خبر فوری:

خبر مهم:

کد مطلب: ۶۲۹۶۲۸

رمزارز

رمزپول بانک مرکزی مزیتی ندارد/ تعیین‌تکلیف صرافی‌های رمزارز تا اوایل ۱۴۰۱؟

رمزپول بانک مرکزی مزیتی ندارد/ تعیین‌تکلیف صرافی‌های رمزارز تا اوایل ۱۴۰۱؟

حدود یک ماه پیش اعلام شد پس از حدود دو سال کار بر روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی، نمونه پایلوت این رمزپول آماده شده است. اما این رمزپول چقدر مزیت ایجاد می‌کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، حدود یک ماه پیش اعلام شد پس از حدود دو سال کار بر روی پلتفرم و زیرساخت رمزپول بانک مرکزی، نمونه پایلوت این رمزپول آماده شده است. اما این رمزپول چقدر مزیت ایجاد می‌کند؟

مهدی شریعتمدار، رئیس هیات مدیره فین‌تک در این خصوص عنوان کرد: پول دو کار اساسی حفظ و انتقال ارزش را انجام می‌دهد. به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در نقل‌وانتقالات اینترنتی ریال انتقال ارزش را به خوبی انجام نمی‌دهد و در زمینه حفظ ارزش نیز اوضاع بهتر نیست. بنابراین رمزپولی که مبنای آن ریال است از این دو جهت تغییر زیاد یا مزیت خاصی ایجاد کند مگر مزیت‌های خرد فنی. چرا که مشکلات ریال برای رمزپول بانک مرکزی هم وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: رمزپول بانک مرکزی توسط شرکت خدمات انفورماتیک که یکی از بزرگترین شرکت‌های پیمانکاری بانک مرکزی است به صورت انحصاری در حال توسعه است و دستورالعمل آن هنوز منتشر نشده است. شاید بهتر بود اول وایت پیپر منتشر شود و مورد نقد قرار بگیرد بعد به سراغ توسعه فنی بروند.

رئیس هیات مدیره فین‌تک عنوان کرد: در حوزه رمزپول‌ها روش انتشار، روش سوزاندن یا از بین بردن، روش انتقال و شفافیت شبکه اهمیت دارد اما زیرساخت فنی رمزپول پیچیده نیست و هر شرکت حاکمیتی یا مربوط به بانک مرکزی یا پیمانکاری می توانند برای توسعه آن کمک کنند.

در حوزه رمزارز کنترل ریسک لازم است نه مجوزدهی

شریعتمدار در خصوص رگولاتوری دولت در حوزه رمزارزها عنوان کرد: سرویس‌های فراگیر عمومی در حوزه خود تا حدی رگولیشن را انجام می‌دهند و حوزه خود را تنظیم می‌کنند. پلتفرم‌های رمزارز نیز معضلات را کامل ساماندهی کردند. البته ریسک‌هایی متوجه پلتفرم‌ها هست اما چیزی که نیاز است کنترل ریسک و تنظیم‌گری است نه مجوزدهی.

رئیس هیات مدیره فین‌تک گفت: حاکمیت یا دولت رویکرد واحدی در خصوص رمزارزها ندارد. در بدنه حاکمیت طیفی متشکل از اشخاص موافق تا مخالف شکل گرفته و نمی‌توان گفت که رویکرد حاکمیت مبتی بر توسعه و استفاده از فرصت‌های این حوزه است یا ممنوع کردن آن. به نظر من تفاوت نظر فرسایشی تا چند ماه ابتدایی ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت و بعد تصمیماتی گرفته خواهد شد.

وی اظهار کرد: طرح رمزارزش که توسط معاونت اقتصادی دولت پیش می‌رود در اصل اتفاق مثبتی است اما در مورد مشارکت بخش خصوصی خیلی بحث بود و در نهایت نهادهای حاکمیتی تصمیم گرفتند بخش خصوصی حضور نداشته باشد. قوانینی در حوزه مشارکت بخش خصوصی وجود دارد و منظور این نیست که از بخش خصوصی سوال کنید و در نهایت کار خود را انجام دهید.

وی ادامه داد: منظور این است که با بخش خصوصی مشارکت شود. به نظرم بخش خصوصی حداقل در موضوعات مرتبط با خود باید حق رای هم‌وزن داشته باشد. اما من این رویکرد را در حوزه طرح رمزارزش نمی‌بینم و بعید می‌دانم طرح‌هایی که بدون مشارکت بخش خصوصی تصویب می‌شود موفق باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.