فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۲۲۹۵۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بازار سلامت دیجیتال ایران/ رشدی که با قطعی اینترنت از بین رفت

بازار سلامت دیجیتال ایران/ رشدی که با قطعی اینترنت از بین رفت

سهم استارتاپ‌های حوزه سلامت دیجیتال از بازار پزشکی ایران چقدر است؟ آمارها نشان می‌دهد که کسب و کارهای آنلاین هنوز سهم عمده‌ای از حوزه‌های مختلف بازار سلامت در اختیار نگرفته‌اند. برای مثال، در بخش ویزیت سهم آنلاین‌ها تنها 2 درصد است. در این گزارش به سهم استارتاپ‌ها از برخی از حوزه‌های پزشکی اشاره شده است.

جواد راشدی: به گزارش تجارت‌نیوز ، سلامت دیجیتال رفته رفته در بازار پزشکی ایران جلو می‌آید. این حوزه در پی گرفتن سهم از این بازار بزرگ است. هر چند هنوز سهم قابل توجهی از این حوزه به دست نیاورده است. اما در برخی زمینه‌ها شاهد رونق این بخش هستیم. عموم مردم هم واکنش مثبتی به خدمات آنلاین حوزه سلامت داشته‌اند. گزارش سالانه بقراط که یکی از استارتاپ‌های حوزه سلامت است، آمارهای جالب توجهی در خود دارد.

رشدی که کرونا ایجاد کرد و با قطعی اینترنت از بین رفت

حوزه سلامت در نیمه ابتدایی سال 1401 رشد خوبی را شاهد بوده ولی شروع اختلالات اینترنت که از پاییز اتفاق افتاد، باعث افت بعضی خدمات مانند مشاوره آنلاین تصویری این استارتاپ شده بود. مشاوره آنلاین تصویری که در دوران کرونا با استقبال خوبی مواجه شده بود پس از به‌وجودآمدن اختلالات اینترنتی جای خود را به تماس‌های تلفنی و مشاوره‌های متنی داد.

گزارش سالانه بقراط به‌عنوان استارتاپ حوزه سلامت دیجیتال نشان می‌دهد که این حوزه در اردیبهشت شاهد رشد مثبت 22.08 درصدی بوده است. بالا و پایین شدن منحنی رشد و کاهش مشاوره تصویری در مقایسه با ماه‌های پیشین ادامه داشت تا اینکه شهریور 1401 با کاهشی 13.92 درصدی همراه شد.

همچنین رکورد کاهش مشاوره تصویری مربوط به مـهـرمـاه اسـت که با کاهش 35.24 درصـدی نشـان می‌دهـد مشاوره تصویری بنا به دلایل متفاوتی اعم از کندی اینترنت با اقبال کمتری از سمت کاربران مواجه شده است.

رشد قابل توجه مشاوره تلفنی در 6 ماهه دوم سال

رکورد کم‌ترین میزان مشاوره تلفنی متعلق به فروردین ماه با 23.65- درصد است که با توجه به تعطیلی بسیاری از کلینیک‌ها و مطب‌ها در 15 روز اول فروردین این سیر کاهشی کاملا معنادار است. مرداد با رشد 18.88 درصدی رکورد بیشترین میزان رشد را به خود اختصاص داده و بهمن ماه با رشد 15.36 درصدی نیز دومین جایگاه رشد را به نام خود ثبت کرده است.
در نگاه کلی و با توجه به داده‌های بقراط، اقبال به مشاوره تلفنی از سمت عموم مردم، به‌ویژه در 6 ماه دوم سال به شکل قابل توجهی نموداری رو به رشد دارد که نشان می‌دهد اختلالات اینترنتی در 6 ماهه دوم سال 1401 باعث شده مردم مشاوره تلفنی و متنی را به مشاوره آنلاین تصویری ترجیح دهند. اما با وجود تمام مشکلات این استارتاپ حوزه سلامت به‌صورت کلی در بسیاری از خدمات خود با رشد خوبی مواجه شد.

رشد 92 درصدی ویزیت و مشاوره آنلاین پزشکی

بقراط ادعا کرده است که به‌عنـوان تنها پلتفـرمی که به چهار صورت حضـوری، تلفنی، تصویری و متنی خدمات دسترسی کاربران به پزشکان را میسر کرده مشغول فعالیت است. داده‌های گزارش این استارتاپ خدمات پزشکی نشان می‌دهد که در کل ویزیت و مشاوره‌های انجام شده در سال 1401 با رشد 92 درصدی نسبت به سال قبل همراه شده است. رکورد رشد کل مشاوره و ویزیت‌ها در سال 1401 متعلق به اردیبهشت ماه با رشد 32.9 درصدی است. کمترین میزان رشد نیز با 9.78- درصد به مهرماه تعلق گرفته است.

سهم سلامت دیجیتال از ویزیت‌ و نسخه‌نویسی

یکی از سوالات مهم و اساسی که شاید بسیاری به دنبال پاسخ آن هستند، درصد کل ویزیت آنلاین از کل ویزیت‌ کاربران و بیماران است. براسـاس داده‌های بقراط، ویزیت حضوری با سهم 98 درصدی همچنان یکه‌تاز میدان این حوزه است. بنابراین حوزه سلامت دیجیتال تنها 2 درصد از این حوزه سهم دارد.

پس از ضرب‌الاجـل در دی ماه 1400 بود که نسـخه‌نویسی به صورت الکترونیک در کشور اجرا شد. استارتاپ‌های پزشکی از همان ابتدا در این مسیر حرکت کردند. برخی با نسخه رایگان تلاش کردند در اجرای یکی از خدمات مهم در حوزه سلامت دیجیتال کشور اثرگذار باشند.

با این وجود، نکته قابل توجه در این زمینه، کمتر از 10 درصد از کل سامانه‌های بخش خصوصی از نسخ الکترونیک کشور اسـت. بنابراین بیـش از 90 درصــد از آمار ثبت نسـخ مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر و بیمارستان‌هاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.