کد مطلب: ۷۹۷۴۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سقوط ۵.۲ درصدی سهام علی بابا

سقوط 5.2 درصدی سهام علی بابا

قیمت سهام سافت بانک در روز پنج‌شنبه تغییر چندانی نداشت و بازار گسترده‌تر (.N225) را دنبال کرد. سهام علی بابا، پس از این گزارش در هنگ‌کنگ 5.2 درصد سقوط و 2.8 درصد نیز ضرر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سافت‌بانک، کمپانی سرمایه‌گذاری ژاپنی در فضای فناوری، تقریبا تمام سهام باقی‌مانده خود در گروه علی بابا را به فروش رسانده است.

این فروش در حالی انجام شده که ارزش‌گذاری شرکت‌های بزرگ فناوری چین پس از دو سال رو به بهبود است. چنین امری، فرصتی را برای سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت انثال سافت‌بانک در یک کسب‌وکار فراهم می‌کند تا از مواجهه با اقتصاد آسیب‌دیده از سیاست‌های سخت‌گیرانه همه‌گیر جلوگیری کنند. در واقع، این حرکت سافت بانک را می‌توان نوعی اگزیت به‌شمار آورد.

قیمت سهام سافت بانک در روز پنجشنبه تغییر چندانی نداشت و بازار گسترده‌تر (.N225) را دنبال کرد. سهام علی بابا، پس از این گزارش در هنگ‌کنگ 5.2 درصد سقوط و تا 2.8 درصد نیز ضرر کرد.

سافت بانک به دنبال راه‌هایی برای کسب درآمد از سهام خود در علی بابا بوده است که این شرکت سرمایه‌گذاری ژاپنی بیش از دو دهه پیش تنها با هزینه 20 میلیون دلاری آن را خریداری کرد.

افراد آشنا به این معامله ماه گذشته به رویترز گفتند که SoftBank قصد دارد امسال عرضه اولیه طراح تراشه بریتانیایی (Arm) را آغاز کرد و حداقل 8 میلیارد دلار جمع‌آوری کند.

کاهش سهام سافت‌بانک

روز چهارشنبه، FT اعلام کرد که فروش آتی براساس پرونده‌های موجود در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده نشان می‌دهد که سهام سافت‌بانک در علی‌بابا در نهایت از تقریباً 15 درصد به 3.8 درصد کاهش خواهد یافت. به گفته این روزنامه، گروه ژاپنی به رهبری موسس میلیاردر ماسایوشی سان، در سال جاری حدود 7.2 میلیارد دلار از سهام علی بابا را از طریق قراردادهای پیش‌پرداخت فروخته است.

به گزارش روزنامه بریتانیایی، سافت بانک گفته که این تراکنش‌ها نشان‌دهنده تغییر به حالت دفاعی برای رسیدگی به یک محیط تجاری نامطمئن است و جزئیاتی را در اعلام نتایج سود سه ماهه خود در ماه می ارائه خواهد کرد.

سهام علی بابا در بورس آمریکا در معاملات روز چهارشنبه 1.3 درصد کاهش یافت. Shinji Moriyuki، تحلیلگر SBI Securities گفت: «جو نظارتی چین در بخش اینترنت در سال‌های اخیر به شدت سخت‌گیرانه‌تر شده است.»

سافت بانک در سال گذشته با فروش سهام علی بابا یعنی 14.6 درصد از 23.7 درصد، به سود 34 میلیارد دلاری دست یافت، زیرا این شرکت به دنبال افزایش ذخایر نقدی در میان زیان‌های شدیدی بود که در صندوق ویژن فاند خود متحمل شده بود.

Vision Fund که دنیای فناوری را با شرط‌بندی‌های سرمایه‌گذاری بزرگ خود روی استارتاپ‌ها متحول کرد، در تقویم سال 2022 زیان حیرت‌انگیز 8 تریلیون ینی (60 میلیارد دلار) را ثبت کرد. به این دلیل که آشفتگی بازار ارزش‌گذاری شرکت‌های پرتفو را کاهش داد و سافت‌بانک را وادار به افزایش نقدینگی کرد.

جالب است بدانید علی بابا در حال حاضر، بیش از دو سوم ارزش خود را که در اواخر سال 2020 به دست آمد، از دست داده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.