کد مطلب: ۸۲۳۱۸۱

اصطلاحات استارتاپی را با تجارت‌نیوز بشناسید:

لین استارتاپ روشی ناب برای کاهش ریسک‌ کسب‌وکارها

لین استارتاپ روشی ناب برای کاهش ریسک‌ کسب‌وکارها

با استفاده از اصول لین استارت‌آپ توسعه‌دهندگان محصول می‌توانند میزان علاقه مصرف‌کننده به محصول را بسنجند و تعیین کنند که آیا محصول به پالایش یا تغییر نیاز دارد یا خیر. این، فرآیند یادگیری معتبر نامیده می‌شود و می‌توان از آن برای جلوگیری هدررفت منابع مالی استفاده کرد. در این صورت محصول بدون بازار ساخته نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لین استارتاپ روشی است که یک شرکت برای تأسیس شرکتی جدید یا معرفی یک محصول جدید استفاده می‌کند. این روش که تحت عنوان استارت‌آپ ناب هم تعریف می‌شود، از توسعه محصولاتی حمایت می‌کند که قبلا با استقبال مصرف‌کنندگان مواجه شده‌اند. یعنی به محض عرضه محصول، بازاری برای آن وجود دارد.

از طریق روش استارت‌آپ ناب، اگر احتمال شکست ایده‌ای وجود داشته باشد، به‌جای اینکه در طول زمان، آهسته و با هزینه بالا شکست بخورد، سریع و کم‌هزینه شکست می‌خورد. به همین دلیل به آن «شکست سریع» گفته می‌شود.

روش لین استارتاپ توسط کارآفرین آمریکایی اریک ریس، بنیانگذار و مدیرعامل (LTSE) توسعه داده شد. او در کتاب پرفروش خود عنی «The Lean Startup» که به 30 زبان ترجمه شده است، این روش را به‌طور کامل توضیح می‌دهد.

لین استارتاپ در مقابل کسب‌وکارهای سنتی

روش لین استارت‌آپ همچنین هنگام استخدام، خود را از مدل کسب‌وکار سنتی متمایز می‌کند. استارت‌آپ‌های ناب آن دسته از سرمایه انسانی را استخدام می‌کنند که می‌توانند به سرعت یاد بگیرند، سازگار شوند و کار کنند. در‌حالی‌که کسب‌وکارهای سنتی براساس تجربه و توانایی، سرمایه انسانی را استخدام می‌کنند.

استارت‌آپ‌های ناب نیز از معیارهای مختلف گزارشگری مالی استفاده می‌کنند. آنها به جای تمرکز بر صورت‌های درآمد، ترازنامه و صورت‌های جریان نقدی، بر هزینه جذب مشتری، ارزش مشتری در طول عمر، نرخ ریزش مشتری و اینکه محصولشان چقدر بین مشتریان پخش می‌شود، تمرکز می‌کنند.

الزامات به‌کارگیری این روش ناب

براساس وب‌سایت لین استارتاپ ، روش استارتاپ ناب، آزمایش را ارزشمندتر از برنامه‌ریزی دقیق می‌داند. برنامه‌های تجاری پنج ساله که براساس ناشناخته‌ها ساخته شده‌اند، اتلاف وقت در نظر گرفته می‌شوند و واکنش مشتری به محصول و خدمات هم بسیار مهم است.

به جای طرح‌های تجاری، استارت آپ‌ های ناب از مدل کسب و کار مبتنی بر فرضیه‌هایی استفاده می‌کنند که به سرعت آزمایش می‌شوند و نتیجه‌بخشی یا عدم نتیجه‌بخشی‌ مشخص می‌شود.

در این روش مدرن، صاحب کسب‌وکار منتظر کامل‌شدن داده‌ها نمی‌ماند. کارآفرین محصول را راهی بازار می‌کند و براساس واکنش مثبت یا منفی مشتریان، به پایش محصول می‌پردازد. یعنی استارتاپ به سرعت خود را با شرایط وفق می‌دهد تا جلوی ضررهای احتمالی را بگیرد.

