فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۶۹۲۳۷۱

تجارت‌نیوز یک نوآوری را بررسی می‌کند:

جای خالی استارتاپ‌های جمع سپاری در ایران/ یافتن راه‌‌‌حل‌ خارج از مرز سازمان‌

جای خالی استارتاپ‌های جمع سپاری در ایران/ یافتن راه‌‌‌حل‌ خارج از مرز سازمان‌

برای حل مساله سازمان‌ها همواره با دشواری‌هایی مواجه هستند؛ اما پلتفرم‌های جمع سپاری می‌توانند بخش زیادی از این مشکلات را برطرف کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پلتفرم‌های جمع سپاری (Crowdsourcing) بر اساس یک نیاز مهم به وجود آمدند. مشکلات در سازمان‌ها به طور معمول در زمان‌های کوتاه رخ می‌دهند. اگر بخواهیم واضح‌تر بیان کنیم، کسب و کارهای بزرگ و کوچک در فواصل زمانی مختلف با مسائل متعددی روبرو هستند. بنابراین همواره در استخدام‌ها بیشتر افرادی را جذب می‌کنند تا دارای مهارت بالایی در حل مسئله باشند. اما پیدا کردن نیرو کار با تمام ویژگی‌های مورد نظر کارفرما گاهی تبدیل به امری دشوار می‌شود. حتی یافتن فرد مورد نظر پایان ماجرا نیست. چراکه نگاه افراد در خصوص موضوعات مختلف محدود است و پوشش دهنده اکثر زوایای ممکن نیست. پس لازم است با استفاده‌ از فناوری و نوآوری‌های نشات گرفته‌ از آن امکانی فراهم شود، تا سازمان‌ها بتوانند در حل مسائل، برطرف کردن موانع و بحران‌ها موفق عمل کنند.

بستر جمع سپاری امکانی‌ست که راه حل‌ها را بیرون از مرزهای سازمان می‌یابد و می‌تواند در رفع مشکلات و موانع مورد توجه قرار گیرد.

پلتفرم‌های جمع سپاری

پلتفرم‌های جمع‌ سپاری مبتنی بر فناوری اطلاعات به روشی محبوب برای حل مشکلات سازمانی با دسترسی به دانش و تخصص جهانی تبدیل شده‌اند. بسترهای جمع‌سپاری به‌طور عمومی تعداد زیادی از افراد را برای انجام کاری که معمولاً توسط یک کارمند یا یک پیمانکار انجام می‌شود دعوت می‌کنند. چنین پلتفرم‌هایی با موفقیت در زمینه‌های مختلفی مانند تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌ها ( Kaggle.com )، تجارت بین‌المللی ( X-Culture.org )، توسعه نرم‌افزار ( TopCoder.com )، تحقیق و توسعه ( ideaconnection.com )، طراحی‌های گرافیکی و هنری ( Threadless.com ) و مراقبت‌های بهداشتی ( CrowdMed.com ) استفاده می‌شوند.

افراد بسیاری با فعالیت برون سپاری (Outsourcing) آشنایی دارند. اما چیزی که مهم است فهم دقیق تفاوت جمع سپاری و برون سپاری‌ست؛ جمع سپاری در تعریف عام به معنای دعوت از عده زیادی برای مشارکت در انجام امری به خصوص است. این دعوت به‌جهت یافتن راه‌کارها میان افراد متخصص در یک رشته خاص کاری‌ست. جمع سپاری گاهی بدون در نظر گرفتن پاداش صورت می‌پذیرد. گاهی به شکل رقابتی و گاهی نیز پاداش و رقابت ترکیب می‌شوند تا افراد برای حل یک مسئله بیشترین مشارکت را داشته‌ باشند.

جمع سپاری در ایران

در ایران استارتاپ‌هایی با این فعالیت کاری در عرصه حرفه‌ای حضور ندارند. بیشتر استارتاپ‌های شکل گرفته‌، بخشی از حوزه کاری تامین مالی‌های جمعی یا همان Crowdfunding هستند. بنابراین نیاز جدی در زمینه جمع سپاری‌ها با موضوعات کاری متفاوت در بخش‌های مختلف حرفه‌ای احساس می‌شود.

البته بخشی از این عدم توجه به‌‌بسته بودن فضای کاری شرکت‌ها بر می‌گردد. با توجه به فرهنگ مخفی نگه داشتن هر نوع فعلی در سازمان‌ها از سوی مدیران شرکت‌ها کمتر به سمت نظر سنجی‌ها جمعی یا ایجاد بستری برای استفاده از مشارکت ایده‌های عمومی حرکت کردند.

ماهیت جمع سپاری نیز مطرح کردن هر موضوعی در فضای عمومی را مجاز نمی‌داند و لازم است این ذات مورد مطالعه و بررسی بیشتر قرار بگیرد.

لزوم توجه به حقوق مالکیت فکری نیز می‌تواند منجر به اعتماد بیشتر افراد شود. اگر ایده‌پردازان از عدم تصاحب ایده خود توسط دیگران بدون در نظر گیری حق و حقوقشان مطمئن شوند، بیشتر به تولید فکر و ایده می‌پردازند.

همچنین بومی سازی پلتفرم‌ها آن‌ها را کاربردی‌تر و مطابق با نیازهای واقعی کسب و کارها می‌‌سازد. همچنین شرکت‌ها می‌توانند با مرجع فارسی ارتباطی راحت‌تر برقرار کنند.

مالی

چرا جمع سپاری؟

برای یافتن راه‌حل‌ها یا پیدا کردن ایده‌های متنوع و بکر، لازم است دنبال نظرات جدید و اندیشیدن خارج از مرزهای سازمان باشیم. گاهی کار کردن در یک محیط و سازگاری با چارچوب‌های موجود آن، امکان خلق ایده‌های جدید و نگاه کردن از زاوایای متفاوت را سخت می‌کند. ینابراین شایسته است، قدم خارج از محیط سازمان گذاشته‌ شود تا با جستجو میان ایده‌ها و تفکرات جدید بتوان خلاقیت‌ها را به نحو احسن مورد استفاده قرار داد.

بسته‌بودن و ماندن در وضعیت امتحان شده‌به‌ ظاهر می‌تواند فضای قابل اطمینایی فراهم آورد. اما بهره‌برداری مثبت و نظر سنجی‌های وسیع‌تر در بخش‌های مختلف می‌تواند فرصت‌های بالقوه‌ را به فعلیت برساند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.