خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۳۴۳۶

علت شکست پروژه جستجوگر بومی چه بود؟

علت شکست پروژه جستجوگر بومی چه بود؟

راه‌اندازی پروژه جستجوگر ملی یا بومی سال‌هاست که مطرح است، اما در نهایت به خروجی مشخصی نرسیده و کاربران از پروژه‌هایی که در این زمینه راه‌اندازی شده استقبال نکرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال ۱۳۹۸ قرار بود پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئول انجام تحقیقاتی باشد تا دلایل عدم موفقیت در این زمینه را استخراج کند. حالا محمد رضوی‌زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام می‌کند که در یک سال گذشته این پژوهشگاه هیچ فعالیتی در این زمینه انجام نداده و تحقیقات و پژوهش در مورد جستجوگر بومی جزو اولویت‌های فعلی این پژوهشگاه نیست.

رضوی‌زاده در این مورد در نشست خبری خود و در پاسخ به سؤال کارنگ که آیا دلایل شکست استفاده از پروژه جستجوگر بومی که به این پژوهشگاه سپرده شده بود مشخص شده است، گفت: «خیر در یک سال گذشته هیچ فعالیتی روی این پروژه انجام نداده‌ایم و این پروژه جزو اولویت‌های ما نیست.»

او در مورد چرایی این موضوع توضیح داد: «هر موضوعی که اولویت باشد از سمت وزارت ارتباطات به ما ارجاع داده می‌شود و در یک سال گذشته این موضوع اولویت نبوده و کسی به ما تحقیقات روی آن را ارجاع نداده است. البته اگر کسی متولی جویشگر بومی در کشور شود ما می‌توانیم به آنها کمک کنیم.»

تأسیس مرکز نوآوری برای حمایت از فعالیت استارتاپ‌ها

در ادامه این نشست خبری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که به‌زودی و با پتانسیل‌هایی که در این پژوهشگاه وجود دارد یک مرکز نوآوری برای حمایت از نخبگان و جهت‌دهی به فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه ICT راه‌اندازی خواهد شد.

رضوی‌زاده در پاسخ به سوال دیگر کارنگ که چه میزان این پژوهشگاه روی پروژه‌های فناورانه براساس دستور وزیر ارتباطات سرمایه‌گذاری کرده است اعلام کرد که در سال گذشته حجم پروژه‌های فناورانه‌ای که آنها روی آن کار تحقیقاتی و پژوهشی انجام داده‌اند بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است. البته او تأکید کرد که نمی‌داند که چه میزان از این سرمایه منتج به تولید محصولات بومی شده است.

محمد رضوی‌زاده، رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به اینکه در حال حاضر این پژوهشگاه به‌عنوان بازوی پژوهشی و آموزشی وزارت ارتباطات است و می‌خواهد مغز متفکر و پیشران حوزه ICT باشد، گفت: «قرار است مسائلی را که در قسمت‌های مختلف وزارت ارتباطات وجود دارد، شناسایی و برای حل آنها راه‌های خلاقانه پیدا کنیم. علاوه بر وزارت ارتباطات ما با دانشگاه‌ها نیز در ارتباط هستیم و به شکلی نقطه اتصال وزارت ارتباطات با وزارت علوم به حساب می‌آییم.»

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: «یکی از دیگر وظایف ما آینده‌پژوهی در روند پیشرفت حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و استخراج ایده برای کمک به سیاستگذاری کلان کشور است. یکی از دارایی‌های پژوهشگاه، آزمایشگاه‌های تخصصی در این مجموعه است که اکنون تعداد آنها به ۳۰ عدد رسیده است. از این آزمایشگاه‌ها برای توسعه تجهیزات حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات استفاده خواهیم کرد.»

او با اشاره به چالش‌های موجود در این زمینه گفت: «یکی از چالش‌های موجود در اکوسیستم ارتباطات نبود تجهیزات یا سختی دسترسی به آنهاست، پژوهشگاه برای پیشبرد پروژه‌هایی که در این بخش شکل می‌گیرد تجهیزات چند ده میلیاردی آزمایشگاهی خود را برای توسعه پایه برخی محصولات در اختیار شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان قرار می‌دهد تا نیاز نباشد در ابتدای کار خود چنین هزینه‌ای را متحمل شوند.»

وی درباره حوزه‌های فعالیت پژوهشگاه اعلام کرد: «زیرساخت‌ها و خدمات ارتباطی مانند شبکه‌های نوری و ماهواره‌ای یکی از بخش‌های اصلی فعالیت‌های پژوهشگاه است. حوزه دیگر امنیت است و تیم‌های متعدد در پژوهشگاه در این بخش فعالیت می‌کنند. علاوه بر تمام اینها به بخش تنظیم‌گری نیز ورود کردیم. رصد فناوری‌‌های نوین از دیگر وظایف ذاتی پژوهشگاه ارتباطات است. چهار سال قبل اولین پایلوت نسل پنجم اینترنت در این محل به مرحله اجرا درآمد.»

او در ادامه با بیان اینکه پژوهشگاه ارتباطات در طراحی زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی نقش پررنگی دارد، گفت: «به زودی و با پتانسیل‌هایی که در پژوهشگاه وجود دارد یک مرکز نوآوری برای حمایت از نخبگان و جهت‌دهی به فعالیت استارتاپ‌ها در حوزه ICT راه‌اندازی خواهیم کرد.»

او با اشاره به ورود پژوهشگاه به فناوری‌های نوین اعلام کرد: «مرکز مجزا برای هوش مصنوعی ایجاد کردیم که عنوان آن مرکز نوآوری هوش مصنوعی است و هدف ما این است که با توسعه هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف بتوانیم سریع‌تر هوش مصنوعی را وارد حوزه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور کنیم.»

منبع: کارنگ

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.