کد مطلب: ۸۲۲۱۲۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سهم لندتک ‌ها از بازار وام‌های خرد چقدر است؟

سهم لندتک ‌ها از بازار وام‌های خرد چقدر است؟

طبق آمار بانک مرکزی طی سال گذشته، تقریبا 3600 همت وام پرداخت شده که سهم وام‌های خرد حدود 14 درصد یعنی تقریبا 700 همت بوده است. سهم لندتک ها از این 14 درصد فقط نیم درصد بوده است که حدود 3 همت می‌شود. اگر بخواهیم این رقم را در ایران بیشتر کنیم یعنی سال 1402 بالای 1 درصد برسیم باید مشکل تامین منابع لندتک‌ ها و دیگر مشکلاتی را که به ساختار بانکی یا حاکمیت برمی‌گردد، حل کنیم.

جواد راشدی: به گزارش تجارت‌نیوز ، در رویدادی که ­روز یکشنبه 21 خرداد به مناسبت جشن سه سالگی داپ اَپ و با حضور مدیران اکو­سیستم فناوری، نوآوری، لندتک و فین تک در هتل پارسیان استقلال برگزار شد، این شرکت به رونمایی و معرفی از محصولات خود پرداخت و همچنین از 10 شریک برتر خود در این مسیر قدردانی کرد. سه محصولی معرفی‌شده در این رویداد شامل طرح ترنج، طرح وام خرید و طرح میعاد ایرانیان است. علاوه بر رونمایی از محصولات که توسط سجاد شفی‌زاده مدیر محصول و مدیر فنی داپ اَپ انجام شد، این رویداد شامل دو پنل تخصصی بود برای معرفی محصولات و همچنین چالش‌های حوزه فین تک اختصاص یافت.

لندتک باید به 1درصد از سهم بازار وام‌های خرد برسد

در یکی از پنل‌های این رویداد که با مدیریت سجاد شفی‌زاده مدیر فنی داپ اَپ برگزار شد، درباره چالش­های حوزه فین تک و لندتک در ایران گفتگو شد. میهمانان این پنل امیر راسخ عضو هیات‌مدیره انجمن فین تک و مدیر توسعه کسب‌وکار ایزی پی، علی اژدری مشاور بانکی در حوزه پرداخت، وحید شامخی عضو هیات‌مدیره انجمن فین تک و معاون کسب‌و‌کار نوینتکس و علیرضا هوشمند عضو هیات‌مدیره انجمن فین تک و رئیس هیات‌مدیره قسطا بودند.

امیر راسخ در پاسخ به این سوال که با وجود تورم چگونه کسب و کارها را متقاعد کنیم که فروش اقساطی داشته باشند، گفت: معمولا کسب‌وکارها به دنبال مشتری جدید و تکرار خرید هستند و شرکت‌های فین تکی و لندتکی با تامین مالی که برای خریدار انجام می‌دهند می‌توانند فروشندگان را برای رسیدن به این خواسته کمک کنند.

راسخ همچنین افزود که این فشار همیشه ار سمت خریداران برای خرید اقساطی است و فروشندگان با راهکارهایی در قبال تورم بالا این امکان را برای خریداران فراهم می‌کنند‌.

سوال بعد از علی اژدری با این عنوان پرسیده شد که چرا بانک‌ها با لندتک ها برای تامین سرمایه همکاری می‌کنند و در صورت امکان ساختار این مدل را بگویید و ایشان در پاسخ اینچنین اشاره کردند: مهمترین موضوعی که اتفاق افتاده تغییر رویکرد بانک‌ها نسبت به کسب درآمد است. بانک‌ها می‌خواهند درآمد کارمزدی را شکل بدهند و هزینه شغلی را کاهش دهند.

کدام بانک‌ها پیشرو خواهند بود؟

همچنین نرخ فروش پول برای آنها می‌تواند بالاتر از نرخ دستوری باشد. می‌توان گفت هر بانکی که زیرساخت این کار را داشته باشد و به لحاظ تامین سرمایه بتواند در این مسیر حرکت کند، بانک پیشروتری است.

وحید شماخی معاون کسب و کار نوینتکس در پاسخ به این سوال که آیا استارت‌آپ‌ها برای تامین سرمایه سهام بفروشد و روش هایی که برای تامین سرمایه پیشنهاد می‌دهید چیست، گفت: بستگی دارد که استارت‌آپ چقدر بخواهد رسمی کار کند، چون اگر بخواهد رسمی کار کند طبیعتا نباید اینکار را بکند چون سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر مثل ملک می‌تواند سود بیشتری داشته باشد.

