خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۰۸۴۸

بازار آنلاین خودرو ۱۸۰میلیارد تومان گردش مالی ماهانه دارد

سهم ۱درصدی پلتفرم‌های نسل دوم بازار آنلاین خودرو

سهم ۱درصدی پلتفرم‌های نسل دوم بازار آنلاین خودرو

گردش مالی بازار پلتفرم‌های آنلاین بازار خودرو چیزی حدود 180 هزار میلیارد تومان در ماه است. اما به گفته سجاد باقری، مدیرعامل همراه‌مکانیک، سهم پلتفرم‌های نسل دوم تنها یک درصد از کل بازار است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پلتفرم‌های آنلاین حوزه خدمات خودرو طی سال‌های اخیر با استقبال زیادی از جانب کاربران مواجه شده است. با این حال سجاد باقری، مدیرعامل همراه‌مکانیک خودرو با اشاره به اینکه 50 تا 60 درصد حجم این بازار مربوط به نسل اول این پلتفرم‌ها یعنی دیوار و شیپور است به تجارت‌نیوز گفت: نسل دوم پلتفرم‌های بازار آنلاین خودرو مربوط به سایت‌هایی است که خدمات آنلاین خودرو ارائه می‌دهند. با این حال می‌توانیم از نسل اول این پلتفرم‌ها به عنوان رهبران بازار یاد کنیم.

او افزود: بازار آنلاین خودرو برخلاف سایر بازارها که به سهولت وارد فضای آنلاین شدند با سختی‌های زیادی وارد این بازار شد.

مدیرعامل همراه‌مکانیک پیرامون گردش مالی بازار آنلاین خودرو بیان کرد: گردش مالی روزانه این بازار با روزی 15 هزار معامله در روز به چیزی حدود 400 میلیون تومان می‌رسد که در ماه حدود 180 میلیارد تومان می‌شود.

سهم یک درصدی نسل دومی ها

او ضمن تاکید بر اینکه از این مقدار تنها یک درصد سهم پلتفرم‌های نسل دوم است، ادامه داد: دلیل این مقدار کم هم نگاه سنتی به بازار خودرو است. این روزها خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است. در نتیجه اعتماد به بازار آنلاین برای مردم سخت است.

با این حال تاکنون استقبال از بازار آنلاین خودرو به نوعی خوب بوده است و این به علت نیاز مردم به این بازار است. به گفته باقری پلتفرم‌های نسل اول زمانی روی کار آمدند که مردم احساس کردند باید بازار شفاف‌تر شود. پلتفرم‌های نسل دوم نیز با خدماتی که ارائه می‌دهند به نیازهای افراد مبنی بر انجام یک معامله کاملا امن پاسخ می‌دهند. او همچنین گفت که با وجود این پلتفرم‌ها فروشنده دیگر نیازی به دانش معامله نداشته و صفر تا صد این کارها توسط پلتفرم انجام می‌شوند. ضمن اینکه خدمات گارانتی و فروش اقساطی نیز جزو خدمات این پلتفرم‌ها به شمار می‌روند.

بازار راه خودش را پیدا می‌کند

یکی از مهم‌ترین وظایف بازار آنلاین، شفاف‌سازی قیمت‌ها است. با این حال هر از چند گاهی با افزایش قیمت‌ها، دولت مشکل را به گردن پلتفرم‌های آنلاین انداخته و آنان را مقصر افزایش قیمت می‌داند. باقری دراین باره بیان کرد: وظیفه پلتفرم‌ها این است که در دوران نوسان قیمت‌ها در بازار خودرو نقشی بی‌طرفانه داشته و اجازه دهند قیمت‌ها توسط عرضه و تقاضا تعیین شوند. وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود مقصر پلتفرم نیست و دلایل اقتصادی دیگری پشت آن است.

او درباره اثر بالارفتن قیمت‌ها در نوع و میزان استقبال مردم نیز اشاره کرد: شواهد نشان می‌دهد با بالارفتن قیمت‌ها تمایل مردم بیشتر به سمت تعمیر خودرو است تا خرید خودروی جدید.

اقتصاد دستوری یکی از مهم‌ترین معضلاتی است که گریبان‌گیر اغلب بازارها به خصوص بازار خودرو شده است. این موضوعی است که سجاد باقری نیز روی آن تاکید دارد. او ضمن اشاره به اینکه مهم‌ترین دلیل بالارفتن قیمت خودرو، دخالت‌های نابه‌جای دولت است، بیان کرد: وقتی جلوی واردات گرفته شود، انحصار ایجاد می‌شود. متاسفانه بازار خودرو بازاری است که دولت در آن نقش مهمی داشته و انحصار ایجاد کرده است.

قفل جذب سرمایه بازشدنی نیست

مدیرعامل همراه‌مکانیک پیرامون وضعیت جذب سرمایه در استارتاپ‌های حوزه خودرو نیز اظهار کرد: فضای جذب سرمایه در ایران قفل است. اما این ربطی به نوع بازار نداشته و به دلیل مشکلات کشور است.

او با اشاره به اینکه استارتاپ‌های خودرویی در دنیا جزو موفق‌ترین و ارزشمندترین استارتاپ‌ها هستند، گفت: برای مثال استارتاپ کاروانا در آمریکا که یک استارتاپ خودرویی است نزدیک به یک میلیارد دلار ارزش دارد.

او در پایان خاطرنشان کرد: بازار آنلاین خودرو، بازار بزرگی است و سرمایه انسانی زیادی در آن دخیل اسا. نسل بعدی این پلتفرم‌ها قطعا خدمات بهتری ارائه می‌دهند. این مشروط بر این است که دولت مداخله‌ای در این بازار نداشته و اجازه دهد پلتفرم‌ها با عرضه و تقاضا قیمت‌ها را تعیین کنند. ضمن اینکه خودرو به دلیل تبدیل شدن به کالای سرمایه‌ای با رفاه مردم گره خورده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.