چون باور دارد که شکست یک قائده است و نه یک استثنا. بنابراین با نظرگرفتن شکست احتمالی محصول، به بهبود آن می‌پردازد. البته براساس خواسته مشتری و نیاز بازار.

کارآفرینانی که از این روش پیروی می‌کنند، فرضیه‌های خود را طی درگیرشدن با مشتریان، خریداران و شرکای بالقوه آزمایش می‌کنند تا واکنش آنها را در مورد ویژگی‌های محصول، قیمت‌گذاری، توزیع و جذب مشتری بسنجند.

داده‌ همه چیز است

کارآفرینان با در اختیار داشتن داده‌های اصیل، تغیرات کوچکی در محصولات انجام می‌دهند و با تنظیمات بزرگ‌تری، هر نگرانی عمده را اصلاح می‌کنند. این مرحله آزمایش ممکن است به تغییر مشتری هدف یا تغییر محصول برای ارائه خدمات بهتر به مشتری هدف فعلی منجر شود.

روش لین استارتاپ در ابتدا مشکلی را شناسایی می‌کند که باید حل شود. سپس حداقل محصول قابل دوام یا کوچک‌ترین شکلی از محصول را ایجاد می‌کند که به کارآفرینان اجازه می‌دهد آن را به مشتریان بالقوه برای بازخورد معرفی کنند.

این روش سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر از توسعه محصول نهایی برای آزمایش است. بنابراین نرخ شکست استارت‌آپ‌ها را کاهش می‌دهد. این روش یک استارت‌آپ را به‌عنوان سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب‌وکار مقیاس‌پذیر است، بازتعریف می‌کند، نه سازمانی که یک طرح کسب‌وکار دارد که مصمم به اجرای آن است.

نمونه‌ای از لین استارتاپ

به‌عنوان مثال، یک سرویس تحویل غذای سالم که افراد 20 ساله مجرد و شلوغ را در مناطق شهری هدف قرار می‌دهد، ممکن است متوجه شود که بازار بهتری برای مادران 30 ساله که به تازگی زایمان کرده‌اند و در حومه شهرها زندگی می‌کنند، وجود دارد.

این شرکت ممکن است برنامه زایمان و انواع غذاهایی را که ارائه می‌کند، ایجاد کند تا تغذیه بهینه برای مادران جدید فراهم کند. همچنین ممکن است گزینه‌هایی برای وعده‌های غذایی همسر یا شریک زندگی و سایر فرزندان خانواده اضافه کند.

روش استارت‌آپ ناب نباید منحصرا توسط استارت‌آپ‌ها استفاده شود. شرکت‌هایی مانند جنرال الکتریک، کوالکام و اینتویت همگی از روش راه‌اندازی ناب استفاده کرده‌اند. جنرال الکتریک از این روش برای توسعه یک باتری جدید استفاده کرد. مشتریان این باتری شرکت‌های تلفن همراه در کشورهای در حال توسعه که برق ناپایدار دارند، بودند.

کلیدواژه‌های یک روش ناب

استارتاپ ناب فرآیند توسعه یک محصول یا شرکت براساس خواسته‌های بازار است. این روش از یادگیری معتبر استفاده می‌کند. شرکت‌ها با این فرایند، علاقه مصرف‌کننده را ارزیابی می‌کنند. روش‌های راه‌اندازی ناب به شدت بر روی اطلاعات مرتبط با مشتری مانند نرخ ریزش مشتری، ارزش مشتری در طول عمر و محبوبیت محصول تمرکز می‌کنند.

در شیوه‌های استارت‌آپ ناب، آزمایش بیشتر از پایبندی به یک برنامه سفت و سخت ترجیح داده می‌شود. استانداردهای استارتاپ ناب شامل انتشار یک فرم کوچک یا محصولات مفهومی اولیه به منظور ارزیابی واکنش مشتری به محصول است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.