ۶۱۵۹۱۱

اختصاص ۱۰ برابر درآمدهای نفتی برای اینترنت

بودجه ۱۰ هزار میلیاردی برای اینترنت ملی

بودجه ۱۰ هزار میلیاردی برای اینترنت ملی

بودجه وزارت ارتباطات در قانون بودجه امسال ۱۳ هزار میلیارد و ۹۸۸ میلیون تومان است، که از این مقدار ۱۰ هزار میلیارد تومان به ایجاد اینترنت ملی اختصاص می‌یابد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که وزارت ارتباطات در قانون بودجه ۱۴۰۱ بیشترین درصد تغییر نسبت به سال گذشته را به خود اختصاص داده است، نماینده مجلس از اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه اینترنت ملی خبر داد.

با توجه به صحبت‌های وزیر ارتباطات که اصلی‌ترین پروژه را ایجاد شبکه ملی اطلاعات می‌داند، به نظر می‌رسد این افزایش بودجه برای فراهم کردن زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات بوده است.

حالا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید براساس لایحه بودجه، وزارت ارتباطات مجاز است از طریق مولدسازی و فروش اموال و دارایی‌های مازاد منقول و غیرمنقول، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه ملی اطلاعات اختصاص دهد. (تسنیم)

مصطفی طاهری درباره رشد بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال آینده در مقایسه با سایر دستگاه‌ها مناسب دانسته است، گفت: در بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها لایحه بودجه می‌توان ردپای شبکه ملی اطلاعات را دید.

اینترنت ملی یا اینترنت ماهواره‌ای؟

ساخت اینترنت داخلی در حالی است که رئیس رگولاتوری (سازمان تنظیم مقررات رادیویی) چندی پیش از ورود اینترنت ماهواره‌ای به ایران خبر داده است.

با وجود اینکه درصد زیادی از بودجه امسال به ایجاد شبکه ملی اطلاعات اختصاص می‌یابد، اما احتمالا به دلیل نبود محدودیت در اینترنت ماهواره‌ای، کاربران ایرانی به سمت اینترنت‌ ماهواره‌ای تمایل بیشتری خواهند داشت.

بسیاری از کارشناشان این حوزه معتقدند که شبکه ملی اطلاعات می‌تواند دسترسی آزاد به اینترنت بین‌المللی را محدود کند و باعث مشکلات فراوانی برای کاربران ایرانی بشود.

علی‌رغم وجود محدویت در اینترنت بین‌الملی، کندی اینترنت در چند ماه اخیر نیز باعث گلایه‌ بسیاری از کاربران شده است و مسئولان علت این کندی را کمبود پهنای باند بین‌المللی عنوان می‌کنند.

بحث راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات از سالیان پیش مطرح شده است، قرار بود تا پایان دولت دوازهم اجرایی شود. این طرح به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و کمبود بودجه لازم مطابق پیش‌بینی‌ها جلو نرفت.

همچنین براساس گزارش‌های پیشین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، دولت تا سال ۹۸ حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان برای اینترنت ملی هزینه کرده، اما این طرح همچنان تکمیل نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.