علیرضا هوشمند در پاسخ به سوال که آینده لندتک در گرفتن بازار اعطای وام را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ گفت: در ابتدا باید اشاره‌ای داشته باشیم به اینکه در دنیا میزان اخذ وام آنلاین توسط مردم چقدر است و ادامه داد که در سال 2020 حدود 6 هزار میلیارد دلار وام آنلاین در دنیا پرداخت شده است که مقدار وام‌های آنلاین حدود 7 درصد از این مقدار بوده است.

اما در ایران در سال گذشته طبق آمار بانک مرکزی تقریبا 3600 همت وام پرداخت شده که سهم وام‌های خرد حدود 14 درصد یعنی تقریبا 700 همت بوده است. سهم لندتک ها از این 14 درصد فقط نیم درصد بوده است که حدود 3 همت می‌شود. اگر بخواهیم این رقم را در ایران بیشتر کنیم یعنی سال 1402 بالای 1 درصد برسیم باید مشکل تامین منابع لندتک‌ ها را حل کنیم و دیگر مشکلاتی که به ساختار بانکی یا حاکمیت برمی‌گردد.

ارزش افزوده محصولات داپ اپ

علی جواهرچیان رئیس هیات مدیره داپ­اپ، سجاد شفی‌زاده، مدیر فنی داپ اَپ و میعاد صادقی مدیر پروژه میعاد ایرانیان در این پنل حضور داشتند. سوالاتی از قبیل نوع ضمانت دریافتی، چگونگی اعتبارسنجی مشتریان، نحوه تسویه با فروشندگان، نرخ نکول این طرح­ها یعنی عدم پرداخت اقساط توسط مشتریان، مزیت رقابتی با دیگر پلتفرم ‌های این حوزه و شرایط ثبت­نام پرسیده شد.

رئیس هیات مدیره داپ اَپ در این باره گفت: نوع ضمانت این طرح برای افراد حقیقی به‌صورت چک صیادی است و تا زمانی که به دست داپ اَپ نرسد، هیچگونه پرداختی صورت نخواهد گرفت و برای سازمان­ها، قرارداد سازمانی، ضمانت پرداخت است.

سجاد شفی­زاده مدیر فنی داپ اَپ در پاسخ به این سوال که از چه راهکارهایی برای اعتبارسنجی مشتریان استفاده می­کنند و اینکه نرخ نکول تا چه میزان است گفت: نرخ نکول ما کمتر از 3درصد است و برای اعتبارسنجی مشتریان قبل از اعطای ما برای هر کاربر از سازمان اعتبار سنجی ایرانیان گزارش دریافت می­کنیم و در کنار آن از سامانه تطبیق‌سنجی اطلاعات هویتی (شماره ملی با شماره تلفن با دیگر اطلاعات) استفاده می‌کنیم و مهمترین بحث تضمینی ما دریافت چک صیادی است.

سرعت انجام کار، ارزش افزوده در داپ اپ

جواهرچیان در پاسخ به این سوال که از زمان ثبت نام در اپلیکیشن تا زمان اعطای وام در کیف مشتری چه زمانی طول می­کشد و نوع اعطا به چه صورت است، گفت: پس از ورود اطلاعات و تایید آن حداکثر تا 72 ساعت مبلغ در کیف مشتری و به‌صورت شارژ کیف پول است که کاربر می­‌تواند با مراجعه به 18هزار فروشنده طرف قرارداد ما از این اعتبار استفاده کند.

جواهرچیان همچنین افزود که تسویه حساب ما با فروشندگان راس ساعت 12 هر شب است که در نظام حواله­ای کشور این پول، هنگام صبح در حساب فروشنده واریز می­شود.

میعاد صادقی در پاسخ به این سوال که مزیت رقابتی این طرح‌ها نسبت به رقبا چیست، توضیح داد: طرحی مانند میعاد ایرانیان برای اولین بار است که اجرایی شده و نمونه مشابهی ندارد و بی‌رقیب است و رضایت ما از این طرح به گونه‌ای است که احتمال می‌دهیم حتی به تبلیغات هم نیاز ندارد و با همان بازاریابی دهان به دهان بین مردم پخش می‌­شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.